Nazca: Nazca lijnen

22 maart 2010 - Nazca, Peru

Dinsdag 16-3, vanuit Lima wederom zo'n 9 uur in bus door oersaai woestijnlandschap met bestemming het dorpje Nazca. Ik heb een aantal keren gevraagd hier waneer het voor het laatst een beetje behoorlijk geregend heeft, en dat bleek zo'n twee jaar geleden te zijn, ongeveer een half uur. Terwijl de plaatselijke bevolking druk bezig is te zorgen voor hun dagelijks bestaan, houden wij toeristen ons bezig met het organiseren van vliegtripjes. We stijgen op van het vliegveld van Nazca, 5 minuten van het centum, we fladderen een half uurtje rond boven de omgeving om vervolgens weer te landen  op het vliegveld van Nazca. Heeft het dan helemaal geen zin gehad?

Nazca is wereldberoemd om de zogenaamde NAZCA LINES. (Deze link legt beter uit dan ik ooit zal kunnen!) De lijnen/figuren zijn gemaakt tussen 100 vChr en 700 nChr door de "Nazcas", en herontdekt in de jaren 1920. Het beslaat een oppervlakte van zo'n 500 vierkante km. Er zijn verschillende theorien aangaande de bedoeling, en herkomst (er zijn verwarde geesten die denken dat ze gemaakt zijn door buitenaardse wezens), de meest plausible en geaccepteerde verklaring is dat het figuren/lijnen zijn die enerzijds herkomst van water aangeven, figuren die bedansworden bij het uitvoeren van rituelen om "de (water)goden gunstig te stemmen, en enkele figuren die opkomst en ondergang van zon bij zomer/winter aangeven. Er zijn ook  verbanden met het zonnestelsel vermoed, en er zijn vele wiskundigen die zich over dit fenomeen hebben gebogen, de bekendste de duitse Maria Reiche, die zich er zo'n 40 jaar mee bezig heeft gehouden en hier ook heeft gewoond. Ik was gebrand om deze lijnen te zien, en de beste, en enige manier is vanuit de lucht, ik had alleen een beetje pech, dat ik hier aankwam was er een staking van piloten (die 5 dagen duurde). Dit gaf mij de gelegenheid om andere interessante plaatsen in de omgeving te bezoeken, zoals daar zijn:

• Cantolloc aqueducts, putten die de vroegere bevolking maakte (vernuftig) om toegang te hebben tot water, water hier dus een zeer schaars maar noodzakelijk goed is.
  • Chauchilla Necropolis, de manier hoe de Nazca's hun doden begroeven. Een heleboel van hun graven zijn goed bewaard gebleven. Zuiver ter illustratie (niet uit morbide bedoelingen) heb ik bij mijn fotoos een weergave gedaan van de wijze van begraven: met gezicht altijd naar het oosten, daar waar de zon opkomt, gewikkeld in katoen in zittende houding.
  • Cahuachi, een gigantisch tempelcomlex, wat men op dit moment aan het opgraven is
  • Museo Didactico de Antonini, hier wordt ten toon gesteld wat bij Cahuachi is/wordt opgegraven.
  • Maria Reiche Museum
  • etc.

PS: ik was zo gebrand deze figuren te zien dat ik twee!! keer er overheen gevlogen ben! (Met dank aan Maria van Velzen)

Verder kan ik melden dat donderdag 18-3 rond 19.00  de omgeving werd opgeschrikt door een korte aardschok van 2 seconden. De bevolking zei dat het een gemiddelde schok was, ik schrok echter hevig.

Fotoos in het mapje Nazca Lines