Sucre

20 mei 2013 - Sucre, Bolivia

Sucre op een hoogte van 2750 meter is in naam de hoofdstad van Bolivia, maar dat is feitelijke flauwekul, daar alle landelijke overheidsvertegenwoordigingen zijn gevestigd in La Paz. Het centrum van Sucre is schitterend, prachtige witte gebouwen met rode daken. Eenmaal buiten het centrum zijn huizen en gebouwen Boliviaans lelijk, en schrik je van  garages en andere werkplekken waar mensen (kinderen) onder erbarmelijke omstandigheden een inkomen trachten te vergaren). Dit zag ik onder meer op weg naar  mijn bezoek  aan Parque Cretácico  aan de buitenrand van de stad. Naast replica’s van dinosaurussen zijn hier echte afdrukken van dinosaurusvoeten  te bewonderen, helaas op afstand, m.a.w. je hebt een verrekijker nodig. Maar het feit dat na miljoenen jaren die afdrukken bewaard zijn gebleven is toch wel noemenswaardig.

Sucre  heeft vele bezienswaardigheden, kerken en musea (waaronder Casa de la Libertad  en Musef  en je kunt hier dagen rondlopen. Één van de meest opmerkelijke bezienswaardigheden is het kerkhof, welke één  van de fraaiste is die ik heb gezien (m.i. indrukwekkender dan el cementerio de la Recoleta in Buenos Aires). Mensen bezoeken massaal de gedenkstenen van overleden naasten, hetzij eenvoudig dan wel pompeuze familie graven.

Mijn bezoek aan Sucre was veel langer dan gepland, en dat heeft alles te maken met de politieke situatie in het land. Op dit moment weet niemand wie waarom waar staakt. Vele scholen zijn gesloten wegens stakend onderwijspersoneel, op sommige plaatsen zijn politieagenten en partners in hongerstaking. Het  meest verlammend de afgelopen weken waren de acties van de COB (La Central Obrero Bolivina, reden: verhoging pensioenen) met wegblokkades, een uiterst effectief middel dat vooral mensen raakt die niets met een conflict van doen hebben. Ik had geen andere keus dan te vliegen van La Paz naar Sucre. Ik hoopte dat de acties snel zouden eindigen, maar helaas, er was geen uitzicht op een oplossing. Mijn plan om verder per bus naar Potosí, Villazón en vervolgens naar San Salvador de Jujuy (Argentinië) te reizen heb ik moeten laten varen.

In plaats daarvan vlieg ik nu  naar Santa Cruz de la Sierra en vervolgens naar Asunción. Momenteel zijn de acties tijdelijk opgeschort, maar de situatie en informatie zijn onduidelijk en onzeker.

Enkele foto’s in het mapje Sucre.

Met hartelijke groet en tot mijn volgende bericht, vanuit Santa Cruz de la Sierra waar ik ondertussen verblijf, Paul

1. Marianne:
    22 mei 2013
    Fijn je weer te lezen!
  2. Aart:
    24 mei 2013
    Hoi Paul, blijft zo te lezen, lastig om te reizen in zuid-Amerika, maar het lukt je toch elke keer weer om verder te gaan. Petje af.
    Aart