Helsinki

6 november 2013 - Helsinki, Finland

Mijn muziekleraar meneer Wolters op de middelbare school (ECL Haarlem)  draaide ooit een plaat met Finlandia van Jean Sibelius, en daarmee werd mijn interesse voor klassieke muziek ontwaakt. De muziek van Sibelius  onderscheidt zich dusdanig, zoals m.i. ook de creaties van Lady Gaga  recentelijk beginnen te doen. En zo stond ik dus op 5 november voor het Sibelius monument in Helsinki.

Finland was tot 1917 een speelbal tussen de Zweedse en Russische monarchieën. In 1748  werd onder Zweedse vlag  door Augustin Ehrensvärd  begonnen met de constructie van het imponerende fort Suomenlinna voor de kust van Helsinki   als verdedigingslinie.      Het staat nu op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

De Finnen zijn met zo'n 5 miljoenen, een trots volk, erg aardig en ze praten je de oren van je hoofd over het algemeen in vloeiend Engels, en anders leren ze het ter plekke.

Om zoveel mogelijk te zien had ik een 3 daagse Helsinki Card gekocht, waarin inbegrepen een hele goede sightseeing tour in Spaans, vrij openbaar vervoer en vrij toegang tot bijna alle musea.  In het stadsbeeld vallen 3 kerken op, of beter gezegd ze zien er anders uit dan ik ze tot voor kort gewend was ze  te zien; van buiten en binnen, en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de regio; ik moet me daar nog over inlezen. Temppeliaukion Kirkko   is uitgehouwen uit steen, en het plafond wordt gesierd door een cirkel van koperdraad (ik schat 10 cm diep en 1 cm breed) met een lengte van 22 kilometer. De lichtval door de ramen is prachtig. De Tuomiokirkko ("witte kathedraal") en Uspenskin Katedraali vind ik prachtig qua vormgeving, en ondertussen zal ook duidelijk worden dat Fins geen eenvoudige taal is.

In het het Fins nationaal museum   (GEWELDIG!!) kreeg ik een stoomcursus Finse cultuur en geschiedenis, een korte wandeling daar vandaar lukte het me het parlement binnen te glippen en een zitting bij  te wonen in dat verder voor mij onbegrijpelijke Fins. In het Ateneum  kwam ik meer te weten over Finse kunstenaars en in het museum voor moderne kunst Kiasma  werd ik gebombardeerd  met onbegrijpelijke en vermoeiende contemporaine  werken. In het hostel heb ik me laten overhalen tot een saunabezoek, en dat wat mij betreft voor het laatst.

Als afsluiting heb ik het stadium aanschouwd waar in 1952 de olympisch spelen werden gehouden. Voorheen blonken Finnen uit in hardlopen en skispringen.

Helsinki is mij heel goed bevallen als stad erg compact, mooie statige, goed onderhouden gebouwen, uitstekend openbaar vervoer, zoals gezegd vriendelijke mensen. Ik zou bijna vergeten te vermelden dat The Helsinki city museum een prachtig overzicht geeft over de geschiedenis en ontwikkeling van deze prachtige hoofdstad.

O Ja; hoe vaak krijg je als Nederlander een ijsbreker te zien?? Ik zag voor de kust een hele vloot, die binnen een maand hoe belangrijk werk gaat doen. Het gaat hier heel snel heel hard vriezen.

Enkele foto's in het mapje Helsinki.

Tot mijn volgende bericht, groetjes, Paul

1. Fam. Van Ham:
    Hallo Paul,

Heb weer genoten van je reisverhaal, al ben ik zelf nog nooit in Finland geweest, wie weet gaat dat nog eens een keertje ervan komen, wie weet.

Groetjes van

Anita van Ham
  2. Jerry edouard:
    6 november 2013
    Waauuw paul ziet er goed uit!!!
  3. Ellen:
    Ola Paul
    Wat een leuk verhaal!
    Groetjes, Ellen
  4. Ben:
    6 november 2013
    Leuk verhaal weer Paul. Ik was ook onder de indruk van Helsinki en als het een stuk zuidelijker lag zou je er ook als niet-Fin zo kunnen wonen.
  5. Mimi Vroom-Mannaert:
    6 november 2013
    Dank je wel voor dit prachtig geschreven reis verhaal en de mooie foto's. Zo heb ik een klein beetje een indruk gekregen van Helsinki. Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar het lijkt mij zeer mooi.Nog veel plezier . Vriendelijk groeten Ria.
  6. Gerard van Dijk:
    Mooi zeg dat Helsinki!
    Wens je alle goeds , Gerard
  7. Reina Hoogland:
    7 november 2013
    Hallo Paul, je hopt van het ene Skandinavische land naar het andere. Ben je trouwens ook in Zweden geweest? dat kan ik niet opmerken uit je verhalen. Die Zweden spreken ook goed engels meestal, net zoals de Finnen. Wat een prachtige stad lijkt Helsinki me. En jij in de sauna, ook niets voor mij....jijiji. Steek je nu over naar Estland of ben je daar al? Kun je een beetje tegen de kou?
    Tot het volgende bericht......groet, Reina, buen viaje!
  8. Maria:
    7 november 2013
    Hallo Paul, blij weer van je lezen. Had je graag in Haarlem even gesproken, misschien een volgende keer? In elk geval nog van harte gefeliciteerd. Zit in elk geval vanaf nu weer van je reis te genieten. Het Fins bestaat, geloof ik, voornamelijk uit meeklinkers? Dat zal ook wel raar klinken. Wat Noorwegen betreft, ik hoorde altijd dat het zo pracht land is, dat valt dus tegen. Goeie reis en geniet ervan. Groetjes Maria
  9. Teerza:
    Lieve paul,

Het lijkt alsof je een themareis aan het maken bent! Muziek als leidraad...En wat doe je leuke dingen! Goed idee, die tour in het Spaans. En een zitting bijwonen in het parlement. Super. Ook al versta je er niks van, het is niet iets wat de gemiddelde toerist zal doen. Nog iets leuks over lady Gaga: de 'stiefdochter' van een goede vriend van me, Winde Rienstra, heeft schoenen gemaakt waarop lady Gaga onlangs verscheen. Ze zijn gemaakt van...lego.
    hee Paul, goede reis en nog heel erg van harte!
    liefs Tirza
  10. Chris:
    10 november 2013
    Fijn dat de smurf wer onderweg is en geniet van je verhalen!
    Groetjes en veel plezier!
    Chris
    ps sauna is lekker hoor, vooral als het buiten ijskoud is zoals in finland!