Oslo

2 november 2013 - Oslo, Noorwegen

Toen Tirza mij vroeg waarom Oslo was mijn antwoord:  "dat ligt in Noorwegen, daar waar de componist Edvard Grieg vandaan komt".  Terwijl ik luister naar de Peer Gynt Suites  van de toondichter kan ik slechts fantaseren hoe een fjord eruit ziet; 2 dagen Oslo is wat op het programma stond. Grieg had als inspiratie voor zijn muziekcompositie het gelijknamige  toneelstuk van de Noorse schrijver Ibsen. Mijn vlucht naar Oslo werd  medebevolkt  door het Noorse damesvoetbalteam, welke de avond ervoor gewonnen had van het Nederlandse dameselftal  met 2 - 1. Aangekomen in Oslo had ik een niet eerder meegemaakte ervaring; bagage zoekgeraakt. De koude onverschillige N(o)orse kenau van de maatschappij SAS haalde haar schouders op en wees naar de rij mensen met hetzelfde probleem; en ik begon mij steeds meer te voelen als de radeloze persoon in het schilderij "the Scream"  van nog zo'n Noorse grootheid, de schilder Edvard Munch. Na ruim een uur doken mijn spullen op in het systeem, dus wat een opluchting.

Eenmaal in Oslo  werd ik verbaasd door de hoeveelheid verslaafden, daklozen, bedelaars en (slechte) straatmuzikanten. Ik wist dat Noorwegen duur zou zijn maar toen ik de McDonald Big Mac prijsniveautest deed schrok ik wel, € 10,--, ongeveer 80% duurder dan in Nederland, en dat klopt ongeveer wel met het algemeen Noors prijsniveau zoals later bleek.

In de haven van Oslo springt het "the opera House`in het oog, erg wit en futuristisch, evenals een skyline van moderne gebouwen.  Verder wandelend passeer  je het gerenoveerd Akershus kasteel, met vandaar uitzicht op het Rådhus (stadhuis) en Nobel Peace Center , laatste heb ik niet bezocht, daar wil ik mee wachten tot mij daadwerkelijk de Nobelprijs voor de vrede wordt toegekend. Het Rådhus   is imponerend zowel buiten als binnen, door stijl, grootheid, luxe en overdaad aan kunstwerken.

De hoofdstraat begint of eindigt met het koninklijk paleis, je komt dan onder meer tegen het Noorse parlement, het nationale theater en de kathedraal. Gebouwen zijn erg goed onderhouden. Kunsttechnisch kan ik nog niet een Rembrandt van een Picasso onderscheiden, maar een kunstwerk (gekenmerkt door " bolle" vormen) van de beeldhouwer Botero  herken ik op een kilometer afstand, alhier ook een beeld gesitueerd in de hoofdstraat. Ik ben ze op vele plekken in de wereld tegengekomen, met als basislocatie Medellin in Colombia.       En daarmee wil ik afsluiten met de mooiste wat ik hier in Oslo gezien heb: het Vigeland sculpture park  (links op foto), met 212 beeldwerken van de artiest Gustav Vigeland, tot gister voor mij totaal onbekend.

Ik was in de veronderstelling dat iedereen hier vloeiend Engels zou spreken, maar dat valt erg tegen. De Noorse  taal komt op mij over als wat gebrabbel: ik begrijp er niets van, alleen lezend kan je af en toe wat logica ontdekken. Het is verder koud, wat in het algemeen ook voor de mensen hier geldt, en erg vroeg donker.  Op naar mijn volgende bestemming.

Enkele foto's in het mapje Oslo.

1. Jenny:
    2 november 2013
    Paul wat n geweldig verhaal heel wat anders!!! De foto s zijn prachtig.
    Veel plezier en hoop dat je geniet.
    gr.jenny
  2. Teerza:
    2 november 2013
    Hee Paul, je bent weer helemaal terug in je schrijversgedaante! Heel leuk om te lezen. Grappig dat je nog maar één keer tijdens al je reizen op je bagage hebt moeten wachten.
    Hoewel ik minder reis dan jij, is het me al 3 keer overkomen...
    hou je taai en veel goeds voor de komende bestemming. Zoals je merkt heb ik mijn naam iets naders gespeld, zodat ik mezelf niet op internet terugvind : )
    tot gauw, liefs van Tirza
  3. Ben:
    Hi Paul,

Leuk om je weer te lezen. Heb Grieg er bij opgezet. Ook leuk om te zien dat je beren nog steeds niet links kan laten liggen.
  4. Irmine:
    2 november 2013
    Ik gun je iets meer rust dan thuis
  5. Rietje:
    3 november 2013
    He paul toevallig vroeg ik me deze week af hoe het met jou zou zijn omdat je een tijd niet geblogd hebt..... En gelukkig een bericht uit oslo. Heel wat a nders! Leuk dat ik jou ook op een foto aantref. Je bent niks veranderd!
    Groetjes
    Rietje
  6. Gerard van Dijk:
    3 november 2013
    Wat spannend dat je nu weer in Oslo bent beland;het begin van een nieuw avontuur!!
    Ik wens je het allerbeste toe en blijf je volgen!

Een hartelijke groet van mij!! Daag.
  7. Corrry.buurman:
    3 november 2013
    Paul nu in Oslo ,jeé heel wat anders en koud! maar wel interessant hoop dat je fijn gaat genieten daar ,wat ben je in eens snel weg ,ik heb nog 'n leuke verjaardag's kaart van je gehad lief hoor Paul wens je veel reis plezier ,lieve groet van mij ,,,x
  8. Ada.:
    Hoi Paul.

Goed te lezen dat je weer met beide benen op de grond in Oslo staat.Ja schrikken als je bagage er dan niet is.Ik zie dat het 5 graden is,lekker koud. Je nieuwe winterjas zal je best nodig hebben.Namens de hele zwemclub,succes met alles wat je gaat zien en beleven.Dag Paul het allerbeste hoor! Groetjes Ada.
  9. Marjo:
    4 november 2013
    Hey Paul, alvast een hele fijne verjaardag. Niet in Nl, precies wat je wilde. Wel ongeveer hetzelfde klimaat dit x, hoewel het hier nog best warm is.
    Maak er een mooie dag van, ook namens je tante!
  10. Ada.:
    4 november 2013
    Jarige Paul, voor morgen alvast van harte gefeliciteerd!
    Nog veel gezonde jaren!
    Namens alle zwemmers,lang zal jij leven!
    Groetjes Ada.
  11. Robert vodegel:
    4 november 2013
    paul, alvast van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag.

groeten van robert en mieke, vogelenzang.
  12. Marjo:
    4 november 2013
    En nog een felicitatie van je andere tante. Tante Ria belde net op om haar felicitaties door te geven, dus bij deze! Eigenlijk morgen, maar ik doe het liever nu, kan je er langer van genieten! ;-)
  13. Gerard van Dijk:
    5 november 2013
    Paul , van harte met je verjaardag;maak er een leuke dag van !!!
    H.Gr.: Gerard van Dijk
  14. Corrry.buurman:
    5 november 2013
    Hoi Paul hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag ,ga zo naar Ria wij nemen wel wat lekkers bij de koffie ,op jou verjaardag haha ,dag Paul in het koude Oslo ,maak er 'n fijne dag van .lieve groet van mij x.
  15. Fam. Van Ham:
    Hoi jarige Paul,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Heb weer genoten van je reisverhaal en vanmorgen in het zwembad kwam ter sprake dat vandaag je verjaardag is. Geniet van je reis en we lezen graag mee!

Groetjes van

Anita van Ham
  16. Reina Hoogland:
    6 november 2013
    Hallo Paul, ik geloof mn ogen niet....je zit nu in Skandinavië...het andere uiterste. Van de warmte in de kou. Was je tussendoor in Haarlem? Niets meer van je gehoord. Ga je nu naar Finland en dan naar Rusland? Ik begrijp dat je jarig was gister (dinsdag), heel hartelijk gefeliciteerd. Ik hoop dat je de kilte van het klimaat en van de Noren voor lief kunt nemen en daar toch erg geniet.
    Hartelijke groet, Reina
  17. José Bol:
    8 november 2013
    Hoi Paul,

Mooi reisverslag!
    Hou je taai en geniet van je reis. Ik lees dat je weer een jaartje ouder bent geworden dus alsnog gefeliciteerd!
    Groetjes, José
  18. André Beekman:
    9 november 2013
    Hoi Paul,

Hoop dat je een leuke verjaardag gehad hebt in Noorwegen. Het verbaasde me niet dat je er al weer op uitgetrokken bent, nu eens in Noord Europa, ben benieuwd wat je volgende bestemming zal zijn.....ik zou het maar op het Verre Oosten houden en niet weer naar Zuid Amerika gaan.
    Hoop dat je de rust zult vinden om vooral veel aardige mensen te ontmoeten. Vlieg jezelf niet voorbij....
    Hartelijke groeten en ik volg je. André