Panamá in beweging

23 februari 2013 - Panama City, Panama

Als er één stad in beweging is in Centraal Amerika dan is het Ciudad de Panamá! Men is nog steeds bezig met het construeren en verfraaien van de boulevard. Men gaat over op het gebruik  van  stadsbussen met aircon en gebruik van smartcard (dit ten koste van kleurrijke “chickenbussen” die stad zoveel kleur en vervuiling geven/gaven). En dan is men ook nog een metro aan het bouwen! Het stadsbestuur heeft nu ook definitief ingezet met het restaureren van het oude stadsdeel (casco viejo) , waardoor er daar nu weinig te zien is; het stadsgedeelte is nu één grote bouwput. Men verwacht dat het project klaar is in 2017, en ik kan nu al voorspellen dat het resultaat heel erg fraai zal zijn, waarschijnlijk zal het mooier worden dan bijvoorbeeld Cartagena (Colombia).

En dan heb ik me wederom lopen vergapen bij het Panama kanaal, locatie Miraflores. Ik vind het fascinerend te zien hoe die (enorme) (vracht)schepen in etappes naar een lager/hoger waterpeil worden gebracht. Heel in het kort, het kunstmatige meer waar de schepen door moeten varen ligt 26 meter hoger dan de niveaus van de oceanen. Doormiddel van sluizen worden de schepen naar een hoger (lager) peil “getild”. Ieder keer laat men 100 miljoen liter water door de zwaartekracht in de sluizen lopen (of ontsnappen, voor uitgebreide uitleg zie link). De tocht door het Panama kanaal is slechts 80 kilometer, een vrachtschip betaalt heden ten dage tussen de US $200.000,== en US $400.000,== echter dit bedrag is een enorme besparing in geld (en tijd) indien het schip om Zuid Amerika zou moeten varen (kosten ongeveer een factor 10 hoger). Het laagste bedrag ooit geheven is $0.36, voor een amerikaan die in 1928 door het kanaal is gezwommen. En dan worden volgend jaar, tijdens het 100 jarig bestaan van het Panamakanaal de nieuwe grotere sluizen (dezen maken het mogelijk schepen die  40% langer en 66% breder zijn door te laten) in gebruik genomen.

Dan resten mij nog een paar opmerkingen, laatste keer (2011) was ik onder de indruk van de bouw van een spiraalvormig gebouw (genaamd La Revolucion), nu het klaar is verfraaid het de skyline van Panamá enorm. Panamá stad is erg verraderlijk als het gaat om veiligheid, het ene moment ben je in een toeristisch gebied, honderd meter verder wordt je door zwaar bewapende politie gewaarschuwd een wijk vooral niet in te gaan (je ziet vaak ook wel dat het niet prettig oogt, maar niet altijd). Recentelijk is er een hop on hop of bus in Panamá gaan opereren, hetgeen  wel de moeite waard is in zo’n grote stad. En voor het eerst heb ik het traject Zuid Mexico – Panamá over land afgelegd, hetgeen bij elkaar opgeteld een hele hele lange busrit is!

Enkele foto’s in het mapje Panama in beweging.

Hartelijke groet uit Popayan (Colombia), en tot mijn volgende bericht., Paul

1. Ben:
    27 februari 2013
    Hi Paul,

Ziet er allemaal weer mooi uit. Inderdaad prachtig gebouw. Ooit een documentaire gezien over hoe ze die schepen door het kanaal heen loodsen. Fascinerend. Je moet dus in 2017 weer terug!
  2. Marjo:
    2 maart 2013
    2017......dat wordt kiezen, dan is de noord-zuid lijn ook klaar!
    De bouwvakkers kunnen sinds deze week wel doorlopen, de doorbraak is er!
    Geniet!