Bandung

5 juli 2012 - Bandung, Indonesië

Bandung  herinner ik mij als een gemoedelijk stadje, met een relatief prettig klimaat vanwege de ligging op een hoogte van ongeveer 750 meter. Het laatste is niet veranderd, echter Bandung is nu een grote stad (centrum bijna 3 miljoen, met buitenwijken erbij 7 miljoen), zelfde verkeerschaos als in Jakarta met enorme vervuiling. Overal zie je officiële en officieuze verkeersregelaars, die trachten te helpen met in/uit parkeren (voor een fooi), en  het verkeer een goede doorstroom te laten hebben. Bandung is zo’n 3 ½  uur verwijderd van Jakarta per trein. Langs het traject zie je veel triestigheid, gammele hutjes, vervuiling, armoede; ik heb het nu zo vaak en zoveel gezien, maar het went nooit.

Op zo’n 30 kilometer afstand van Bandung is een vulkaangebied gelegen: Tangkuban Perahu. Het is erg toeristisch, maar enorm de moeite waard. Je ziet twee vulkaankraters, waarvan één met een hissend geluid onder veel lawaai, continu een pluim stoom met een verstikkende fosforlucht de lucht in spuit. Twintig jaar geleden ben ik helemaal om de krater heen gelopen, ik vond dat nu te gevaarlijk. Op de terugweg naar Bandung kreeg ik een lift van een bijzonder aardige Indonesische familie die me nog trakteerde op een maaltijd ook!

In 1955 vond in Bandung  The  Asian-African Conference plaats, waarin/aan  29 landen participeerde, daaraan is nu een museum gewijd; Museum Konperensi Asia Afrika (MKAA). Het is zondermeer een interessant museum, met een aantal tentoonstellingen die zeer de moeite waard zijn .

Dan is er hier nog zoiets als “Jeans street”  hetgeen verkocht wordt als een toeristische attractie.  Met giga-afbeeldingen van Rambo, Spiderman (en meer) is het leuk om even doorheen te wandelen, maar het is uiteindelijk, niet meer dan een plek waar kleding wordt verkocht. Al met al is Bandung me als toeristische bestemming erg tegengevallen, vooral door de waanzinnige verkeerstoestand.

Het is momenteel enigszins lastig in Indonesië te reizen, hier zijn ook schoolvakanties, openbaar vervoer zit vol, voor treinkaartjes sta je uren in de rij, hotels zitten vol; etc etc..

Enkele foto’s in het mapje Bandung.

Ondertussen ben ik per trein aangekomen in Solo (ongeveer 9 uur verwijderd van Bandung), waarover een volgende keer ietsje meer. MIJN STUKJES GAAN IETS KORTER WORDEN; MOMENTEEL GAAT AL MIJN ENERGIE OP IN PLANNING, VAN A NAAR B KOMEN, EN, --MIJN HOOFD BOVEN WATER HOUDEN--.

Hartelijke groet, Paul

1. Ada.:
    9 juli 2012
    Goedemorgen Paul.
    Hou je hoofd boven water hoor!Je reisverhaal komt mij bekend voor .Wij zijn ook in Bandung geweest.De theeplantages,de wajang poppenen en al die mensen.Ook de oude autobanden die ze opnieuw gebruikte kan ik mij nog goed herrinneren. De natuur in een woord prachtig!Geniet ervan.Groetjes Ada.
  2. Gerard van Dijk:
    9 juli 2012
    Al zijn je beschrijvingen wat korter opgesteld , ze zijn toch zeker heel gedetailleerd. Mooi Paul!!! Ga zo door !!!!
    De heel hartelijke groeten van Gerard van Dijk.
    Daaaag!!!!!
  3. Ramon:
    10 juli 2012
    Klinkt als een leuke reis! Bandung is inderdaad erg veranderd met de jaren en de drukte neemt alleen maar toe! Maar de stad blijft van de charmes hebben en dat maakt het zo aantrekkelijk!

Ik lees dat je moeite kan hebben met het boeken van treintickets! dit kan tegenwoordig ook online via http://yogyakarta.nl/treinvakanties_indonesie.html

Veel plezier nog tijdens je rondreis!
    Groet
    Ramon
  4. Trudy:
    11 juli 2012
    hey paul.je verrhalen en je foto's zijn echt mooi..knap al dat je 't zo lang volhoud..heerlijk ook dat je fijne mensen mee maakt,en dat heeft iedereen ook nodig..waar je ook bent..hier gaat alles lekker.ik beleef heel wat pret uurtjes met bodhi..en indy komt ook af en toe..maar die wil geen fles,,en ja,,borstvoeding heeft oma niet..vrijdag begint de honkbal weer,tot de 22ste juli,,,dus dan zie ik ze even niet..de21ste vliegen ze naar egypte,en de 29ste ga ik er ook naar toe,dat is 'n kado'tje van mike en josminka,omdat ik op de kinderen pas..dus dat word ook 'n nieuwe ervaring.wel 'n leuke..met de kaartmeiden gaat ook alles lekker,en met sylvia en don en de kids ook..je bent nu weer effe op de hoogte..hou je taai.en groetjes en 'n knuffel van hierxxx
  5. Marjo:
    11 juli 2012
    Hoi Paul, reizen is best hard werken soms, zoals nu. Wel leuk nog steeds te lezen en wie weet vind je een plek waar je wat langer kan "chillen" en bijkomen!
    Rustig aan, je moet alleen je vliegtuig halen, verder niks!