Roma & La Santa Sede

14 december 2014 - Roma, Italië

Petrus, Linus, Anacletus, Clement, Aristus, Telesphorus, Hyginus, Pius, Anicitus, Eleuterus, Zephyrinus, Hippolytus; het  begin van een lijst pausen  waar geen einde aan komt; blijken er ook nog tegenpausen  te hebben bestaan.

Zoals van mij verwacht kon worden stond ik op 7 december op het Sint Pieters plein om met de goegemeente toegesproken te worden door de Pontifex maximus, sinds vorig jaar  paus Fransiscus (ruim 500.000 likes).    Italiaans spreek ik niet  maar het ging over verzoening. Daarna bezocht ik de Sint Pieter Basiliek, en ik  voelde me zeer ongemakkelijk, beter gezegd onpasselijk. Enkele dagen later bezocht ik de Vaticaanse Musea  en dan moet je rennen om het parcours in één dag rond te lopen, feitelijk zie je dus niets. Het hoogte punt is waarschijnlijk de Sixtijnse Kapel, een zaal zo groot als een basketbalveld tot de laatste vierkante centimeter vol gekliederd o.a door Michelangelo_Buonarroti.

Waar ik enige bewondering heb voor de nieuwe paus en door hem ingeslagen weg zou voor mij verzoening betekenen de hele kustcollectie van het Vaticaan veilen en de miljardenopbrengst teruggeven aan de armen. Ik vind het pretentieus je te vernoemen als vertegenwoordiger van God op aarde. Ik vroeg aan één van de velen ordehouders van het Vaticaan welke provider de paus had, maar hij begreep mijn vraag    niet of geen Engels of beiden.

Caesar Augustus, Tiberius Claudius Nero, Gaius Julius Caesar, Tiberius Claudius Nero Germanicus, Lucius Domitius Ahenobarbus, Galba, Otho, Vitellius, Titus Flavius Vespasianus, Domitianus, Publius Aelius Hadrianus, Marcus Aurelius Antoninus. Het duizelde mij, het  is slechts een greep uit een grenzeloze reeks namen van Romeinse heersers.

Het overrompelde mij, continue overladen met bakken informatie, zonder dat ik het (in de tijd) kon plaatsen. Talloze monumenten, archeologische gebieden, het Colosseum, het Forum Romanum   de  Thermen van Diocletianus, het Pantheon  enzovoort:  voor mij allemaal stenen  zonder duiding. Mythes, waaronder die van Romulus en Remus, verhalen zonder inhoud. Sculpturen, ontelbaar veel werken van beeldhouwers (101 pagina’s)   die ik niet ken, schilderijen, afbeeldingen   van Italiaanse artiesten (289 pagina’s) die ik niet begrijp.

Nul procent begrepen van deze  wereldstad, een betekeningsloos bezoek.

Wat zal mij dan bij blijven van deze imposante, imponerende pompeuze en hooglijk intimiderende metropool?

Zoals gezegd er is zoveel te zien dat het overrompeld is. Je hoeft niet naar musea te gaan zoals eerder genoemd in het Vaticaan of het Musei Capitolini, waar de eerste zaal al minstens een half uur neemt om te bezichtigen, en dan volgen er nog 100.  Loop rond, wandel de vele  kerken binnen en bewonder  de beschilderde muren en plafonds   en de marmeren uitbundigheid.

Rome is helaas ook een vieze stad, je glijdt uit over het afval en de lucht is smerig. Het openbaar vervoer is een drama, vergelijkbaar zoals je het ook aantreft in een stad als Buenos Aires. En je struikelt over de arme lieden die helaas op straat wonen. En al is het niet mijn soort van bestemming, ik kan niet anders doen dan een ieder aan bevelen deze stad te bezoeken, zolang als je tijd kunt vrijmaken, al zal ik hier nooit meer komen; het staat onderaan mijn lijstje nogmaals te bezoeken, samen met Titograd, heden ten dage Podgorica geheten, de hoofdstad van Montenegro.

Enkele foto's in het mapje Roma & La Santa Sede.

1. Marianne:
    14 december 2014
    Hey Paul, Weer op reis. Met je neus in de christelijke boter wat je in deze decembermaand toch iets stichtelijker zou moeten stemmen.
    Hoop dat je volgende halte je meer plezier geeft.
    Liefs, Marianne
  2. Gerard van Dijk:
    Toch weer op reis Paul !
    Leuk voor je en meteen naar een toch wel interessant gebied !
    Ik ga je weer helemaal volgen op je reis .
    Doe voorzichtig en bedankt voor je mooie verhaal en de fotoos .
    Dag, Gerard van Dijk
  3. Pieter:
    14 december 2014
    Ja, Paul, zo ken ik je weer, compleet met it=ronisch commentaar op deze verwarrende stad. Weet je, het mooiste van Rome is net buiten Rome, maar dat is mijn mening. Gewoon de via Appia aflopen of naar Ostia, waar je je soms alleen waant, midden tussen de huizen van gewone vissers en kooplui. aus Servatius zou als eerste daad zijn ambt afschaffen en de kerk ontbinden.
  4. Maria:
    Hallo Paul,
    Blij weer wat van je te lezen. Ik miste het al en wilde n.a.v. je kerstkaart je met een bezoekje vereren, maar ja, je bent weer op reis gegaan. Bijpraten doen we dan een volgende keer. Veel plezier, groetjes Maria
  5. Ineke:
    15 december 2014
    Hi Paul, weer op reis! Had net het plan om je te bellen. Laatste tijd druk met mijn verhuizing. Laat weten wanneer je weer eens in Haarlem bent. Ga je nu weer volgen. Veel reisplezier! Groetjes, Ineke
  6. Roy Schoorl:
    15 december 2014
    Hallo Paul, leuk dat je weer op reis ben. Veel plezier.
    Groeten Roy
  7. Marjo:
    15 december 2014
    Hopelijk is de verkoudheid over!
    Je tante is op de hoogte en kon het goed verstaan , ze heeft nl nu gehoor apparaatjes
    Goede reis verder.....!!!
  8. Jenny:
    15 december 2014
    fijn weer wat te lezen bedankt en veel reisplezier.
    Bedankt voor je kaart.
    gr.jenny
  9. Manuela:
    16 december 2014
    Hoi Paul,
    Weer op pad ;) geniet er lekker van!! Carpe Diem..