Tiraspol (Pridnestrovian Moldavian Republic)

10 maart 2014 - Tiraspol', Moldavië

Twee keer aangehouden op één dag, in een streek waar ik tot voor kort NOOIT van had gehoord;  Tiraspol (Тирасполь) hoofdstad van de Pridnestrovian Moldavian Republic (PMR), een piepklein (~4.000 km2) pro Russisch communistisch staatje tot stand gekomen na een burgeroorlog met moederstaat Moldavië (1990-1992), laatste ontstaan na het uiteenvallen van de voormalige Sovjet Unie.

Heel erg welkom was ik al niet, bij de grens werd me op het hart gedrukt het land dezelfde dag te verlaten vóór -20.47-, waarna anders financiële  repercussies  zouden volgen. De PMR is door geen enkel VN land erkend, wél door een aantal andere, zelf dubieuze republiekjes, waaronder Abkhazia, South Ossetia en  de Nagorno-Karabakh Republic.

Het eerste wat me opviel was een leger aan mensen "druk" bezig de straten te vegen, zonder dat de situatie er beter van werd. Vervolgens vond ik het opmerkelijk dat het heel makkelijk geld te wisselen (zonder paspoort), en de US doller een veel betere koers heeft dan de €uro, wat erg ongebruikelijk is in de Europese regio. De PMR roebel is van dat communistische geld, met een halfwaarde tijd van enkele dagen, zowel monetair als kwalitatief.  Opmerkelijk genoeg heb ik niets van schaarste waargenomen, noch lange rijen, winkels zijn goed bevoorraad, hoofdzakelijk met geïmporteerde goederen. Wel viel me op dat veel winkels dicht waren (evenals musea, banken of overheidsgebouwen), of failliet. In een elektronicawinkel was ik verbijsterd over het assortiment (véél); de plaatselijke Mediamarkt was failliet.  Ik zag zelfs een casino, iets wat je niet direct verwacht.

De hoofdstraat is 25 Oktober, refererend naar de Russische revolutie van 1917. Je komt er tegen een immens parlementsgebouw tegen, met een grote boze kop van Lenin (uiteraard ook een straat naar hem vernoemd), aan de voorkant. Enige activiteit heb ik er niet waargenomen. Aan de andere kant van deze brede boulevard staat een nog groter presidentsgebouw, met een nog imponerender   beeld van Lenin, verder niet gezien dat mensen druk bezig waren het land te besturen. Op veel plekken zie je protsige standbeelden en oorlogsmonumenten (waaronder de Russisch - Afghaanse oorlog en de eerder genoemde burgeroorlog).

Ik was slechts enkele ogenblikken aan het rondwandelen in Tiraspol, werd ik na het nemen van een foto een schattige politieautootje uitgenodigd voor een ongepland bezoek aan het politiebureau, waar de (overigens vriendelijk agent) beter wist hoe een foto te verwijderen van mijn Nederlandse mobiele telefoon (dat heeft hij eerder gedaan!) dan ik. Twee uur later werd ik met een fluitsignaal aangehouden door 4 jonge agenten in imposante uniformen. Na later bleek had ik mij schuldig gemaakt aan verordening I 1.22; oversteken waar dat niet mag, of geen rechte lijn volgen bij het oversteken, ze hadden een boekje met overtredingen in het Engels, alleen ze spraken het niet. Dit ontaardde in een half uur lang twee woorden van hun kant "Protocol & Bank"; dat was de optie ze mij gaven, waar ik alleen NO en njet (1 van de 5 Russische woorden de ik ken)  op kon antwoorden, waarbij ik wel onder de indruk was van hun "protocolboek" (=bonnenboek). Na een half uur kwam er een optie bij: "straf" (ik weet niet waar hij het woord vandaan haalde) , waarbij hij $ 40,== op een blaadje krabbelde. Na heel lang hoofdschudden lieten ze me gaan.  Na een kwartier ging het weer mis toen  ik een foto nemen wilde nemen  van een mooie gevel van een bankgebouw, maar dat was ook niet de bedoeling, er kwam een 2 meter 15 gespierd en geüniformeerde kolos naar buiten waar ik echt van schrok.

Al met al was het weer eens wat anders. Ik blijf wel met een prangende vraag zitten, ik krijg graag uitgelegd hoé deze economie functioneert, daar ik eigenlijk weet niets gezien heb wat wijst op het vormen economisch toegevoegde waarde, behalve  Kvint, een hele grote drankfabriek, voor anderhalve doller heb je een halve liter whiskey of zo.

Tiraspol is 2 uur verwijderd met de bus van Chisinǎu (hoofdstad van Moladvië) waarover een volgende keer meer.

Enkele foto's in het mapje Tiraspol (Pridnestrovian Moldavian Republic).

Tot mijn volgende bericht, met hartelijke groet, Paul

1. Ellen:
    10 maart 2014
    Het is niet te geloven Paul; wát maak je nou toch allemaal weer mee? Het lijkt wel een film! Je blijft me verbazen met je fantastische schrijfstijl. Ik wens je méér ontspannen dagen in de volgende bestemming...;)
  2. Teerza:
    Lieve Paul,
    Wat een observaties! En wat een avonturen inderdaad. je zou er paranoïde van worden..of je wel goed recht loopt enzo. Op d efoto's ziet het er ook niet heel gezellig uit. hoop dat het verderop beter is.liefs Teerza
  3. Pieter:
    10 maart 2014
    Genoten van je beschrijving. Bonnen lijken een goede bron van inkomsten. En zou Rusland misschien geld toeschuiven in ruil voor veel invloed?
    Het wordt steeds meer de vraag of je niet een boek kunt schrijven over je ervaringen.
    Hartelijke groet, Pieter
  4. Marianne:
    11 maart 2014
    Ik sluit me bij de vorige spreker aan.
  5. Ada.:
    Goede morgen Paul.
    Vanmorgen als eerste jou reisverslag weer gelezen.Niet te geloven wat jij allemaal weer mee maakt op deze reis.Namens de zwemclub schrijf ik,doe voorzichtig en ontvang de hartelijke groeten van ons allemaal.
    Ada.
  6. Fam. Van Ham:
    Hallo Paul,
    Net je reisverslag gelezen en het is niet te geloven wat jij allemaal meemaakt, met volle interesse volgen wij ook weer deze reis.

Paul, het allerbeste van de fam. Van Ham
  7. Manuela:
    23 maart 2014
    Hoi Paul,
    Wat zal je geschrokken zijn.. wens je desondanks toch heel veel reisplezier toe! :) Groetjes..