Flores -> Copán (Honduras)

2 januari 2011 - Copán, Honduras

Na een bijzonder vermoeiende tocht  van zo'n 12 uur in diverse overvolle bussen vanuit Flores aangekomen in Copán in Honduras (30-12-2010) vlak aan de grens met Guatemala. Onderweg in Guatemala kwam ik langs prachtige landschappen, dorpjes en kleine steden, alwaar sprake was van "georganiseerde chaos" tot ronduit chaos; een erg kleurrijk en druk straatbeeld, markten, herrie, opstoppingen.

De attractie in dit piepkleine schattige dorpje zijn de ruines van Copán. Ze maakten op mij veel meer indruk dan de vorige keer dat ik hier was. Het jammere is dat foto's niet kunnen overbrengen wat er te zien is. (Copán blinkt uit als het gaat om beeldhouwwerk, het is dan ook zeer de moeite waard de tijd te nemen om ook het Museo de Esculturas te bezichten). Misschien ben ik nog wel het meest gefascineerd door de (enorme) bomen (en wortels) die in de omgeving van de site te vinden zijn en door de gebouwen heen woekeren, de bouwels daarbij ontwrichtend.

De laatse weken heb ik toch aardig wat Maya ruines bezocht, en het spijtige is dat ik vrees dat ik waarschijnlijk minder dan een procent van die hele Mayacultuur begrepen heb. Toen ik de gids daarna vroeg stelde hij mij gerust dat ik niet de enige ben.

Alhier heb ik ook de jaarwisseling doorgebracht. Netzo als in Nederland wordt er hier veel vuurwerk afgestoken en een flink glas geheven. HAPPY 2011!

Enkele foto's in het mapje Copán 2010,

en ik verwijs naar de foto's Copan: Ruines, van de vorige keer.

1. herman:
    3 januari 2011
    Hoi paul hierbij wens ik een goed en sportief 2011 en nog veel plezier daar in het verre land .
    Groetjes Herman
  2. Marianne:
    Hoi Paul,
    Ik wens je een jaar waarin je zonder tegenslagen en in een goede gezondheid veel zult zien en beleven.
    Natuurlijk hoop ik je in 2011 ook een keer te zien. Maar dat zien we dan wel weer. Liefs, Marianne
  3. Ellen:
    Hallo Paul!!
    Ik wil je alle goeds toewensen voor het nieuwe jaar!!! Hartelijke groet vanuit Haarlem!
  4. jenny v d stad:
    Hallo Paul
    Jij ook n heel gelukkig nieuwjaar en dat je nog heel wat van de wereld mag zien.
    Wij hadden n heel goed Kerstfeest bij Kees was alles oke.
    Dus het nieuwe jaar is goed begonnen en nu weer alles
    opbouwen.
    Gr.Kees en Jenny
  5. Rietje:
    3 januari 2011
    Ha Paul, jij ook een heel goed en gezond 2011 toegewenst! Met veel reizen? Ik ben benieuwd. Je begint in ieder geval goed! Hoe lang blijf je eigenlijk weg?
    Groetjes,
    Riet
  6. Bram de Witte:
    4 januari 2011
    Beste Paul,

Allereerste nog de beste wensen voor het nieuwe jaar , veel goede dagen op je reizen toegewenst. Na ons laatste korte intensieve kontakt is er weer veel gebeurd. Zoals je weet ben ik met pensioen gegaan per 1 -1 en heb nu ook wat meer tijd naar je reisverslagen te kijken. Zeer de moeite waard.Ik blijf je volgen.
    Elkaar N.Jaar toewensen houd voor mij ook in dat ik je Gods zegen toewens, met alles wat dat betekend, als heil, verbondenheid met de Schepper en rust voor je ziel.Wat hebben we dat allemaal nodig.
    Veel heil en zegen voor 2011.

Bram