Granada

24 mei 2009 - Granada, Nicaragua

• Granada,  24-5-2009

Ben al een aantal dagen in Granada, gelegen aan het inmens grote meer Lago de Nicaragua. Ik vrees dat mijn verhaal nu erg eentonig gaat worden; Granada is een Coloniale stad, die thuis hoort in het rijtje Antigua, San Cristobal de las Casas, etc. etc..   Granada is hoofdstad geweest van Nicaragua, afgewisseld met Leon, en toen er tussen die twee in de 19e eeuw een burgeroorlog ontstond, is besloten de hoofdstad te vestigen in Managua. Granada is een redelijk grote stad, en er is zoveel te bezichtigen dat ik niet weet waar ik moet beginnen met kijken. Ik heb stadsbezichtigen afgewisseld met vulkaanbeklimmingen, in deze omgeving ruim vertegenwoordigd.

• Parque Nacional Vulcan Masaya

Er zijn twee vulkanen op deze locatie vlak naast elkaar (hoog slechts 632 meter, actief , met in totaal 5 craters. Het uitzicht was verbluffend!! Het zal Jullie nu duizelen van de namen, maar het gaat om het idee: Ik kon onder andere zien vulkaan Momotombo, +-100 km ten noorden en Lago Managua, 40 km ten zuiden vulkaan Mombacho, ongeveer  100 km ten oosten, eiland Ometepe (met 2 vulkanen, waar ik nog over kom te spreken als ik er ben, daar het hoogst waarschijnlijk mijn volgende plaats van oponthoud wordt), en nog veel meer! Uit een van de aktieve kraters kwam continue een grote  hoeveelheid bijtende rook naar boven. Een behoorlijke wandeling gemaakt rond twee van de kraters.

• Reserva Natural Volcan Mombacho

1365 meter hoog, wederom mazzel met het uitzicht, ik zal mij beperken te zeggen dat ik verschrikkelijk ver kon kijken; die uitzichten kan niemand mij meer afnemen. De grond was op sommige plekken van deze vulkaan behoorlijk heet. Wederom een flinke wandeling gemaakt, o.a. om de grootste krater.

•  Las 365 Isletas (eilandjes)

Deze 365 eilandjes zijn zo´n 10000 jaar geleden ontstaan door een uitbarsting van vulkaan Mombacho, met een moterbootje door en ronde  deze idylische plekjes gevaren; sommige zijn te koop, varierend in prijs van zo´n 50000 dollar tot enkele tonnen. Sommige eilandjes, zijn niet groter dan 30 vierkante meter, sommige bewoond door mensen, andere door apen, rest van eilandjes onbewoond.

• Tijdens het bezichtigen van de stad heb ik vanuit de kerktoren van kerk La Merced de omgeving kunnen bekijken. Toen ik drie kwartier later naar beneden kwam, was men gaan lunchen en was ik dus opgesloten in de kerktoren, waarschijnlijk is dit het meest veilige moment van deze reis geweest.
  • Gister viel ik "met mjn neus in een processie", vergeleken met al de processies die ik in Antigua Guatemala heb gezien was het een hele kleine processie, maar juist daarom interesant om op een andere plaats ook zoiets mee te maken.

• Een ratjetoe van fotoos heb ik geplaatst in het album: Granada: Vulkanen, Stadsbeeld en Processie, netzo gehusseld als het verhaal hierboven.

Ik moet nog even vermelden dat in Nicaragua mijn mobiele telefoon niet werkt, mijn provider kpn heeft  heeft geen netwerk hier, en de klantenservice van kpn heeft tot nu toe zeer weinig tot niets voor mij kunnen betekenen, waardoor ik Jullie SMSjes tot mijn verdriet en ergenis niet heb kunnen ontvangen. Hoe pissig ik hierover ook ben, mij is geadviseerd mij hier verder niet druk over te maken wat ik tandenknarsend ga proberen.

Heel veel groetjes,     Paul

1. liesbeth:
    25 mei 2009
    Hoi paul,

Heel even een snelle reactie. Wat een mooie site heb je toch!
    Thuis heb ik geprobeerd je te maieln, maar ik kreeg geen internetverbinding. Het lag absoluut niet aan de computer. Ik denk dat veel meer mensen hier last van hebbengehad, dit weekend.
    Hopelijk gaat het zo goed mogelijk met jou! Probeer je niet druk te maken over de mobiele telefoon. Als je verder reist, zal het probleem weer opgelost zijn!

Houd je haaks!

Liefs van Liesbeth.