San José 2013

19 februari 2013 - San José, Costa Rica

Een ezel stoot zich in het algemeen geen tweemaal aan dezelfde steen, ik wel, voor de derde deed ik San José (de hoofdstad van Costa Rica) aan met in mijn achterhoofd het beeld van een idyllisch mooie stad. Het klimaat is redelijk aangenaam (door de hoogte), het is zonder meer de veiligste (hoofd)stad van de regio (waakzaamheid blijft verstandig), maar verder is het een bouwkundig extreem lelijk gedrocht.

Costa Rica is (samen met Panama) het  welvarendste land van Centraal Amerika, met een BNP per hoofd van de bevolking dat ruim 2 keer hoger ligt dan dat van de noordelijke buurlanden, terwijl het percentage van de bevolking dat op de armoedegrens leeft significant lager is (schatting rond de 20 %) Maar met de welvaart ligt het prijsniveau ook véél hoger. Costa Rica bespaart aanzienlijk op de staatsbegroting door het niet hebben van een leger.

Opvallend is de toename het aantal filialen  van fastfoodketens (met name McDonalds) . Wat eet men verder zoal In Costa Rica, en in de regio in het algemeen?  Veel restaurants hebben, vaak de hele dag,  “comida a la vista (= buffetmaaltijden)”, met als vaste ingrediënten, rijst, bonen, rijst met bonen (heet in de regio Gallo Pinto, ofwel geschilderde haan), een speciaal soort banaan (plátano = bakbanaan) bereid op elke denkbare manier (en iets wat ik zeldzaam smerig vind). Verder is men dol op kip, bereid op elk voorstelbare manier. Daarnaast zie je een variëteit aan caldos (=soepen) waar van alles in ronddrijft, o.a. kippenpootjes, vette varkens delen, vissenkoppen, enorme klonten mais, plaatselijke groentes, etc,. Als men de ogen sluit is het vaak best goed te verdragen.

Van de vele musea heb ik alleen het MADC (Museo de Arte y Diseño)  aangedaan (’s maandags gratis te bezoeken), met een aantal interessante  tentoonstellingen. Verder heb ik getracht enige rust te nemen, noodzakelijk voor een vrij druk reisprogramma sinds ik La Antigua Guatemala verliet; lang in de bus zitten is niet mijn  hobby en vaak erg vermoeiend. Wat ik onderweg heb meegekregen is het een van de mooiste en  groenste landstreken van de regio; het is jammer dat ik andere plannen heb die me verhinderen wat meer plekken in het gebied aan te doen.

Enkele foto’s in het mapje San José 2013.

In mijn volgende bericht zal ik mijn laatste indrukken weergeven van Panama stad, welke ik vandaag verlaten heb  op weg (via Bogotá) naar Popayan in Colombia, vanwaar een hartelijke groet, Paul

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marianne:
    25 februari 2013
    Een zin om te onthouden: 'Als men de ogen sluit, is het soms best goed te verdragen.'
    Je hebt het in ieder geval overleefd!
    Tot de volgende keer.
  2. Chris:
    26 februari 2013
    ...en hier maakt men zich al enorm druk over paardenvlees dat in de vleesballetjes van Ikea zit, zo zie je alles is relatief. Wens je weer goede doorreis en wees voorzichtig, Colombia is ook niet zo'n veilig land volgens mij.