Antigua, Processies

12 april 2009 - Antigua Guatemala, Guatemala

Zondag 12-04-2009

De afgelopen week wederom spaanse les gevolgd. Maar het draaide hier in Antigua (en de rest van Centraal Amerika) de afgelopen week vooral om wat hier heet Semana Santa, een periode rond pasen van plechtigheden en processies. Soms waren er meerdere op een dag. Met deze processies, die soms wel 12 uur of langer duren, lopen duizendende mensen mee, mannen in paarse gewaden (op en na goede vrijdag zwart), en vrouwen in stemmig zwart.  De mensen die meelopen in deze processies betalen daarvoor, en een ieder die zich inschrijft draagt voor ongeveer 10 minuten de ¨processiebaar met afbeelding¨, over het algemeen een voor de mannen en een voor de vrouwen.  Een voorbeeld, als aan bijde kanten 40 mannen de processiebaar dragen, in een uur zijn dat 2x40x6 = 480 mensen, met een processie die 10 uur duurt zijn dat 10x480 = 4800 mannen, vrouwen nog niet meegeteld, afhankelijk van de grootte van de ¨processiebaar¨, nog eens zo´n 4000 mensen. Tijdens processie loopt in het zwart een band mee voor muziek, en  wierook geeft het geheel een hele aparte sfeer en geur, met een zicht van af en toe nihil .   Voor de processie worden de straten ver- en gesierd met alfombra´s, kleurtapijten van verschillende materialen (soms wel voor meer dan honderd(en) euro´s, wat hier heel veel geld is) in mijn ogen vaak kunstwerken. De drukte in de straten is enorm. De straten zagen af en toe letterlijk paars dan wel zwart van de mensen. Een en ander heeft zoveel indruk op me gemaakt dat ik de afgelopen anderhalve week meer foto´s en filmpjes heb gemaakt dan de 5 en een halve maand ervoor, zo´n 1500 foto´s!  Ik heb getracht een selectie te maken geplaats in het album:

• Antigua, Processies - Diversen         (het handigst te bekijken als diashow)

Vorige week zaterdag 4-4 om 21.15 nog iets anders vreemds meegemaakt, een lichte aardbeving. Die zijn hier veel vaker maar ik had het nog niet eerder bewust gevoeld. Ik lag in bed en het leek net alsof ik in een hangmat door de wind een klein beetje heen en weer werd geblazen. Gelukkig is er nauwelijks tot geen schade aangericht.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marianne:
    13 april 2009
    hoi Paul, wat zal het allemaal indrukwekkend geweest zijn. prachtige foto's. Fijn om je om de zoveel tijd te lezen.
  2. Pieter:
    Beste Paul,

Je foto's zijn indrukwekkend. Natuurlijk heb ik ook gemengde gevoelens over de invloed van de kerk.
    Gelukkig zie ik dan ineens Romeinse soldaten en kan ik lachen. Helaas ontbreekt Asterix...
    Hartelijke groet,
  3. jenny v d stad:
    Hallo Paul
    Wat n prachtige beschrijving van je reis en je foto s
    ja Pasen 2009 vergeet je nooit meer.
    Dit jaar hier was heerlijk vergeleken met 2008 toen lag er sneeuw.
    Sukses en groetjes
    Jenny
  4. liesbeth:
    14 april 2009
    Ha, die Paul,

Ik heb op het werk de reislogger meteen geopend.
    Prachtige foto's!! Dit maakt heel veel indruk op mij en dit doet mij denken aan de processies vroeger. Maar in Nederland was alles wel veel meer ingetogen.
    Je beschrijft overigens heel duidelijk wat je ziet en voelt. Dus GEEN stress hierover!!

Houd je haaks en hopelijk tot gauw op je reislogger!!

Liefs van liesbeth.
  5. Erik:
    17 april 2009
    Eindelijk kijk ik eens verder dan mijn neus lang is en zie een tabje BLOG staan. Heerlijk hoe digitaal ik toch ben. Dus nu ben ik flink achterstallig leeswerk aan het inhalen!
    Je gelooft het niet, in Nederland hebben we 2 dagen terug in Groningen ook een aardbeving gehad. Je weet wel zo'n gasbeving. Nu nog Wilders als dictator en het is net Midden-Amerika!! De temperaturen in April doen al hun best er op te lijken!!
  6. Reginald:
    23 april 2009
    Ha die neef,

Mooi verhaal en foto's. We zullen maar zeggen een hele belevenis. Als mijn moeder een keertje bij me is zal ik deze site aan haar laten zien, zoals je vast wel weet heeft ze geen computer! Maar eerst ga ik zelf op wereldreis, vakantie dus, 30 km verop -;)

Groetjes,
    Reginald