Antigua ->Copan ->Gracias ->La Palma (El Salvador)

24 april 2009 - San Salvador, El Salvador

La Palma, El Salvador, 24 april 2009

Na 3,5 week Antigua (Semana Santa en Spaanse les) vond ik het de hoogste tijd om verder te trekken. Dinsdag 21 april allereerst terug naar Copan in Honduras, een rit van ongeveer 6 uur. (De geboekte bus kwam niet, maar de mensen waar ik ticket had geboekt wisten op het laatse moment toch een plaats in een auto te regelen, waarvoor ik hen zeer erkentelijk ben). Dit betekende ook voor de laatste keer een rit door Guatemala City; dat is een tocht van ongeveer een uur waarbij je ogen geen rust krijgen; de stad is inmens groot, smerig en hectisch, maar wel extreem levendig en boeiend om te zien.

De volgende dag (woensdag 22 april)  via La Entrada en Santa Rosa de Copan naar mijn eerste eigenlijke reisdoel (totaal in 3 bussen oogeveer 5 uur); Gracias (Dank). Voorheen heette dit plaatsje zelfs Gracias a Dios (Dank U Heer, maar daar aangekomen, werdt mij vertelt dat het plaatsje nu de naam Gracias Lempira draagt). De (enige) reden dat ik hier naar toe ging is dat ik de naam, Gracias a Dios, zo ontzettend mooi vind! (compulsief dwangkonijntje dat ik ben.) Het is een mooi rustig plaatje, maar ik was er snel uitgekeken, bovendien ging hier "alles mis wat er maar mis kon gaan"; ik werd het even zat!

Dit deed mij besluiten versneld (donderdag 23 april) naar mijn volgende reisdoel te gaan, via via via (ongeveer 7 uur bus), -->La Palma in El Salvador. Hier aangekomen had ik de dringende behoefte, na 3 dagen heel veel in bussen gezeten te hebben in 3 landen, met enige tegenslag, even heel rustig aan te doen. (Ik moet wel vermelden dat het landschap en alles er omheen het bezichtigen erg de moeite waard maakt.) Ondertussen echter begint dit plaatsje me zeer wel te bekomen, waarover ik de volgende keer verslag zal doen.

1. Marianne:
    blij je weer te lezen!
  2. Ada.:
    Goede morgen Paul.
    Fijn weer wat van jou te horen.Wat een belevenissen allemaal.Kan het allemaal wel in je hoofd?Doe inderdaad nu maar even rustig aan.Ik heb gisteren mijn collega persoonlijk ontmoet,zij gaat nu weer terug naar Spanje.Volgende week Maandag is het zover dan gaan wij daarheen.Santiago de Compostella wij komen eraan.10 Mei hoor je ook mijn reisverslag.
    Geniet maar even van de rust die je van plan bent nu te nemen!Groetjes ADA
  3. Chris:
    25 april 2009
    Gracias Paul voor je verlag, ik vind een half uur in een bus al een bezoeking, kan me voorstellen dat je even rustig aan doet, geniet ervan. Ik ben over een week naar Parijs, ook druk en hectisch maar ff heel anders, en ach ik ga wel eens speciaal naar een metrostation in Parijs alleen vanwege de fascinerende naam, zoals La Motte Picquet...je hoort het van me,
    groetjes Chris