Aangekomen in Liberia Costa Rica

2 juni 2009 - Liberia, Costa Rica

Liberia 2-6-2009

Weer een nieuw land aangedaan, Costa Rica, toch weer anders dan de vorige landen. Costa Rica is het beste af in deze regio. De laatste 50 jaar politiek gezien redelijk stabiel zeker in vergelijking met de omringende landen. Het doet hier ook wat meer westers aan.

Het was weer een hele toer hier te komen. Eerst met de bus van de ene kant van eiland Ometepe naar de kant met ferry, waarmee ik weer terugkeerde naar het ¨vaste land¨. Daarna kreeg ik een taxi rit aangeboden naar Peñas Blancas (aan de grens) die ik niet kon afslaan (10 dollar voor wat anders een bustocht van ongeveer een uur of langer zou zijn). Daarna 2,5 uur in lange rijen en mensenmenigtes doorgebracht aan de grens van Nicaragua met Costa Rica, het ene moment in de zon, het volgende moment in de regen. De reden voor deze drukte was een feestdag in Nicaragua in het voorafgaande weekeinde (moederdag). Veel Nicaraguanen werken als ¨gastarbeiders¨ in Costa Rica, en deze keerden dus terug. Na dit vervelende doch noodzakelijke oponthoud voor een Exit en Entry stempel kreeg ik het voor elkaar een taxi te regelen voor 20 dollar van de grens Peñas Blancas naar Liberia, een tocht van 75 kilometer. Dit scheelde mij een hoop tijd in de rij voor, en rijden in de bus (met bus 2 uur of langer), zeker met deze drukte.

Liberia is relatief een klein stadje in het noorden van Costa Rica, lekker rustig, goed om weer te wennen in een nieuw land. Het klimaat is ook iets dragelijker dan Ometepe (iets minder vochtig). Er valt een hoop te vertellen over dit land, hetgeen ik bewaar voor een volgende keer, daar ik nog een hoop moet lezen aan informatie over dit land en Panama, het geen steeds naderbij komt, of beter gezegd, ik kom stapje bij stapje dichter in de buurt van Panama (echter op dit moment nog zo´n 24 busuren verwijderd).

Heel erg veel Groetjes,    Paul

1. Marianne:
    3 juni 2009
    Goed om je in goede gezondheid aan te treffen in weer een ander land. Ik volg met bewondering je avonturen. Doe smurf de groeten.
  2. Pieter:
    Beste Paul,
    Na een computercrash ben ik weer in staat te mailen.
    Zie je reis voor me. Mede dankzij je levendige beschrijvingen. Ik hoop dat je vaak geniet. De wereld is toch een enorme toverdoos met vele wonderen. Groeten aan je kleine vriend,
    Pieter
  3. Ada.:
    Hallo Paul.

Nieuwe avonturen in een nieuw land.Geniet maar van alle mooie dingen die je hier weer gaat zien.
    Vanmorgen weer heerlijk gezwommen,en Meneer v d Geest een pak met alle verzamelde mails van jou avonturen meegegeven.Nou hij heeft heel wat te lezen.
    Via mij moet ik jou de hartelijke groeten doen!
    Dag Paul.Groetjes aan smurf of smurfin?
    Groetjes ADA
  4. engelien Tebben:
    7 juni 2009
    Hallo Paul wat een geweldige reis ben jij aan het maken,heel veel moois heb je gezien.Met Roy gaat het en met mij ook,geniet er van en tot ziens of horen Groet Roy en Englien