Isla De Ometepe

29 mei 2009 - Isla De Ometepe, Nicaragua

Het grootste meer in Centraal Amerika, Lago de Nicaragua, heeft een omvang van 177 kilometer lang en 58 kilometer breed, probeer Je voor te stellen hoe groot dit is! Midden in dit meer ligt een klein eilandje, Isla De Ometepe (een klein paradijsje, 35000 inwoners, oppervlakte 278 vierkante kilometer, slechte/geen wegen, dus van ene naar andere kant van eiland kan 3 uur duren, hoe klein het eiland ook is, verder is het hier erg heet en extreem vochtig). Isla De Ometepe is ontstaan door en uit een vulkaanuitbarsting. Het eilandje is het makkelijkst voor te stellen als twee aan elkaar gebakken spiegeleieren, waarbij het eigeel de locaties van twee vulkanen weergeeft, vulkaan Conception (hoog 1610 meter) en vulkaan Maderas (hoog 1394 meter). Het is een mooie ervaring om op zo´n eilandje rond te lopen met uitzicht op 2 van die vulkaanreuzen. Het was mijn bedoeling 1, dan wel beide vulkanen te beklimmen tot de top (overgens MET GIDS!!), maar dat is niet gelukt, ik ben niet verder gekomen dan zo´n 500  meter hoog op beiden, om meerder redenen. Beiden vulkanen vergen zo´n 10 a 12 uur elk klimmen en dalen. Het regenseizoen is begonnen, waardoor vulkaan Maderas een modderpoel is geworden.  Vulkaan Concepcion wilde ik tot 1000 meter gaan, maar na 500 meter klimmen erg stijl omhoog (dus ook stijl naar beneden!), vond ik het niet verantwoord verder te gaan, en ik heb er vrede mee. Liever gezond met beide beentjes op de grond. Ik probeer mij een beetje aan te passen aan het tempo dat hier op dit eilandje gebruikelijk is (traag en langzaam).

Dan heb ik op verschrikkelijk stompzinnige wijze mijn camera vernield, zoals ik dat alleen kan. Er was een 1 Cordoba munt (+- 4 eurocent) onder mijn bed gevallen, en toen ik onder het bed wilde kijken ging ik met mijn knie op mijn broekzak zitten precies daar waar mijn camera zich bevond. Deze zei krak, het display is gebroken, dus kan ik niet meer zien wat ik fotografeer. Wat mij nog het meest verbaasde is dat ik er om moest lachen, hoe vervelend ook! Ik hoop dat ik terug kan vallen op mijn mobiele telefoon, deze heeft een camerafunctie.

Enkele fotoos in het album: Isla De Ometepe