Rio de Janeiro

15 augustus 2010 - Rio de Janeiro, Brazilië

Na van mijn portomonnee te zijn beroofd loop ik nu toch wat onzekerder op straat, al tracht ik wel de draad weer op te pakken, met gepaste voorzichtigheid. Dinsdag 10 augustus met GOL (probeer vliegen met die club te vermijden!) doorgevlogen naar Rio de Janeiro, alwaar geland op verschrikkelijk lelijk vliegveld. Vandaar reed ik met bus eerst langs sloppenwijken alvorens via het centrum aan te komen in Copacabana, alwaar ik verblijf. Ik houd niet van stranden, maar ik moet toegeven dat het strand (de stranden) hier prachtig is (zijn). Als formaliteit heb ik een minuut of 10 daadwerkelijk op het strand gelopen, om daarna  zo'n 8 kilomter langs boulevards te slenteren (van de stranden Copacabana en Ipanema). Die mensen op het strand zijn de hele dag erg druk bezig met niets doen, en ik word al moe als ik er naar kijk. Rio de Janeiro telt ruim 6 miljoen inwoners, en het is een grote mierenhoop, chaotisch en een etnische smeltkroes. Het centrum bestaat uit een mengeling van historische panden, en nieuw(hoog)bouw. Er is staat een merkwaardige cathedraal, lijkend op een omgekeerde beker. ABN-AMRO is hier verspreid over de stad nadrukkelijk aanwezig onder de naam Banco Real-Santander. Voor het eerst in zo'n 25 jaar ben ik in een voetbalstadium geweest, het Maracanã stadium (ruimte voor 94.000 mensen), en de sambódromo, alwaar met carnaval voor een grote menigte een parade plaatsvindt.

Er zijn verschillende heuvels vanwaar je een prachtige uitzichten hebt op de stad. Ik ben er op drie geweest, Santa Teresa (met een soort tram), Pão de Acúçar (met de vorm van een "suikerbrood") met kabelkar en Corcovado, met het wel bekende Christusbeeld. Het is hier een stuk lastiger om me verstaanbaar te maken, portugees (ik kan het niet spreken noch verstaan, maar een heel klein beetje lezen) lijkt op spaans, maar, ik kom er niet ver mee. Bovendien zijn de mensen hier soms beledigd als je spaans spreekt, maar engels spreken ze ook niet.

In 2014 wordt in Brazilië het wereldkampioenschap voetbal
gespeeld, en in 2016 zijn hier de olympische spelen. Voor diegenen die overwegen hier naar toe te komen heb ik één dringende suggestie: begin maar vast met sparen; het is hier hartstikke duur!

Enkele fotoos in het mapje: Rio de Janeiro.

1. Marianne:
    16 augustus 2010
    Je bent weer verder getrokken en geschrokken van het nietsdoen op het strand. Toch kan ik je uit ervaring vertellen dat nietsdoen soms heerlijk is en uitermate goed voor lijf en leden. Zeker met een prachtige zee voor je neus. Alleen de zon zou me waarschijnlijk teveel zijn.
    Ik plaag je maar!!!!
    Jij haalt alles uit deze reis wat erin zit. Wat een indrukken neem je mee naar huis.
    Tot de volgende keer.
    Liefs.
    Marianne
  2. Rietje:
    17 augustus 2010
    Ha Paul! Eindelijk heb ik de tijd gevonden om jouw blog te zoeken. Had destijds wel een kaart ontvangen (en was blij verrast dat je aan het reizen bent!) maar kaartje was zoekgeraakt en steeds dacht ik: ik moet eens googelen en kijken of ik je blog dan vind, en jawel hoor, fluitje van een cent, blijkt! Wat leuk dat je (weer) aan het reizen bent! Ben je alleen aan het travelen? Hoe lang ben je al onderweg? En zit er ook een einddatum aan deze reis? Kortom: veel vragen! Dus: laat wat van je horen!
    Met mij (en de rest) gaat alles heel goed. Kids groeien voorspoedig, manlief gaat prima, en met mijzelf ook. Lekker werk, woon heel lekker in Amsterdam (ander huisje dan jij kent, in een heel leuke wijk). Liefs, Riet Als je een keer wilt mailen: mijn adres is [email protected]