Vanuit Tikal (Guatemala) wens ik Jullie goed 2011!

29 december 2010 - Tikal, Guatemala

Zondag tweede kerstdag ben ik aangekomen in Flores, Guatemala. Ik ben hier al eerder geweest in 2009.  Flores is mooi gelegen aan het meer Petén-Itzá. Maar de echte  reden om hier te komen is het bezichtigen van de ruines van Tikal (deze link geeft uitleg over deze plaats), zo'n 60 km  verderop.  Het is de grootste toegankelijke (het centrale gedeelte beslaat al zo'n 15 vierkante km) mayasite in Centraal Amerika, en ligt in de jungle. Dus tijdens de bezichting zie je naast bouwerken soms ouder dan 2500 jaar de meest indrukwekkende bomen, apen, wilde zwijnen, miereneters, vogels etc, etc. Het is een indukwekkende site, en ik raad aan om hier in Centaal Amerika niet als eerste naar toe te gaan, want daarna zullen sommige andere mayacomlexen erg kunnen tegenvallen. Het is wel jammer dat ik gisteren een hele slechte gids had.

In het algemeen wil ik nog melden dat het reizen in Guatemala me moeilijker afgaat dan ik had verwacht. Nog steeds moet ik wennen aan een andere mentaliteit in deze regio dan wij in westerse landen gewend zijn.

Dan wil ik iedereen vanuit Guatemala een goede afsluiting van 2010 toewensen, en een heel goed 2011; veel goeds en geluk!!

Wat betreft fotoos verwijs ik naar die van 2009 (fotoos Tikal), en enkele die ik deze keer (fotoos Tikal 2010) gemaakt heb.

Groetjes,

Paul

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ada.:
    29 december 2010
    Hallo Paul.

Ver weg,maar toch ook dichtbij.Wat heb jij weer veel beleefd en zo veel gezien.Mooie verhalen,en leuke foto's stuur je ons opnieuw.Wat zouden wij zijn zonder onze P C .Een mooie manier om jou ook de allerbeste wensen toe te wensen voor het jaar 2011.
    Namens iedereen, Paul het ga je goed !Gelukkig Nieuwjaar!!!Groetjes ADA
  2. Judith:
    Dag Paul,

Mag ik jou dan in Guatemala, vanuit Haarlem een hele goed jaarwisseling toewensen! Kan me best voorstellen dat het weer lastig is met de mentaliteit daar om te gaan, in verschillende andere zuidamerikaanse landen gaat dat ook wel wat makkelijker denk ik.. Maar je zult je er mee redden, goed om je heen kijken ben je al wel gewend, en af en toe even een kort terugtrekmoment voor jezelf helpt je wellicht ook.. Geniet van al het mooie daar! Veel saludos voor de prachtige vulkanen, het mooie oerwoud, de kleurrijke mensen en dieren en vooral natuurlijk aan jezelf!!
  3. Chris:
    Hoi Paul!
    Ik geniet weer van je foto's en verhalen en wens jou ook het allerbeste voor 2011. Ik las net over de "hora chapin" met die Guatamalteken, dus je moet veel geduld hebben daar...
    sterkte!
  4. marjolein:
    30 december 2010
    jij ook t allerbeste met oud en nieuw. vast geen vuurwerk in guatamala
  5. Trudy:
    31 december 2010
    hallo paul,wat ,n verhalen schrijf je weer,,ik vind dat je het zo mooi kan vertellen,wat je meemaakt,wat je ziet,en zelfs wat je voelt,,jammer dat de mensen daar niet zo leuk zijn,,maar paul..dat hebben we hier ook wel,,gelukkig is niet iedereen zo..en jij kan weer verder reizen!!!ik wens jou daarom ook een heeeeel goed warm,,knus,,gezond,,met veel reisplezier 2011 toe...proost voor strakjes...x trudy