San José

7 juni 2009 - San José, Costa Rica

San José is de hoofdstad van Costa Rica. Het is een heel andere hoofdstad dan al die andere hoofdsteden in Centaal America waar ik geweest ben, het is hier redelijk schoon, geordend, minder herrie,  en ik voel me hier relatief erg veilig. De hoofdwinkelstraat ziet er een beetje Kalverstraat  op z´n Costa Rica-achtig uit. Het klimaat hier is ook relatief prettig (op 600 meter hoogte), al is het hier nu wel regenachtig vanwege het regenseizoen.

Dat ik hier met de bus (4,5 uur) aankwam vanuit Liberia, heb ik waarschijnlijk kennis gemaakt  met de slechtse taxichauffeur in z´n vak. Ik had keurig hotel en adres op geschreven, ik heb ruim een uur met die man rondgereden (voor een stukje van +- 2 a 3 kilometer), hij heeft wel 20 keer of meer her en der en aan collega´s de weg gevraagd, onderweg een cursus vloeken in het spaans mogen aanhoren, en uiteindelijk wist hij het dan toch te vinden (Het was echt niet moeilijk, zelfs eenvoudig!) Als ik hem nog een keer zie ga ik beslist nogmaals met hem op stap, voor een paar colenes (De valuta alhier is de Colon: 1 euro = +- 750 colones) zie je de hele stad.

Hier in de omgeving van San José liggen een aantal vulkanen. Met de bus die bijna tot de top reed heb ik de hoogste (Vulkaan Irazú, hoogte 3432 meter) kunnen bezoeken. Het zicht op de kraters was prachtig, maar de top was gehuld in mist nevels en wolken waardoor er niets te zien was van de omgeving en de vallei. Wat mij opviel waren plantensoorten (nog nooit eerder zoiets gezien ) die er groeien in de omgeving van de vulkaan. Verder aldaar mooie vogels gezien, een paar slechts enkele (2 a 3) centimeters groot (of beter gezegd klein).

Hier in de omgeving is ook een vlindertuin, werkelijk prachtig om te bewonderen. Vlinders zijn fascinerende creatures, ik raak steeds meer geintereseerd in die beestjes.

Al met al moet ik zeggen dat het aardig toeven is in San José, ondertussen heb ik ook uitgevogeld hoe het systeem hier werkt (met bussen en zo), helaas zal ik Costa Rica echter spoedig verlaten op weg naar Panama. Er is hier zeer veel te zien (o.a. heel veel nationale parken), het zou de moeite lonen hier nog een keer terug te keren.

Het is een beetje behelpen, daar ik voor fotoos (camara is stuk) ben aangewezen op mijn telefoon ; ze zijn te zien in het album: San José: Stad, Vulkaan Irazú, Vlindermuseum

Ik ben Jullie zeer erkentelijk voor al Jullie reakties, dat helpt me enorm op de been te blijven en door te zetten, ik probeer op elk te  te reageren, maar dat lukt me niet altijd, mijn excuses daarvoor.

Heel erg veel groetjes uit Costa Rica,  Paul