Warschau

27 november 2013 - Warschau, Polen

Het hart van Chopin rust in de Heilig Kruiskerk te Warschau,  gesitueerd in de de statige Krakowskie Przedmieście straat. Het Chopin monument staat in het Łazienki Park, vlak bij het Waterpaleis en andere prachtige gebouwen. Het Chopin museum  is een geweldig  interactief museum, helaas tijdens mijn bezoek grotendeels ontoegankelijk, maar dan nog heb ik er uren gespendeerd. In eerder genoemde chique straat is het appartement te bezoeken waar ooit  de jonge Chopin met zijn familie woonde, in  een heel groot pand dat nu dienst doet als kunstacademie.

Reizen door voormalige Oostbloklanden maakt je af en toe heel verdrietig, en ik stuit steeds weer op flarden geschiedenis die niet rationeel te bevatten zijn.

Wat cijfers:

• Het getal 1 miljoen:      het aantal inwoners van Warschau in  1939, voor de opdeling van Polen tussen Duitsland en de USSR (Het Molotov-Ribbentroppact) en de Duitse- en Russische invallen die daar op volgden.
  • Het getal 200.000:       het geschatte gesneuvelde  bewoners en partizanen van de Poolse hoofdstad gedurende de opstand van Warschau welke 63 dagen duurde  van 1 augustus tot 5 oktober 1944.
  • Het getal 85 %:            het grondoppervlak  van Warschau totaal geruïneerd door de Duitsers.
  • Het getal 1.000;           het aantal mensen dat in Warschau trachtte te overleven in genoemde puinhopen na de opstand van Warschau
  • Het getal 6 miljoen:       gesneuvelden Polen tijdens de waanzin van WO-II
  • Het getal 3 miljoen:       het aantal Joods Poolse slachtoffers.

En tijdens de opstand van Warschau keek het Russische leger van de andere kant van de rivier Vistula toe, zonder een vinger uit te steken, gedane beloftes van Josef Stalin, zoals het leveren van wapens aan het Poolse verzet verzakend. Ik begin de afgelopen weken steeds beter te beseffen uit wat voor  klasse  hufters het  Stalinregime bestond. Een bezoek aan het  Warsaw Rising Museum wordt niet leuk maar wel erg educatief. In dit museum wordt een film getoond hoe Warschau eruitzag na  de opstand. En toen het Sovjetleger op 17 januari 1945 Warschau overnam van de Duitsers was het eerste wat Stalin  beval het liquideren van nog overgebleven verzetsstrijders van de opstand van Warschau.

Op 4 juni 1989 werd Polen wederom onafhankelijk.

En dan is het een groot wonder te noemen hoe Warschau er nu uitziet; ik kan niet begrijpen dat de stad in deze staat is (her)(ge)bouwd dan wel gerestaureerd (in relatief  "korte" tijd na WO-II), waaronder het Koninklijk Paleis (Royal Castle).

En ik moet een bekentenis doen; vóórdat ik naar Polen ging was ik mij er niet van bewust dat Chopin een Pools componist was (hoe dom en naïef kan ik zijn). Ik wist wel van het bestaan van een andere muzikale grootheid af, de helaas veel te onbekende   I.J. Paderewski    (Zijn  Piano Concert in A minor , Op. 17       is één der fraaiste die ik ken).  Wat ik vervolgens niet wist dat deze zelfde man naast beroemd componist en pianist in de vorige eeuw ook politiek een belangrijke rol heeft gespeeld, waaronder Pools minister president (1919) en vele andere representatieve functies. Een  monument ter zijner nagedachtenis bevindt zich in  mooi Ujazdów Park.

En hier begint het ijzig koud te worden, vanmorgen een klein laagje sneeuw en snijdende wind. Maar de Polen hebben mijn hart gestolen, zo warmhartig; als je 10 seconden dom voor je uit staat te staren met een plattegrondje in je hand  wordt je benaderd door iemand die al dan niet Engels of Duits spreekt, en niet rust tot je als toerist je bestemming hebt bereikt; bij mijn aankomst in Warschau liep Peter me helemaal naar mijn hotel. In toeristen kantoren en musea doet men de grootste moeite om je zo volledig mogelijk te informeren.

Enkele foto's in het mapje Warschau.

Op naar mijn volgende bestemming, groetjes, Paul.

1. Gerard van Dijk:
    27 november 2013
    Wat een mooi reisverslag Paul!
    Wat is daar in de oorlog veel gebeurd zeg;vreselijk!!!!
    Nou jongen , doe de winterjas maar dicht en een sjaal omdoen en handschoenen!!Het lijkt me daar een koude boel!!
    Wel Paul , hou je haaks en geniet van je verblijf in Polen,
    Daag , Gerard
  2. Ada.:
    28 november 2013
    Hallo Paul.
    Nu zit jij weer in Polen.Daar ben ik jaren geleden ook geweest.Toen stonden er nog rijen voor de winkels er was toen bijna niets te koop.Een ballonwedstrijd,en onze ballon kwam vanuit Nederland in Polen terecht.Wij hebben nog contact met de familie uit Gdansk.Veel reis plezier,ik reis met je mee.Groetjes Ada.
  3. Corrry.buurman:
    29 november 2013
    Hoi Paul hier weer even een mailtje van mij, wat zou jij een geweldige reisleider zijn ,je verdiept je enorm overal in en ja je weet ook ontzettend veel ,geweldig zoals je het allemaal brengt, ja wij genieten enorm van je .ja en ff niet vergeten wij hebben vanmorgen bij de koffie heerlijk genoten van het lekkers dat Ada namens jou had gehaald bij haar heerlijke banketbakker ,ja Paul helemaal top ,dankjewel verder wens ik je nog heel veel reis plezier ,dag lieverd geef je 'n dikke kusss.ook van de zwemclub.daag.
  4. Reina Hoogland:
    3 december 2013
    Hallo Paul, nou je bent wel echt de Vliegende Hollander, dan weer hier, dan weer daar! Van het warme Zuid Amerika nu in een koud Oost Europa. Ja ben jaren geleden ook bij vrienden in Poznán geweest, ook in Warschau en andere steden. in dat park waar het monument van Chopin staat, hebben we een concert in open lucht bijgewoond. Er stonden toen nog rijen voor de Paywex winkels, waar alleen buitenlanders met dollars konden betalen.
    Er lag toen ook sneeuw en het was al mei......hartelijke groet, Reina