București (Roemenië)

6 maart 2014 - Boekarest, Roemenië

"Het was onder Vlad the Impaler dat de stad Boekarest groeide tot een grootte van enige betekenis", een citaat uit een toeristenbrochure van de hoofdstad Boekarest (Roemenië). 'Impalement' is de wat in onbruik geraakte praktijk waarbij een  houten staak ingesmeerd met varkensvet langzaam via de anale holte naar boven geduwd wordt (zonder vitale organen te raken) om uiteindelijk via de mondholte weer naar buiten te komen, een proces dat tot 2 dagen kon duren, en extreem onprettig zou zijn. Ik had er nog NOOIT van gehoord, maar leerde tot mijn schaamte dat ook de Nederlanders dit deden in Indonesië, en het proces tot 6 dagen konden oprekken. De voorgenoemde Vlad Tepes wordt verantwoordelijk gehouden voor zo'n 20.000 gevallen van het beschrevene gedurende 6 jaren (1456-1462) van zijn regeerperiode. Het was voor Bram Stoker de inspiratie voor zijn Dracula personage.

Geïnspireerd door bezoeken aan Volksrepubliek China en de Democratische Republiek (noord) Korea zag Nicolae Ceaușescu na de aardbeving van 1977 zijn kans schoon Boekarest een totaal ander aanzien te geven. Een achtste van de stad werd met de grond gelijk gemaakt, ondanks vele protesten. Bezwaren geopperd aangaande de destructie van eeuwenoude kerken liet de  dictator in een zwak moment de woorden ontvallen "verplaatst ze van mijn part", en zo geschiedde het dat (ik geloof in ieder geval 8) kerken integraal  werden verplaatst voor Ceaușescu's  pronkstuk een groot paleis en stalinistische hoogbouw eromheen,  waarvan de constructie werd gestart in 1984. Een team van 700 architecten en 20.000 arbeiders werkte dag en nacht door aan een gebouw dat van de buitenkant afzichtelijk is, van binnen prachtig. Voor de bouw werden o.a. gebruikt 1 miljoen kubieke meter marmer, 3500 ton kristal, er hangen 2800 kroonluchters (de grootste weegt 5.000 kilo), er zijn handgemaakte tapijten aan te treffen van 2.200 kilo,  gordijnen van 150 kilo; ik denk dat "het plaatje" wel duidelijk is. Het is het één na grootste administratieve gebouw (na het Pentagon, Washington) ter wereld met een vloeroppervlakte van 365.000 m2, met ruim 1.100 vertrekken, herbergt het Roemeense parlement, concertzaal, kantoren, weet ik wat nog meer, is nog steeds niet af en staat gedeeltelijk leeg.

Ceaușescu heeft er nooit zijn droomspeech kunnen houden, zijn laatste toespraak vond plaats vanaf het balkon   van het hoofdkwartier van de communistische partij op 21 december 1989, en ipv te klappen riep de menigte ineens "boeh" (schaarste, honger en zat van de dictatuur); de decemberrevolutie was kort maar hevig. Op 25 december werden tot verbazing van iedereen Nicolae en Elena Ceaușescu geëxecuteerd, met als laatste rustplaats Ghensea civil cementary.

Terugkomend op paleis; de eerste toespraak vanaf het balkon werd gehouden door niemand minder dan Michael Jackson (aldaar voor een concert in 1992), met de fameuze worden "Hello Budapest".

Dood, maar het stempel op de samenleving is zichtbaar tot de dag van vandaag, Boekarest, een intimiderende stad, grauwww, met brede boulevards, veel verkeer, oversteken levensgevaarlijk, verwaarloosde gebouwen, waarvan soms de constructie werd gestaakt na de de dictatuur. Kerken verscholen maar druk bezocht. De Roemeense republiek, ongeveer 6 maal zo groot als Nederland (20 miljoen inwoners) is sinds 2007 lid van de EU. Het minimum loon is ongeveer € 150,==. Tijdens de dictatuur hadden de mensen wel geld maar er was niets te koop in de winkels, nu  liggen de departementsstores vol, maar heeft men gemiddeld genomen geen geld. Roemenië is een land waar je tegelijkertijd opulente rijkdom (extreem dure auto's/juwelen)  ziet naast mensen die letterlijk rondkruipen aan  de onderkant van de samenleving. 's Nachts hoor je soms  een oorverdovend geluid van zwerfhonden.

Een tijd lang ben ik weinig componisten van betekenis tegengekomen, maar Roemenië heeft in ieder geval één muzikale grootheid voortgebracht; George Enescu, enkele van zijn werken zijn werken zijn de Roemeense Rapsodie nummer 1    en   nummer 2 opus 11.

Enkele foto's in het mapje București (Roemenië), welken als aanvulling dienen voor voorgaand verhaal.

Tot mijn volgende bericht, met vriendelijke groet, Paul

1. Marianne:
    7 maart 2014
    Mwah, mijn ochtendkoffie smaakte niet helemaal jedat, na je verhaal over die paaldingussen. Gatverrrr.
    Ben benieuwd waar ik je de volgende keer aantref.
    Hou je goed.
    X
  2. Gerard van Dijk:
    8 maart 2014
    Ha die Paul ,
    Goedemorgen !
    Wat een geschiedenis over die Ceausescu met zijn vrouw .
    Het enige waar ze bijzonder goed in waren dat was het het bestrelen van hun eigen volk! Rot lui!!
    Hoe gaat het met jezelf;heb je al een ander fototoestel???
    Ik hoop dat je een fijn week - end hebt !
    Verder vond ik die enge geschiedenis met die stok er van onderen in en van boven er weer uit gruwelijk;ik had er nog nooit van gehoord! GEEF MIJ MAAR EEN SATEETJE !!!!!!!!!

Hartelijke groeten van mij.
    Daaag