Quito 2013 - Viernes Santo

8 april 2013 - Quito, Ecuador

Waarschijnlijk het meeste indrukwekkende  van dit bezoek aan Quito (3e keer)  was de processie  Viernes Santo  (goede vrijdag). Ik heb ze o.a. gezien in Guatemala, Cuzco, Granada, La Paz, en ze zijn overal anders. Hier in Quito werd de processie gekenmerkt door mannen en vrouwen in veelal paarse kleding, en honderden mannen een kruis voortslepend (van wel 75 kilo is mij verteld). Daarnaast viel op dat velen de tocht van ongeveer 4 kilometer blootsvoets (soms geketend) aflegden, soms in prikkeldraad gewikkeld.

Het historisch centrum van Quito is groot, indrukwekkend en kleurrijk waar veel te bezichtigen is. Een goede dag om dit te doen is o.a. zondag(ochtend); daar vele kerken haar deuren openen  met kleurrijke diensten, zelfs voor agnostisch atheïstische mensen zoals ik. Kerken hier zijn imponerend, overvloedig in ornamenten, veelal goud(kleurig) , rijkelijk opgetooid, alles in schril contrast met het straatbeeld en haar bevolking. Op diverse plaatsen zijn folkloristische dansvoorstellingen. De hoeveelheid musea in deze stad is overweldigend.  Vanaf  “El Panecillo” heb je prachtig uitzicht op de stad en haar uitgestrektheid. Sinds mijn laatste bezoek in 2011 is er een Hop on Hop of bus route opgestart, welke ik kan aanbevelen om deze enorme stad te bezichtigen.

Mijn hoofddoel was wederom spaans studeren, voor  de derde keer op de aan te bevelen Escuela Guayasamin,  waar ik het enorm trof met mijn zeldzaam vriendelijke en capabele lerares Señorita Amparo, een vrouw met een bewonderswaardige positieve levenshouding. Na ruim 3 weken is er vooruitgang te bespeuren; vooral in mijn lees- en schrijfvaardigheden.

Enkele foto’s in het mapje Quito 2013.

Tot mijn volgende bericht, met hartelijke groet,

Paul Gebhard

1. Ellen:
    9 april 2013
    Hallo Paul, goh, wat een indrukwekkende foto's! Die paarse kleding en "punthoofden";)...
    Wat fijn dat je Spaanse lessen zo goed gaan!
    Hartelijke groet, Ellen
  2. Marianne:
    9 april 2013
    Ha Paul, Je hebt het naar je zin, zo te lezen. Fijn dat je spaans vooruit gaat.
    Ik versta mij inmiddels in vogeltaal met de vogels hier in het bos met als leermeester een klein roodborstje: m/v vertelt hij/zij niet.
    groet, Marianne
  3. Reina Hoogland:
    9 april 2013
    Hola buenos dias Paul, wat fijn dat je zoveel vorderingen maakt met je spaans. Ja indrukwekkend zal het zeker geweest zijn met die paarse kappen (zoals de Moros), later gekopieerd door de Kluk Klux Klan. In zuid Spanje doen ze met Semana Santa het spel van de Moros en Cristianos en dan dragen ze ook die kappen, alleen niet paars. Hier is het nog steeds koud, de natuur is vreselijk laat, het wil niet uitbotten.......Ik loop nu af en toe zonder stok, heb al een paar maal een stadstourtje gedaan. Ik kan echter de voet nog niet goed afwikkelen, moet ik oefenen.
    Muchos saludos y buena suerte, Reina
  4. Pieter:
    9 april 2013
    Mooi verhaal Paul. Toch heb ik nog nergens een goede verklaring gevonden waarom de kerk daar zo vast in het zadel zit.
    Ik word van de zomer grootvader. Leuk!
    Groet, Pieter
  5. Gerard van Dijk:
    20 april 2013
    Ha die Paul,

Even een hartelijke groet uit Haarlem!
    Wat heb je weer een mooi verslag gemaakt van je reis;goed hoor!!
    De fotoos zijn ook top !!
    Wel jongen , doe voorzichtig en geniet zoveel mogelijk !

H.Gr. Gerard van Dijk
    Daag
  6. Willem brederode:
    9 juni 2013
    DAg PAul,nog bedankt voor je mooie kaart uit bolivia.Fijn dat je zoveel ziet,en byzondere dingen meemaakt.Met mij gaat het goed.Denk dit jaar 1e te worden van 3e groep schaakklub.
    Tot ziens reiziger ,het ga je goed Willem