Santa Cruz ->Paraquay: Asunción +Ciudad del Este

19 mei 2010 - Ciudad del Este, Paraguay

Santa Cruz in Bolivia is een identiteitsloze stad, maar de gelijkenis met Miami (zoals ik vorige keer in mijn blog schreef), zo mij gezegd was, is mij volledig ontgaan. Voor de liefhebbers van gebak, op bijna elke hoek van de straat is een taartenwinkel. Van Santa Cruz ben ik verder gevlogen naar Asunción in Paraguay, en omdat de vliegmaatschappij (Aerosur, verder erg vriendelijke mensen!) diverse malen mijn vlucht(en) had verschoven (de laatse keer van 10.00 naar 19.00), waren ze zo aardig mij in een en nacht in een 4 of 5 sterrenhotel te parkeren voor 1 nacht, inclusief maaltijden. Ik weet niet goed hoe ik mij omgeven door zulke luxe moet gedragen.

Dat ik aankwam vrijdagnacht in Paraguay was het voor de 199ste keer indepence day  (het leek wel koninginnedag, de vlaggen van Nederland en Paraguay zijn identiek, alleen de vlag van Paraguay heeft een embleem in het wittte gedeelte), een feest van twee dagen, + moederdag: dus zaterdag, en daarna zondag waren de straten verlaten, wat niet ideaal (i.v.m veiligheid!) is om een grote stad te verkennen. Tevens regent (al dagen)  het zo hard dat de straten blank staan. Het is ongewoon koud voor deze regio.

Om die reden eerder dan gepland ben ik doorgereisd (in een vermoeiende busreis van ruim 6 uur) naar Ciudad del Este,  op de grens met Brazilië en Argentinië. De bezienswaardigheid hier is de Itaipu Dam. Deze dam is een gezamelijk project van Paraguay en Brazilië (50% - 50%). Ik heb op mijn eige wijze (2 keer) een tour gadaan en ik ben er heel stil van geworden. Het was de grootste, maar sinds de constructie van de Three Gorges Dam in China, kampioenen in groot, de eenna grootste ter wereld. Ik kan nu eindeloos allerlei gegevens oprakelen, maar laat ik volstaan met dat de bouw ongeveer $ 25  miljard heeft gekost (in de jaren '70) en dat van de 18 turbines Paraguay met slechts 2 turbines voorziet in meer dan 90 % van haar elektriciteitsbehoefte, en Brazilë met 16 turbines 25% van haar elektriciteitsvoorziening gedekt ziet. (Paraguay voorkoopt het rendement van 7 turbines door aan Brazilië) De bouw heeft ruim 15 jaar geduurd, en de milieueffecten zijn aanzienlijk, al zijn er pogingen gedaan om milieuschade te compenseren.

Enkele fotoos in het mapje: Itaipu: Ciudad del Este

Noot: In deze regio zijn bijna alle landen ongeveer 200 jaar onafhankelijk, van het koninkrijk spanje, en dat wordt uitbundig gevierd; bicentennials, zo is nu de bicentennial, het 200 jarig feest van Argentinië actueel.

1. liesbeth:
    Ha, die Paul,

Ik heb even de tijd om je verslag te lezen. Wat heerlijk al die winkels met taarten. Jammer dat jij dit niet graag lust.
    Vanstandig dat je bent doorgereisd, met al die nattigheid.
    Ik wens je een hele goede reis en een fijn Pinksterweekend toe.

Liefs, Liesbeth
  2. Trudy:
    20 mei 2010
    hai paul..eindelijk weer 'n berichtje van mij...oooh ik ben zooooo jaloers,,en krijg heeeeeeel erg heimwee naar reizen,als ik je verhalen lees..grrrr.en wat ben je 'n kanjer,,dat je het toch zo volhoud...echt toppie!!!!effe stand van zaken hier!!met opie tieme gaat 't stukken beter...ik hoef niet elke dag daar meer naar toe...sylvia heeft nu d,r eigen huisje to parkeergarage de kamp,,echt 'n leuk stekkie,met tuintje,,en ze heeft 'n pupje.en 'n moeder die van alles kan..hi,hi..dus is ze al lekker gesettelt...vorige week heb ik bij marina effe lekker geborreld,,was gezellie!!verder schiet mijn huisje ook al lekker op..beetje spierpijn van mijn tuin betegelen ,,ach..'n warm bad kan wonderen doen!!!!of 't zonnetje...WANT...eindelijk hebben we hier ook 'n heeeerlijk warm ZONNETJE....eerst maar even 't zwarte van mijn tuin afsproeien..ennnnnnnne,,,volgende week vlieg ik met m'n vriendin naar m'n thuisfront griekenland..niet zolang als jij,maaaar ik mag er voor 7 dagen weer effe de sfeer van proeven..EN dat ga IK ook ECHT doen...nou ben je weer op de hoogte,,OHHHH ja,,,,,don heeft 'n leuk nieuw vriendinnetje!!!en met mike gaat het ook nog steeds toppie !!!...dag paul...groetjes van mij,sylvia..en de kaartmeiden..en nog veeel reisplezier...
  3. Marianne:
    gewoon ff de groetjes!!
  4. Ada.:
    22 mei 2010
    Hallo Paul.
    Je verslag gelezen,de foto's bekeken,erg leuk maar vooral je verslag erg goed hoor!De groetjes van de hele zwemclub!Eindelijk hier goed weer.Ik ben net terug van een paar dagen Limburg.Heel goed daar,en weer heel wat km afgelegd met de fiets.Ja,morgen Pinksteren.Paul het allerbeste!Groetjes ADA