Auschwitz-Birkenau

29 november 2013 - Auschwitz, Polen

Auschwitz-Birkenau,  ik ben op locatie geweest, mij is is uitgelegd welk drama zich hier heeft voltrokken, en nog steeds kan ik mij geen voorstelling maken van dit  macabere zwarte gat in de geschiedenis.  Auschwitz werd initieel door de Nazi's gebruikt voor  het herbergen van Poolse krijgsgevangen. In 1941 werd begonnen te experimenteren hoe de   Endlösung der Judenfrage      efficiënt in gang te zetten. Uiteindelijk ontwikkelde de Nazi's gaskamers waarbij men proefondervindelijk op de substantie  Zyklon_B   stuitten.

Volgens Nazischattingen aan het begin van WO-II waren er in Europa 11.500.000 Joodse mensen te extermineren. Auschwitz bood onderdak aan slechts 20.000 mensen, en de daar  eerste  ontwikkelde gaskamer kon op geen enkele wijze bijdragen om gestelde  Nazi's targets te halen.

Met slavenarbeid werd begonnen met de ontwikkeling van concentratiekamp Birkenau met een onvoorstelbaar groot grondoppervalk van 175 hectaren, 3 kilometer verwijderd van Auschwitz. De eerste barakken werden gebouwd van steen door Russische krijgsgevangen welke de dood vonden, daarna ging met over tot het plaatsen van houten  paardenstallen (bedoeld voor 52 paarden) welke uiteindelijk werden gebruikt voor het onderbrengen van 400 tot 500 mensen per houten krot. De capaciteit van Birkenau was  gepland op 200.000 mensen, maar tijdens het "hoogtepunt 1944": Aktion Höss  de massale slachting van de Hongaarse Joodse bevolking werden er 90.000 mensen ondergebracht in Birkenau.

Het systematisch moorden van mensen is voor de Nazi's een leerproces geweest, waarbij "de kunst"  was bij aankomst van treinen, soms al dagen onderweg waarbij al velen slachtoffers vielen  tijdens een  inhumaan transport, uit te laden en gedwee, met kalmte, gemiddeld 80% per lading,  naar de gaskamers te loodsen, onwetend welk lot men daar te wachten stond. Bij de ingang, werd men uitgelegd dat men zich moest uitkleden (nummer moest onthouden voor terugvinden kleding) voor te douchen en ontsmetten in de volgende ruimte. Er kwam nooit water uit de douche, van boven werd de Zyklon B substantie in een ondertussen volstrekt afgesloten ruimte gedropt.  Daarna werdende  Sondercommandos  (veelal Joodse mensen met privileges) ingezet om de lijken naar de crematoria boven te verslepen, waarbij van de lijken eerst het haar geknipt werd (1 kilo bracht een halve reichsmark op; Russen troffen 7000 kilo menselijk haar aan bij ontzetting) en ontdaan werden van sieraden, gouden tanden en protheses. De 4 gebouwde ovens boven de gaskamers in Birkenau hadden een technische capaciteit van ongeveer 4700 lijken per dag.

Op 27 januari 1945 namen de`Russen het kamp over, waarbij alle 4 ovens van Birkenau vlak daarvoor werden vernietigd door de Nazi's, alleen de in onbruik geraakte gaskamer 1 in Auschwitz is bewaard gebleven.   De Nazi's hadden de periode kort daarvoor bijna alle gevangen op "dodenmarsen" gestuurd naar andere kampen in hun pogingen alle bewijzen te vernietigen van wat had plaatsgevonden in concentratiekampen.

Het Sovjetleger trof slechts 7000 mensen aan in Auschwitz-Birkenau, uitgehongerd, ontdaan van alle menselijk waardigheid.

Ik herhaal, ik ben er vandaag geweest, ik kan mij niet van voorstellen hoe het hier werkelijk is geweest. Het is eind november, net onder 0 maar ijzig koud. Eind januari vriest het hier 25 graden. Hordes mensen liepen daar vandaag te koukleumen in high tech kleding totaal ontgoocheld van iets wat je niet kunt bevatten, maar kennelijk heeft kunnen plaatsvinden. Schattingen lopen uiteen, men denkt dat alleen in Auschwitz-Birkenau (slechts een van de vele concentratiekampen) 1.5 miljoen mensen omkwamen, 90% van Joodse afkomst.

Enkele foto's in het mapje  Auschwitz-Birkenau.

1. Gerard van Dijk:
    30 november 2013
    Wat een vreselijke geschiedenis Paul! Laten we hopen dat zoiets nooit meer zal plaatsvinden!!Ik wens je een goede voortzetting van je reis en ik kijk vol spanning uit naar een nieuw verhaal!!

H.Gr.: Gerard van Dijk ; daaaag !!
  2. Reina Hoogland:
    3 december 2013
    Hoi Paul, bij het lezen van jouw verslag aan Auschwitz liepen me de rillingen weer over de rug!!!!! Ik kan het nooit begrijpen hoe iemand zoiets heeft kunnen bedenken en zoveel medestanders heeft gehad die hem blindelings volgden en met overtuiging die wreedheden begingen!!! Toen ik in Polen was wilde ik niet het concentratiekamp bezoeken. Ik hoefde het niet te zien om me er een voorstelling van te kunnen maken. We hebben al zóveel oorlogsfilms gezien en boeken gelezen. Ik vind het moedig van je dat je het wel durfde.....Waar gaat de volgende reis naar toe? Kom je richting Nederland? Of heb je daar nog steeds geen zin in?
    Hartelijke groet, Reina