Santa Cruz de la Sierra

22 mei 2013 - Santa Cruz, Bolivia

Santa Cruz de la Sierra; de naam doet een paradijs vermoeden, helaas, de stad is een noodzakelijke stop over voor veel internationale   vluchten. Door Boliviaanse  politieke instabiliteit  zag ik geen andere mogelijkheid dan het land te ontvluchten. Gemeten naar inwonersaantal is Santa Cruz  de grootste stad van het land. De stad telt niet reuze veel bezienswaardigheden, alhoewel de architectuur kenmerkend is; veelal gebouwen van  1 of 2 verdiepingen met overhang gesteund door pilaren.

De stad lijkt op geen enkele manier op karakteristieke steden als La Paz of Sucre, het prijspeil ligt wel veel hoger. Het centrale plein ademt een relaxte sfeer, in de schaduw van bomen, vol met bankjes, en plekken waar de gelegenheid wordt geboden te schaken. Het plein wordt omringd door de kathedraal, commerciële centra, Manzana 1  (een cultureel centrum) en Casa municipal de Cultura Raúl Otero Reiche met wisselde tentoonstellingen en tijdens mijn aanwezigheid een concertreeks  van het Orquesta Sinfónica Juvenil (jeugdorkest)  met als programma “Compositores Alemanes” un viaje del clasico al  romanticismo” met werken van Haydn, Beethoven, Weber en J. Strauss. Het fraaiste werk echter was het slotstuk en toegift: Alma Cruceña   (~ "ziel van een inwoner van Santa Cruz" van Raúl Otero Reiche & Jorge Luna) . Ik was de enige in de zaal die het stuk niet kende; het is het officieuze stadslied van de stad/streek; erg melodramatisch.  Hoor bovengenoemde link voor gitaar- en zangversie. Ik ben nu nog naarstig opzoek naar een orkestversie.

Hoe de politieke situatie momenteel is weet ik niet, ik hoop beter, vooral voor de bevolking. Mij is altijd verteld dat Bolivia een verschrikkelijk ingewikkeld land is om te besturen. De laatste 7 jaar rust deze taak op de schouders van Evo Morales Ayma, de eerste leider van inheemse herkomst en daarmee trachtend de belangen van het armere (inheemse en grootste)  deel  van  de bevolking te behartigen. Zover ik heb begrepen (de meningen lopen erg uiteen) doet hij dat redelijk, alleen heeft hij af en toe de neiging verschrikkelijk domme dingen te zeggen. Één van zijn laatste uitglijders was de huidige president van Chili (Piñera) te vergelijken met voormalig dictator Pinochet, bewerende dat onder het bewind van laatst genoemde  meer resultaat was te behalen aangaande de kwestie om een havenverbinding te verkrijgen op Chileens grondgebied.

Als laatste een algemene tip; als je ergens heen vliegt CHECK--- DIRECT--- OP DE LUCHTHAVEN OF JE BAGAGE IN ORDE IS. Dat was ik ditmaal vergeten te doen, met het gevolg dat toen ik aankwam in mijn hotel in Asunción (vanuit Santa Cruz) ontdekte dat de Boliviaanse douane mijn tas had gereviseerd, of beter gezegd alles er uit gehaald en zonder na denken had teruggestopt (wat een chaos!), met als trieste constatering veel schade en vermissing aan/van spullen. Je hebt echter dan  "geen poot meer om op te staan" als je verhaal wilt halen bij de luchtvaartmaatschappij.

Enkele foto's in het mapje Santa Cruz de la Sierra.

Hartelijke groet en tot mijn volgende bericht, ondertussen vanuit Ciudad del Este (Paraguay), Paul.

1. Mimi Vroom-Mannaert:
    13 juli 2013
    IK krijg dit reisverslag door gestuurd van Corry Buurman,ik hoop dat je dit niet erg vind,maar ik vind het super interessant.Geweldig dat je nu in peru bent die arme mensen worden zo verschrikkelijk onderdrukt,ik denk dat je daar wel het een en ander van mee krijgt.Maar het is volgens mij een prachtig land.Ik wens je heel veel reis plezier.Vriendelijke groet van R Mannaert