San José, Costa Rica 2011

14 februari 2011 - San José, Costa Rica

Dinsdag 8-2 kon ik eindelijk door met de bus vanuit Managua naar San José, de hoofdstad van Costa Rica. In de bus zat ik naast iemand, die ik voor het gemak maar een "goudzoeker" noem; iemand die hoopt in Costa Rica economisch beter af te zijn dan in zijn eigen land. Costa Rica is in Centraal Amerika (samen met Panama) veruit het meest welvarend, ook al is hier veel armoede (en helaas criminaliteit).

San José is minder fraai dan ik me herinnerde, bouwkundig is het nogal een rommeltje (een gedrocht), maar verder zonder twijfel de meest toegankelijke hoofdstad van Centraal Amerika, zeker overdag kun je hier op de meeste plaatsen redelijk veilig rondlopen.

Voor het eerst sinds tijden heb ik weer eens een vulkaan bezichtigd (dankzij goede busverbinding): vulkaan Poás (hoogte ongeveer 2750 meter). Op deze hoogte kan het weer en zicht per minuut verschillen (mist); van de 3 uur die ik hier rondgehangen heb had ik "mazzel" dat ik zo'n 15 minuten zicht had op de krater, die volop stoom uitademde, hetgeen het zicht niet bevorderde. Het is elke keer indrukwekkend een vulkaan en z'n krater(s) te zien. De omgeving van de vulkaan is dicht begroeid met reusachtige rabarberachtige planten (zie foto met mij, waarbij de plant groter is dan kleine ik), mossen en bromelia's, en natuurlijk bomen.

Verder heb ik mijn tijd verdaan met veel rondwandelen in San José, het weer was relatief aangenaam (koel) voor deze regio. Er is ontzettend veel te zien in Costa Rica, maar ik voel een enorme drang om weer naar school te gaan, dus ga ik spoedig weer verder zuidwaarts.

Enkele fotoos heb ik geplaatst in het mapje San José-Vulkaan Poás 2011.  Het is me niet gelukt mooie overzichtfotoos te maken van San José.

Groetjes,  Paul

1. Ada.:
    Hallo Paul.

Vanmorgen in het zwembad,twee benen in de lucht,in het warme bad,en ik dacht meteen Paul is toch niet terug?
    Het was een ander persoon.Jij bent nog in Costa Rica,en jij ziet meer dan alleen water.Wij genieten van je reisverslagen hoor!Wij wensen je nog veel reis plezier!Namens de zwemclub,ADA,Groetjes van allemaal,
  2. ellen:
    14 februari 2011
    Ji Paul! Beter een smurf náást de vulkaan dan een vulkanische smurf..
    Alle goeds gewenst!! Interessante verhalen weer!
    Groet van Ellen
  3. Alvaro:
    Hola Paul!

Realmente estas conociendo el mundo!

me alegra mucho, y espero que estés bien

es dificil para mi leer tu blog por que está en holandés, pero puedo ver las fotos y están fantásticas

Te mando muchos saludos desde Bolivia!

Alvaro