Zo 5-4-2009, Processie en kleurtapijten

5 april 2009 - Antigua Guatemala, Guatemala

Vandaag, 6.30, vroeg op pad, om zo min mogelijk te missen van alle voorbereidingen van deze dag. In de straten zijn al veel mensen bezig met het maken van alfombra´s (kleurtapijten, van diverse materialen, waaronder gekleurd zaagsel en zand, groenten, fruit bladeren, bloemen, en anderen benodigdheden). Om 11.00 begint de processie, die verder de rest van de dag zal duren, en die ik op diversen plekken heb aanschouwd. Ik heb zelden zoiets indrukwekkends gezien. Nadat de processie op een plek is gepasseerd, wordt in een paar minuten door de vuilnisdienst opgeveegd dat waar uren aan is gewerkt, wat ontzettend zonde! Veel van wat ik de afgelopen dagen heb gezien, bewonder ik zonder alles te begrijpen of te kunnen plaatsen. Ik heb nu de dringende behoefte om terug naar zondagschool te gaan, om inzicht te krijgen wat aan mijn ogen passeert.

Vandaag heb ik zo´n 300 foto´s gemaakt, ik heb getracht een selectie te maken, zie foto´s in album, Processie Antigua, Zo 5-4-2009

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Irmine:
    8 april 2009
    Lieve Paul, ik denk dat een zondagschool je niet veel zal helpen. Volgens mij is een processie een typisch katholiek gebruik en die kennen geen zondagschool. De pastoor kwam door de week naar de school toe. Zondags zat je gewoon met de volwassenen in de kerk. Als kind liep ik in verschillende processies mee en allemaaal hadden ze een ander doel. Zo als je nog wat wil leren kun je als je terug bent bij mij voor dit onderwerp in de leer.
    Irmine
  2. liesbeth:
    8 april 2009
    Ha, die Paul,

Wat een prachtige foto's en een mooi verhaal. Het is zoals Irmine zegt: processies komen puur uit de katholieke traditie. Deze processie heeft alles te maken met palmzondag. Het gaat dan om de intocht van Jezus. Vandaar ook al die tapijten, denk ik.
    Morgen is het witte donderdag. Wellicht is er dan een ritueel van het laatste avondmaal van Jezis en zijn 12 apostelen.
    Vrijdag is het natuurlijk goede vrijdag. Dan is het de dag van de kruisiging. Daar wordt vast ook uitgebreid aandacht aan besteed.

Kijk je ogen maar uit en laat alles maar op je inwerken!!
    Een hele goede tijd en liefs van liesbeth.
  3. Chris:
    11 april 2009
    Hoi Paul,
    Ik wens je een hele goede paas, wat een prachtige belevenis ik heb erg genoten van de foto's. Zag toevallig laatst foto's van een andere vriend van me die foto's gemaakt had van een processie in India, waar een hindoestaanse godheid op vrijwel de zelfde wijze door de straten gesjouwd werd en er ook een tapijt van bloemen op straat lag. Blijkbaar zit daar een diepere menselijke behoefte achter om zoiets te doen.
    groetjes Chris
  4. Ada.:
    12 april 2009
    Hallo Paul.
    Ja, vanavond jou gesproken,ik denk een half uur,heel veel gehoord over al je belevenissen.Toch wil ik nog even reageren,leuk om je stem weer te horen!Ik ga nu slapen,jij pas over 8 uur.Voor dan welterusten,en gezong weer op!
    Groetjes ADA