Athene (Ελλάδα)

9 februari 2015 - Athene, Griekenland

"Getergd door ondraaglijke hoofdpijn vroeg god Zeus aan medegod Hephaistos zijn hoofd met een bijl open te splijten, waarna de geboorte van  godin Athena zich uit zijn schedel ontpopte."   ......."In de strijd tussen  Athena en Poseidon over de hegemonie over de Acropolis en het omringende stampte Poseidon met zijn trident op een rots en er ontsproot zout water, Athene echter  bood een olijfboom aan, hetgeen de menigte haar deed verkiezen en daaraan dankt de stad haar naam."

Wederom kwam een overvloed aan informatie over mij heen; wie had wanneer de regie over welke regio, daaraan toegevoegd Griekse mythologie    waar ik tot 8 dagen geleden helemaal NIETS van wist, en ik verwar  nog steeds   reële geschiedenis met mythes. Afijn; wat ik nu ongeveer begrijp is dat de Acropolis   een berg is, waarop men lange tijd geleden o.a. een tempel heeft gebouwd: de Parthenon   ter verering van de 12 goden Aphrodite · Phoebus Apollo · Athena · Ares · Artemis · Demeter · Hephaestus · Hera · Hermes · Hestia · Poseidon · Zeus; vroeger was dat religie, men geloofde daarin

Ik dacht mijn bezoek aan het Parthenon  een absoluut hoogtepunt zou worden, maar dat valt erg tegen, er  staan nog wat pilaren, en een wirwar van onsamenhangende stenen, met zóveel  uitleg dat niemand het snapt. Het is misschien wel de grootste anticlimax voorstelbaar, alhoewel de uitzichten over de stad mooi zijn. En ik begrijp nu ook de tragiek van een beroep als tandarts, men is eeuwig hard bezig met restaureren maar het wordt nooit meer zoals het was.

Vlakbij  en uniek gesitueerd één van de mooiste musea voorstelbaar, het Acropolismuseum,  groots opgezet  herbergt veel vondsten van en rond genoemde tempel en geeft uitleg die begrijpelijk is (met indrukwekkende en onderhoudende video),  zeker met een rondleiding van een gids; er kwam al gauw een moment dat deze arme vrouw een collega wilde vragen haar hoofd met een bijl te doorklieven, om maar niet langer geconfronteerd te worden met mij en mijn oneindige reeks "domme vragen".  (het allerleukste van het museum is de Acropolis in LEGO uitvoering)

Het is mijn stelling dat als die ene berg, de Acropolis niet had bestaan Athene niet (hier/daar) had gelegen.

De hoeveelheid bezienswaardigheden en musea in Athene is enorm, de stad is bezaaid met historische plekken en ruïnes. Wat ik erg indrukkend vond is het Panathenaic Stadium, ongeveer 2200 jaar geleden gebouwd en gebruikt voor de eerste Olympische spelen van 1896, in staat rond de 50.000 mensen een plaats te bieden.

Voor het graf van de onbekende soldaat vindt één van de meest indrukwekkende wisselingen van de wacht plaats die ik ooit heb gezien. de kledij is bijzonder. De "rok" die de erenwachten aanhebben zou 400 vouwen hebben en weken duren om in elkaar te naaien. De schoenen zijn prachtig! Zie bijgevoegd ---Youtube fimpje--- : echt een aanrader.

Het is mij niet ontgaan dat er weer een hoop onrust is aangaande Griekenland en de euro. Het is niet aan mij om me te bemoeien met de Griekse economie maar ik heb me een aantal keren verbaast waarbij ik de conclusie moet trekken dat Grieken niet altijd hele  slimme economen zijn.  Zo zijn entreegelden zijn in mijn opinie erg laag  (--geweldig!!---), evenals gebruik van openbaar vervoer (5 daags ticket onbeperkt gebruik € 10,--) . In één van de drukst bezochte historische sites kwam ik twee waterverkoopapparaten tegen (gevuld met ongeveer 1200 half liter flessen, verkoopprijs ?? € 0,35 ??); beiden chronisch buiten gebruik. PAL daarnaast staat  een watermachine (gratis) waarmee je ook je lege fles kan vullen.

Het is mijn bescheiden  inschatting dat een uittreden van Griekenland uit de Eurozone desastreus zou zijn voor de Eurozone in zijn geheel, en daarmee de Europese Unie. Dat zou pas echt een  (financieel) economische crises inluiden, erger vrees ik, een ernstige bedreiging van vrede en stabiliteit in de Europa.

Voor mijn bezoek aan Athene verbleef ik enkele dagen in Valletta, hoofdstad van Malta. Daarvoor bezocht ik enkele dagen Tunesië.

Enkele foto's in het mapje Athene (Ελλάδα), vanwaar veel groetjes!

1. Ada.:
    9 februari 2015
    Prachtig reisverhaal,mooie foto's wij genieten elke keer weer
    van wat jij ons stuurt.Paul de hartelijke groeten,en het allerbeste toegewenst van:Bob,Marjan,Rita,Ton,Tineke,Janny,Jenny,Rob,Corry Bu,Corry Br,Govert, Chris,Mia ,Nico,Joop en Ada.Goede reis!
  2. Gerard van Dijk:
    Hallo Paul,
    Jij zit lekker in Griekenland!!
    Heerlijk !!!
    Bedankt voor het mooie verslag en doe minister Varouvakis de hartelijke groeten !
    Ook je fotoos zijn weer bijzonder Paul
    Doe voorzichtig !! Daaag , Gerard
  3. Pieter:
    9 februari 2015
    De Grieken zijn vast wat verstandiger geworden, sinds je daar langskwam. Die wacht zou het goeddoen bij het Ministery of Silly Walks (Monty Python). Ik heb respect voor de Griekse cultuur, maar Grieken zijn wel erg trots op zichzelf.
    Dank voor je mooie verslag en foto's!
    Groet,
    Pieter
  4. Marja:
    10 februari 2015
    Hej Paul, leuk hoe je je reis beschrijft. Groeten Marja uit een koud en besneeuwd Zweden xxx
  5. Reina Hoogland:
    10 februari 2015
    Hallo Paul, ben net terug uit Cuba, was daar 2 weken......
    Jij maakt wel een heel heftige tijd door daar in Griekenland met die nieuwe premier die de hele boel ophitst. Inderdaad een gevaar voor de hele Eurozone. Dat geleende geld kunnen/willen ze niet terugbetalen. Geniet jij maar van de landen die je bezoekt en veel dank weer voor je geweldige verslag! Hartelijke groet, Reina
  6. Roy Schoorl:
    11 februari 2015
    Hallo Paul, wat leren wij veel van je, nog veel reis plezier.
    groeten Roy
  7. Maria:
    11 februari 2015
    Hallo Paul, ik miste je al even, maar zie dat je een grote stap hebt gemaakt. Ik was even bang dat je door zou reizen in Afrika, maar gelukkig heb je daar geen reisroute gepland. Terug op het vasteland van Europa zie ik je reizen met plezier tegemoet. Geniet van je reisverhalen! Hartelijke groet uit het hoge noorden (hoe komen ze aan die malle benaming?) Maria