Stockholm (Konungariket Sverige)

28 april 2014 - Stockholm, Zweden

Stockholm, terug waar ik bijna een half jaar geleden begonnen ben; in Scandinavië. Na een tocht door de Baltische regio, een omzwerving in voormalige Warschaupact landen, korte periode centraal Europa, een vluchtig  verblijf tegen de rand van de Russische Federatie, een weekje Venetië, vervolgens de treurnis en gevolgen ervaren van de uiteengevallen Joegoslavische Federatie, nadien de Balkan aangedaan, even verdwaald in hectisch Istanboel op de grens met Azië, kortstondig de Alpen, een een dag of tien de Mediterrane, passerend in Dublin, nu op bezoek in Zweden.

Je moet wel met je hoofd in de modder lopen wil het je ontgaan dat het een Monarchie is, een moloch ruim 600 vertrekken tellend Koninklijk Paleis (architectonisch gebaseerd op het paleis in Versailles) aan de oever van het oude stadsdeel Gamla Stan is een eerste indicatie, alwaar ik mij op Nederlandse  Koningsdag  bevond. Twee rondleidingen, bijgewoond, zodoende meer flauwekul gehoord dan een normaal mens kan verdragen over de koninklijke juwelen en paleisvertrekken. Rond het middaguur (12.15 PM) de dagelijkse wisseling van de wacht aanschouwd, waar ruim 100  opgesmukte in blauw gestoken paleisbewaarders inclusief fanfare te paard in participeerden.

Als trouw kijker van "Blauw Bloed" dacht ik dat de Monarchie in Zweden heel erg populair was, maar dat is wat de publieke omroep (aldaar) je wil laten geloven, verder heb ik me laten vertellen dat de koning bij tijd en wijlen het Zweedse volk in verlegenheid brengt, om vermeende buitenechtelijke verdwalingen, of domheden uit op het moment dat hij geïmproviseerd iets moet zeggen.  Een vrouw vroeg mij hoe de Nederlandse situatie is, hier kon ik tot mijn spijt geen antwoord opgeven i.v.m. wetsartikelen aangaande majesteitsschennis, waarbij ik wel heb verwezen een uitspraak aangaande "een beetje dom" van HKHKM. Al woont de Zweedse Koninklijke familie er niet, (zij resideren in 1 van de tien andere koninklijke paleizen, net buiten Stockholm) het bovengenoemde hof wordt heden ten dagen wél  gebruikt voor staatsaangelegenheden, waaronder het jaarlijkse staatsdiner met de Nobelprijs laureaten.

Het Zweedse Nobel museum is vlak bij het paleis,  uiterst interessant, nooit geweten dat de Zweeds Alfred Nobel een hele depressieve  man was, wel dat hij schatrijk werd door allerlei explosieve ontdekkingen en de economische exploitatie ervan. De eerste Nobelprijzen  werden uitgereikt  in 1901, 5 jaar na het heengaan van Nobel. Naast de oorspronkelijke 5 prijsdisciplines (natuurkunde, chemie, medicijnen, literatuur en bijdrages voor wereldvrede) werd in 1968 de Nobelprijs voor de economie ingesteld (eerste winnaar J. Tinbergen) , feitelijk een  prijs van de Zweedse Rijksbank. Je vraagt je wel af wat er dan tijdens het eerder genoemde staatsbanket wordt gewisseld tussen een koning,  wellicht het verschil niet wetend tussen een proton en een molecuul, en 6 van deze briljante Nobel laureaten.

De Vasa, in die dagen het grootste oorlogsschip ooit gebouwd onder eindverantwoordelijkheid van twee Nederlanders, zonk op 10 augustus 1628  tijdens haar eerste vaart in de haven terwijl half Stockholm toekeek. Driehonderddrieëndertig jaar later hebben ze het schip geborgen, opgekalefaterd en er een museum van gemaakt. Ik ben geen scheepvaartdeskundige maar de vorm (zoiets als een ronde baksteen op haar kant) had toch een indicatie kunnen zijn  dat het fout zou kunnen gaan (te smal, te zwaar, kanonsluiken te laag). Het is imponerend zo'n grote  houten schuit (62 meter lang, 45 meter hoog, bijna 12 meter breed, 900 ton zwaar, waarvoor 2500 eikenbomen sneuvelden) te aanschouwen, voor 98 % authentiek.

Vlakbij ligt het park Skansen, een openluchtmuseum waar allerlei (houten) historische gebouwen uit het hele land zijn samengebracht, inzicht gevend hoe Zweden er vroeger uitzag, het leven was, omringd door  een dierentuinachtige omgeving , een aquarium en een speeltuin  voor kinderen. Zo leerde ik dat tot 1954 het land streng Lutheraans was, en hoe ampel de Zweedse maatschappij sindsdien veranderd is, religieus, sociaal als wel op economisch gebied.

Ik was ook in de gelegenheid het  Zweedse parlement (Sveriges riksdag) aan te doen. De 9,5 miljoen Zweden worden vertegenwoordigd door slechts 1 kamer, 349 afgevaardigden, een rechtse minderheidsregering in een door links gedomineerd parlement, recentelijk ook aangevuld door Zweedse vrinden van de PVV, alhoewel percentueel minder talrijk. In Zweden mogen supermarkten slechts bier verkopen alcoholhoudend minder dan 3.5%, en dan zie je dat zo'n regelgeving er toe leidt dat alle grote bierbrouwers ineens instaat zijn gerstenat te produceren onder of precies op dat percentage. Altijd gedacht dat Zweden heel geciviliseerd met hun afval omgingen; niet op vrijdag en zaterdagnacht; je zult zelden zo'n vuilnisbelt van alcoholcontainers in de straten aantreffen.

Stockholm is een mooie statige stad, prachtig mengeling van kleur, vooral in het oude stadsdeel Gamla Stan omringd door het water. Schreeuwend duur, matige toeristenfaciliteiten (arrogante "VVV's"), onbegrijpelijk bussysteem (vinden ook buschauffeurs). Verder blijf  ik helaas onverminderd moe,  slenter door de straten vaak zonder de  omgeving in mij op te nemen, anders gezegd  ik dool veelal rond als een kip zonder kop.

Geloof het of niet, morgen, 30 april is het koningsdag in Zweden, en zal  de jarige Koning Karel XVI Gustaaf op het balkon verschijnen (van  bovengenoemd paleis) om te worden toegejuigd  door zijn trouwe onderdanen.

Als aanvulling enkele foto's in het mapje Stockholm (Konungariket Sverige).

Ondertussen ben ik blij dat ik Zweden achter mij heb gelaten, en verblijf ik in Reykjavik, vanwaar hartelijke groet, Paul

1. Marianne:
    30 april 2014
    Het verschil tussen een molecuul en een proton ken ik ook niet. Ben ik nu ook een beetje dom?
    IJsland moet prachtig zijn zolang er geen vulkaan uitbarst.
    Een half jaar alweer op reis, ik vind nog steeds dat er een boek moet komen van deze reisverslagen vanuit jouw unieke kijk.
    Liefs, Marianne
  2. Pieter:
    30 april 2014
    Beste Paul, Ik ben een beetje opgegroeid met het Lutheraanse Zweden van Ingmar Bergman. Een soort Biblebelt in de bossen.
    Tot het bankenschandaal dacht ik dat IJsland een ideale staatsvorm had, gecombineerd met een belabberd klimaat. Maar het kan dus ook omgekeerd zijn. Verder sluit ik mij aan bij Marianne. Groet, Pieter
  3. Teerza:
    Lieve Paul,
    Wat een mooi geschreven stuk wederom! En nu dus Reykjavic...ik ben jaloers! Intussen zit ik in de trein naar Antwerpen en voel me ook een hele wereldburger : )liefs T
  4. Irmine:
    Heb je de ' lonely planet ' van Europa al bijna uit? Warme groet
  5. Ben:
    1 mei 2014
    Hi Paul,
    Ben benieuwd of je de mooiste Rembrandt nog hebt gezien in Stockholm en ook naar je Ijslandse ervaringen. Ga je daar ook rondtrekken?
  6. Gerard van Dijk:
    1 mei 2014
    Mooie stad he Paul !
    Maar je gaat nu naar IJsland en ik ben erg benieuwd hoe het in R. is
    Het lijkt me daar fantastisch !!
    Hoop dat alles goed met je gaat!!
    Hartelijke groet van Gerard van Dijk
    Daaag
  7. Marja:
    4 mei 2014
    Hej Paul. Ik zie dat jij al meer hebt gezien van Zweden dan ik, terwijl ik al meer dan 6 jaar in Zweden woon! Leuk om je reisverhalen te lezen en jammer dat ik niet eerder wist dat je in Zweden was!
  8. Reina Hoogland:
    6 mei 2014
    Hallo Paul, moest wel lachen om je ironische verhaal over de Zweedse Kon.familie......Jij en naar Blauw Bloed kijken.......ha, ha no way. (Ik wel hoor als ik kan, tja koningsgezind, het kan verkeren.....)
    Maar ik begrijp dat je niet lang gebleven bent in Sverige?
    En nu al weer in IIsland. Je schrijft dat je zo moe bent, is niet verwonderlijk denk ik na al die omzwervingen en levend in hotels en uit een rugzak?????? En al die verschillende landen, steden, culturen. Kan ook te veel worden, toch? Nog geen zin om naar Haarlem terug te keren? Het beste en hartelijke groet, Reina