Tallinn, hoofdstad van Estland

11 november 2013 - Tallinn, Estland

Louis van Gaal is wie Nederlands voetbal de moeite waard maakt. Estland - Nederland 2-2; dat is waarschijnlijk het enige wat de gemiddelde  Nederlander zich herinnert van dit landje qua oppervlakte  ietsje  groter dan Nederland, echter slechts bevolkt door 1.4 miljoen Esten en Russen. De onafhankelijkheid is pril in deze noordelijke Baltische staat. De geschiedenis in het kort:  vanaf ~ 1200 was het land onder de invloedssfeer van o.a.  Deense, Zweedse, Russische monarchen en Duitse ridderorders. Na het machtsvacuüm van  WO-1 werd Estland voor het eerst onafhankelijk in 1918, echter slechts voor korte duur; in 1939 werden de Europese grenzen door het dritte reich en de USSR hergedefinieerd in het Molotov-Ribbentroppact, welk leidde tot een daadwerkelijke Russische bezetting in 1940. "Bevrijd" door de Duitsers in 1941 begon tegelijkertijd de bezetting onder het naziregime. Na zware Russische bombardementen in 1944 kwam  Estland weer  onder de invloedssfeer van  de Sovjet Unie.  In 1949 en daarna vonden grootscheepse deportaties plaats.

De 50ste verjaardag van het Molotov-Ribbentroppact (23-8-1987) vormde ongeveer 2.000.000 inwoners van Estland, Letland en Litouwen een menselijk korenlint  van de hoofdsteden Tallinn naar Riga en Vilnius met een lengte van 600 kilometer. De chaotisch situatie in de Sovjet Unie leidde ertoe dat in 1991, op 20 augustus,  Estland  voor de tweede maal onafhankelijk werd. Sindsdien gingen ontwikkelingen snel,  in 2004 werd Estland lid van de Europese Unie en de NATO, ofwel van ooit  meest westelijk deel van de`USSR tot oostgrens van de EU. In 2011 werd de nationale munt vervangen door de €uro  (voor muntverzamelaars: de Estse €uro is prachtig!)

Zelden heb ik zoveel verschillende architectuurvormen gezien in zo'n klein oppervlakte; van een middeleeuwse binnenstad tot futuristische wolkenkrabbertjes zoals je die ook zoveel aantreft in Hong Kong Singapore etc., houten huizen welke ik bijvoorbeeld in Chili heb gezien, en foeilelijke vierkanten blokkendozen uit het Sovjet tijdperk. Hoe verder je uit het centrum komt des te grauwer het wordt.

Er is veel te doen in Tallinn, met een Tallinncard  heb je vrij toegang tot bijna alle musea (zonder uitzondering goed verzorgd, soms met audioguide, en talrijk in omvang), openbaar vervoer en toeristenbussen. Één van de meest opmerkelijke objecten die ik hier gezien heb is een onderzeeboot, the Lembit, ik ben er zelfs in geweest, en dat is erg krap en benauwd daarbinnen. Een andere claustrofobische ervaring was een rondleiding in de tunnels  onder de stadsmuren. Even buiten Tallinn is een prachtig openluchtmuseum, alleen veel attracties waren gesloten omdat het hoogseizoen duurt van april tot ongeveer september. Maandags zijn overigens bijna alle musea dicht (zoals op de meeste plekken ter wereld)

Nog even terugkomend op de Estse onafhankelijkheid, nu bij elkaar opgeteld 44 jaar durend. In het Museum of Occupations  heb ik me trachten te informeren over geschiedenis voor en na de Russische bezetting; het schijnt dat verhoudingen moeizaam zijn  tussen Estland en de Russische Federatie, dit omdat Vladimir Vladimirovitsj Poetin   iemand is die verschrikkelijk ver wil plassen en ook nog in de positie dat hij dat kan doen. Bovendien wonen hier russen soms langer dan 50 jaar zonder Ests te spreken. Onafhankelijkheid is iets wat vervolgens in een juridisch raamwerk gegoten moet worden, hetgeen niet makkelijk schijnt te zijn; wie is een inwoner van Estland?, hoe vindt transitie plaats van staatseigendommen naar publiek bezit?,  om twee voorbeelden te noemen.

Estland is voorloper als het gaat om technologische ontwikkelingen en gadgets, stemmen gaat hier via internet en skype is een Estse innovatie. De Estse taal is ingewikkeld zo is mij verzekerd, ik probeer altijd minstens hallo (tere) bedankt (tainan) en tot ziens (naigemist) te leren zeggen; ooit kon ik dat in ongeveer 20 talen maar ouderdom begint mij parten te spelen.  Ik houd NIET van haute cuisine, dus hoe blij was ik dat ik hier een heus pannenkoekenhuis, Kompressor genaamd, tegenkwam; ik daag de Nederlandse pannenkoekenbranche uit hier een werkbezoek te organiseren om te kijken hoe men dat HIER doet.

Dan een kort reisadvies: geen idee waarnaar toe op vakantie, Estland is je bestemming!

Enkele foto's in het mapje Tallinn, hoofdstad van Estland.

Naigemist, en tot mijn volgende bericht Paul

1. Ellen:
    11 november 2013
    Inderdaad prachtig daar, zo op de foto's! Wat Hollandsche taferelen; molen en pannekoeken;) Groetjes en goede tijd!!!
  2. Gerard van Dijk:
    Hallo Paul ,

Zo jongen , zit je nu weer in Tallinn ?
    Ik hoop dat je je goed vermaakt , maar dat zal je wel lukken !!
    Doe voorzichtig en bedankt voor het mooie reisverhaal met de bijbehorende fotoos!!
    H.Gr.: Gerard van Dijk

\\

\
  3. Jerry edouard:
    Waauuw goed bezig paul!!
  4. Pieter:
    Ha die Paul,
    Een verhaal zoals vanouds, gemengd met feitjes die we zeker niet kennen. M.a.w. boeiend en lezenswaardig,zeker voor wie die ant op gaat. Groet, Pieter
  5. Reina Hoogland:
    12 november 2013
    Paul dit even in haast, je hebt er goed aan gedaan dat berichtje niet te openen, deleiten||||| Ik schijn op de een of andere manier een virus te hebben. Walchelijk. Ik kom nog terug op je verhaal over Tallin.
    Groet Reina
  6. Judith:
    12 november 2013
    Hallo Paul,
    Fijn dat ik op deze manier weer met je mee mag reizen.
    Het geeft de indruk van een hele boeiende en inspirerende reis, dank dat ik daarin ook mee kan ontdekken.
    Heb het heel erg goed,
    Hartelijke groeten, Judith
  7. Teerza:
    14 november 2013
    hee paul, zo ken ik je niet, als voetbal deskundige : ) wat verre reizen niet met een mens kunnen doen. Leuk weer te lezen, ik ben nog steeds van mening dat je een reisgids moet gaan uitbrengen.
    Paul's travels. Zet m op de komende tijd. liefs Tirza