Sucre

11 mei 2010 - Sucre, Bolivia

Sucre, met ruim 200.000 inwoners, is de hoofdstad van Bolivia. Een beetje een Amsterdam - Den Haag achtige situatie, met het verschil dat er rivaliteit bestaat tussen La Paz en Sucre. Persoonlijk begrijp ik de situatie niet goed, daar het congres, presidentsfaciliteiten naast andere overheidsinstellingen in La paz huizen.

Sucre is een witte, prachtige stad, gelegen op een hoogte van 2800 meter, dus met aangenaam klimaat. Naast veel kerken, zijn hier veel musea. Normaalgesproken ben ik niet zo dol op musea, maar de meeste musea hier hebben een rondleiding, en dat is wederom een manier om wat spaans te leren, naast algemene, culturele en kerkelijke vorming, gezien veel musea hier toch een religieuze inslag hebben. Ik moet zeggen dat enkele musea hier bijzonder fraai zijn, waaronder:

• Casa de Libertad
  • Museos Universitarios: Colonial, Charcas Y Contemporáno
  • Museo De Arte indígena de sur
  • Museo nacional de etnografía y folklore (MUSEF)
  • Het meest bedroevende was het museum  histórico militar de la nación, ik werd rondgeleid door een jongetje danwel militair van misschien 16 jaar oud, en alle creativiteit was uit dit arme knulletje gedramd. Ik heb er niet expliciet naar gevraagd, maar volgens mij heeft Bolivia elke oorlog waarin ze betrokken is geweest verloren, en na de rondleiding was ik daarover niet verbaasd.

Daarnaast ben ik aan het nadenken wat ik verder nog van plan ben te zien. Ik ben ruim 6 maanden onderweg, en het valt niet altijd mee om steeds weer te wennen aan een andere omgeving. Met andere woorden, ik begin mijn thuis wel erg te missen.

Morgen zal ik, indien er geen staking of andere pech plaatsvindt, naar Santa Cruz vliegen, met ongeveer 1.5 miljoen inwoners de grootste stad van dit land in de meest welvarende zone. Mij is verteld dat het meer op "Miami" lijkt dan op Bolivia, daarom zal ik in deze stad naar waarschijnlijkheid zeer kort verblijven.

Enkele fotoos in het mapje Sucre.