Uyuni en omgeving

20 juli 2010 - Uyuni, Bolivia

Zoals beloofd kom terug op mijn vorige bericht, wat maakt deze omgeving zo speciaal? Een korte samenvatting met hoogtepunten van een tour van 3 dagen en 2 nachten, en veel fotoos. Met een jeep rijden we allereerst door een zout woestijn, Salar de Uyunil, de grootste (12.000 vierkante kilometer) en hoogste (3700 mt) ter wereld (dus op fotoos waar je een witte vlakte ziet, met 5/6 hoekige patronen is zout, géén sneeuw!). Vervolgens bezoeken we  Isla Incahuasi, een eiland met ontelbare cactusses, soms wel 10 meter hoog en meer dan 1000 jaar oud. Cactussen zijn net mensen, ieder zijn eigen gedaante. We passeren gebouwen gemaakt van zout, en hele kleine gehuchtjes (enkele optrekjes) in de middel of nergens. We passeren enkele vulkanen (5000 a 6000 meter hoog, waarvan enkele actief), naast andere bergketens, soms met schitterende kleurschakeringen. We rijden langs vele mooie meren, gedeeltelijk bevroren, met flamingo's, die ik niet in dit gebied zou verwachten. We doorkruisen ook enkele woestijnen, waaronder el desierto de Dali (link met schitterende foto). Aan het eind komen we nog bij enkele "geysers". We slapen in gelegenheden met miniminimale faciliteiten en 's nachts bar en bar koud. We hebben relatief mazzel gehad met het weer, al was de laatste dag er één met extreem harde wind. We hebben  vele honderden kilometers afgelegd (ik schat zo´n 600 km) door erg ruig gebied, ben met enkele anderen de grens overgegaan met Chili naat het dorpje San Pedro de Atatacama.

Waarom ben ik hier niet eerder heen gegaan; ik was eerder in Bolivia, zo dichtbij!? Ik dorst niet, en dat heeft met vele factoren te maken, zonder dat ik die hier nu ga noemen. Maar dat ik niet naar dit verschrikkeljk rouwe-,  maar prachtige gebied was gegaan bleef aan me knagen, en aan mijn zelfvertrouwen. Dus heb ik een tweede poging gewaagd, maar het viel niet mee, maar wat rest is een schitterende en voor mij moedige ervaring! Helaas heb ik nog een lijst met vele plekken waar ik niet ben geweest, al had ik dat wel gewild!

De volgende keer zal ik kort wat zeggen over San Pedro de Atacama.

Vele fotoos in het mapje Uyuni en omgeving, met harteljike groet, Paul