Arequipa: mooie coloniale stad van vulkaansteen

26 maart 2010 - Arequipa, Peru

Wederom een lange bustocht (9,5 + 5 uur), dinsdag 23 maart vanuit Nasca (alwaar alweer een stevige aardschok, van ongeveer 20 seconden), doorgetrokken naar Arequipa (Nederlandse link), waar ik met 5 uur vertraging om 2.30 's nachts aankwam, gelukkig had ik accomodatie geregeld.

Na weinig slaap werd ik de volgende ochtend wakker in een stad gelegen in een vallei (ongeveer op 2200 meterhoogte: joepie! het is weer een stuk koeler) omringd door bergen en 3 vulkanen (elk ongeveer 6000 meter!! hoog). Arequipa (link naar wikipedia Nl) is de tweede stad van Peru, met ongeveer 1 miljoen inwoners. De stad is voor  een groot gedeelte gebouwd met wit/lichtgrijs vulkanisch steen (sillar), hetgeen Arequipa een hele aparte, mooie aanblik geeft. Het centrale plein (Plaza de Armas) is eveneens overweldigend om te zien, (zoals ook andere Plaza's de Armas in Peru), ook met de gebouwen (o.a.  Cathedraal) er omheen.

Een van de meest bijzondere  plekken om te bezoeken alhier is het klooster: Santa Catalina de Siena Monastery (link met fotoos). Het klooster is een kleine stad opzich (ongeveer 25.000 vierkante meter), midden in Arequipa. Tot 1970 was het klooster gesloten voor alle publiek.

Drie weken geleden wist ik nog niet eens dat deze stad bestond, maar het is een echte aanrader om te bezoeken, (het is een zeldzaam mooie stad), óók vanwege de omgeving (die ik helaas oversla).

Enkele fotoos in het mapje Arequipa.

1. tirza:
    27 maart 2010
    H
    jeetje paul, wat een avonturen maak je mee! Vliegtuigjes, aardschokken... en wat een prachtige stad, Arequipa. Zou ik best willen zijn. De lente leek hier even op gang te komen, maar heeft zich weer terug getrokken. We wachten af...veel goeds van tirza
  2. Chris:
    27 maart 2010
    Hoi Paul, leef nog steeds met je mee dankzij je blogs, heb zelf voor de pasen een paar prachtige peruaanse keramieke kuikentjes hier staan uit de wereldwinkel. Indrukwekkend die vulkanen en je foto's worden steeds beter!
    groetjes Chris