Foz do Iguaçu: Itaipu dam + watervallen +vogelpark

22 mei 2010 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Na Ciudad del Este, een drukke chaotische grens/marktplaats was mijn volgende bestemming Foz do Iguaçu (+- 300.000 inwoners) in Brazilë. Het eerste wat opvalt is dat hier portugees gesproken wordt, wat een lelijke taal, het doet pijn aan mijn oren. Het lijkt op spaans maar ik versta er vrij weinig van . Maar als ik wat spaans brabbel, begrijpen zij mij grotendeels wel! Het volgende waar ik erg aan moest wennen is het prijspeil, wat is het daar duur! Verder is het hier niet zo'n chaos als de meeste andere landen waar ik tot nu geweest ben.

Nadat ik een bezoek had gebracht aan de Itaipu dam aan de zijde van Paraguay, stond nu een bezoek aan de Braziliaanse kant op het programma. Dit keer kon ik een stuk van de binnenkant van de dam zien, de turbines, met aan het eind waar het letterlijk en figuurlijk allemaal om draait: hoe de elektriciteit wordt opgewekt,      zie filmpje(5 sec): Itaipu dam, Brazilië. Dat ding dat je ziet draaien weegt bij elkaar meer dan 2 miljoen kilo of zo (één onderdeel was zo zwaar dat het vervoer vanaf Sao Paulo 3 maanden heeft geduurd met een vrachtwagen van 360 wielen!!)

Wat is hier dan nog meer te zien? Er is hier een watervalletje: ongeveer 275 stuks met een hoogte van zo'n 80 meter, hetgeen een aardige herrie produceert.      Zie filmpje, (55 sec):  watervallen Foz do Iguaçu. Ik wist  niet dat er zulke indrukwekkende en onvoorstelbaar grote watervallen bestonden!

Ik heb getracht op elke mogelijke manier deze watervallen te aanschouwen, met een boot, op enkele meters afstand, te voet, en, met de helicopter (dat viel een beetje tegen, daar we effectief misschien 3 van de 10 minuten daadwerkelijk boven de watervallen vlogen de rest van de 10 minuten ging op aan heen en weer vliegen; prijskaartje $100,=).

Verder heb ik nog een vogelpark (parque das aves) bezocht.

Ondertussen ben ik aangekomen in Puerto Iguazú, gelegen in Argentinië, waarover de volgende keer meer!

Zie fotoos in het mapje Foz do Iguaçu.

1. tirza:
    23 mei 2010
    Hee Paul, een helocopter!Wat stoer!Was je de enige passagier of ga je da met meerdere mensen de lucht in?
    Portugees schijnt inderdaad totaal anders te zijn dan Spaans, gelukkig verstaan ze je wel.Dat geeft volgens mij wel aan dat jouw Spaans behoorlijk is, want anders zou dat niet lukken in een land waar het niet de moedertaal is...Hoe zijn de mensen daar?
    Hier is het trouwens heerlijk, vanavond ga ik varen met een Amerikaan die zijn vrouw wil verrassen.Hij wil daarbij champagne van ongeveer 50 euro de fles, maar ook wat jus erbij, want zijn vrouw houdt niet van 'straight champagne'.Tja.
    Tot later weer!liefs van Tirza
  2. Reina Hoogland:
    24 mei 2010
    Hola Paul, wat jij allemaal ziet, geweldig!!!! Een paar jaar geleden was ik in Argentinië, maar ben niet naar Iguazu geweest. Collegas van mij wel. Het is echt gigantisch hè? Vind Arg. wel een indrukwekkend land, ik was in het zuiden, en ook in het noorden, Salsa en Tucuman. Dat je het portugees lelijk vindt, ik vind het vriendelijker klinken, ze zingen meer. Het spaans is zo staccato, een beetje dwingend. Nu is het spaans in Zuid Amerika zachter dan het spaans in Spanje. Het tourisme hier wordt de laatste tijd overspoelt met Brazilianen, daar schijnt de economie goed te gaan.....Dat is wel lastig, want ik gids natuurlijk meest in het spaans en als ik langzaam praat kunnen die Brazilianen me meestal wel verstaan, maar de laatste tijd zijn er toch vaak mensen die het niet verstaan en dan krijg je commentaar! Dus zal ik op mijn oude dag nog portugees moeten leren......Nou Paul, tot de volgende keer, wanneer denk je terug te komen naar Nederland? Of ben je nog lang niet uitgekeken daar? Blijf genieten, hartelijke groet, Reina.