Santa Ana-Lago Coatepeque-Vulkaan Santa Ana

29 april 2009 - Santa Ana, El Salvador

Santa Ana 29-4-2009

Zondag 26 april aangekomen in Santa Ana, wederom erg wennen.  In de omgeving is veel te doen.

Maandag met bus (anderhalf uur heen En 1.5 uur terug naar een groot meer geweest, Lago Coatepeque, het meer is ongeveer 6 kilometer breed en 120 meter diep op een hoogte van 720 meter boven de zeespiegel, ingesloten door een bergrand en een aantal vulkanen. De bus reed een groot stuk om het meer heen om vervolgens af te dalen naar het meer. Aldaar een tijdje om het meer gelopen om vervolgens in een restaurant van het uitzicht te genieten.

Het valt niet altijd mee om met de bus te reizen hier, ik pas met mijn lange lijf niet in de busbankjes, de bussen zijn in regel overvol en het is vaak niet duidelijk waar een bus heen gaat, of waneer ze vertrekken. Hier in El Salvador vind ik het openbaar vervoer relatief matig in vergelijking met andere landen waar ik geweest ben. Een gemiddelde bus is denk ik zo'n 50 jaar of ouder.

Dinsdag een vroege start om met de bus (2 uur) naar een nationaal park te gaan met 3 vulkanen. Ik was  in de gelegenheid om met gids, 2 politieagenten (ivm veiligheid) en 2 amerikaanse toeristen de hoogste vulkaan te beklimmen (de vulkaan Santa Ana: voor het laatst aktief in 2005, 2381 meter hoog, het op 2 na hoogste punt van El Salvador). Dit hield in 8 kilometer klimmen, op de top aangekomen groeide niets meer, maar wat daar te zien was: WAANZINNIG!! In de krater op zo'n 50 meter diepte een groen-blauw dampig meer, uitzicht op de twee andere vulcanen, En, al was het moeilijk te zien, het meer Coatepeque, waar ik de vorige dag was geweest. Mijn smurf kon er geen genoeg van krijgen. (We hadden pech met het weer, erg bewolkt, aan de andere kant hadden we mazzel wat het bleef droog; anders had het een glibberige en enigszins gevaarlijke toestand geweest.) Daarna restte ons de afdaling 8 kilometer, over het algemeen is afdalen lastiger dan naar boven gaan. Na 2 uur terug met de bus afgepeigerd, maar zeer voldaan, ik kan niet beschrijven hoe mooi het daar boven op die vulkaan was.

• Fotoos: Album: Santa Ana - Meer - Vulkaan

Ik wens Jullie een hele fijn mooie koninginnedag toe!!

1. liesbeth:
    1 mei 2009
    Ha, die Paul,

Goed om van je te horen!!
    Wat een schitternde foto's, vooral die van de jubileumsmurf!! Ik krijg de indruk, dat je geniet!!

Lief, dat je iedereen een fijne koninginnedag wenst. Helaas is dit niet gelukt. Er is namelijk een aanslag geweest op de koninklijke familie. Het was een actie van een individu: gelukkig geen terroristische aanslag.Maar je snapt dat de verslagenheid in Nederland heel groot is. Er zijn 5 doden en 12 gewonden.

Dit weekend zal ik je thuis even mailen. Er waren overigens geen smurfen op de koninginnemarkt. Ook niet op het Oranjeplein. Alleen de nepsmurfen van AH.

Veel liefs van Liesbeth.
  2. G.F.den Toom:
    1 mei 2009
    Beste Paul,
    We antwoorden niet vaak maar we lezen je verslagen wel. Je hebt dus nog verborgen talenten om belevenissen kort en opgewekt(ook langdurige busreizen) weer te geven.
    De toegewenste fijne koninginnedag is hier dramatisch geeindigd, maar dat zal wereldnieuws zijn en dan zul je er wel van gehoord hebben.
    Onze lange fietstocht gaat dit jaar voorlopig niet door enwe vrezen dat die van vorig jaar wel de laatste zal zijn geweest. Ten slotte gaat de oude dag bij deze krasse oudjes ook zijn tol vragen.
    Overigens, van ons mag je tocht nu een meerjarige wereldreis maken, als ik mijn E-mail doorkijk is het al een vaste vraag: 'Is er iets van Paul?'
    Groeten van de niet meer zo krasse oudjes.
  3. tirza:
    5 mei 2009
    Hee Paul,

Man wat ben jij een bezige bij.Wat een actie en wat een verplaatsing. Straks weer een jaar bijkomen.Hee, wat goed zeg, alles wat je ziet.
    Hier is het ook goed, ik heb een smurf voor je gegrabbeld op koninginnedag.Hij heeft een wit pak aan, dus het kan een dokter-schilder of judosmurf zijn. maar als kenner zal je direct zien wat voor vlees je in de kuip hebt : ).
    Ik ga over twee weken naar venetie, deels werk en dan nog even blijven hangen als een soort vakantie.Verder is het een heerlijke lente hier. Vandaag wat regen maar doorgaans heerlijk zonnig en bij tijd en wijle warm.Ga jij nu langzaamaan in het regenseizoen belanden?Hee, ik wens je heel veel goeds, mooie dingen te zien en mee te maken en tot later weer!

liefs van Tirza