Barcelona (Catalonië)

14 april 2014 - Barcelona, Spanje

Na al die moeite  spaans te leren de afgelopen jaren  dan eindelijk voor de eerste keer in Spanje: Barcelona  hoofdstad van de  autonome deelstaat met zeer sterk onafhankelijkheidsstreven Catalonië;  voertaal Catalaans, een taal die wat tussen het Frans en Portugees inhangt, Spaans is hier 2e taal

Barcelona: enkele steekwoorden: Gaudí,     FC Barcelona,     Gaudí,                 Catalaans Modernisme,      Gaudí,       Olympische spelen 1992,        Gaudi;       La Sagrada Família,

Barcelona: geweldige vakantie bestemming!

Er is onvoorstelbaar veel te zien en zo weinig tijd; dus maar weer hop on hop offen (Kleine tip: kies de service van Barcelona Bus Turístic, en niet zoals ik deed van Greyline; de frequentie van eerst genoemde maatschappij is velen malen hoger).

Na Zwitserland was het hier wel even omschakelen, Barcelona is rommelig tot chaotisch, her en der smerig en een vrij onprettige  lucht die over de stad hangt. Openbaar vervoer is kwalitatief een aantal tandjes lager, maar ook betaalbaarder.  Dat er crises gaande is merk je o.a. aan de leegstand van veel winkels en kantoorpanden, en veel "zwervende zielen"op straat. De mevrouw van het toeristenkantoor merkte op dat de toeristenindustrie het enige is wat nog functioneert.

Het wemelt van de prachtige gebouwen; oud en nieuw. Catalaans Modernisme is daarbij het sleutelwoord (wat men elders met  Art Nouveau of Jugendstil betitelt) , de belangrijkste vertolker daarvan Antoni Gaudí. Hij heeft prachtige gebouwen en parken  ontworpen, tenminste als je er van houdt. Zijn meesterwerk is (zou zijn) La Sagrada Família, of althans hij is er mee begonnen, totdat hij in 1926 vrij knullig door een tram werd aangereden, hetgeen hem een paar dagen later fataal werd. Daarna is men met zijn meesterwerk doorgegaan en is men al 100 jaar bezig het te voltooien, en de afronding is nog ver weg. Vandaag zou ik het bezoeken, maar er stonden duizenden mensen in de rij,  geschatte wachttijd 4 uur. Zover het klaar is vind ik het niks, Luther en Zwingli zouden niet hebben kunnen waarderen, paus Benedictus XVI heeft gebouw in 2010 ingewijd als basiliek.  Ik ben de enige die het niet kan waarderen, toen ik mijn gevoelens uitte stond men mij meewarig vol ongeloof aan te staren.   Een ander object wat ik niet kon waarderen is een misplaatst  protserig standbeeld in de kuststrook ter ere van Christopher Columbus, gezien wat zijn ontdekking voor consequenties heeft gehad op het continent, rooftochten, moordpartijen en vernietiging van hele culturen .

Ondanks dat ik geen verstand van voetbal heb, nog het spelletje interessant vind, heb ik wel eens van FC Barcelona gehoord. Hun stadium Camp Nou  heeft een capaciteit van 99.000 + 2 * 11 + 3 + trainers + reserve spelers. Ik ben er zeker wel een volle minuut geweest, o.a om te ontdekken dat een T-shirtje van Messi (link verwijzend naar een vrij verbluffende website)  en zijn kornuiten € 99,50 moet opbrengen, geschatte productiekosten ~ € 2,--

In Barcelona vonden in 1992 de olympische spelen plaats, die gebeurtenis is  gezichtsbepalend geweest voor de verdere ontwikkeling van de stad, naast de stadium faciliteiten die heden ten dage nog gebruikt worden

Daar moet ik het bij laten.  Een stad bezoeken met het 4 nachten / 3 dagen concept werkt niet voor mij, veel te veel rennen en jagen. Morgen een vlucht zeer vroeg in de ochtend, daarnaast veel last van aanhoudende vermoeidheid, mede het gevolg van mentale onrust, extreme angst, en eindeloze eenzaamheid die hun tol eisten.

Als aanvulling nog enkele foto's in het mapje Barcelona (Catalonië).

1. Pieter:
    14 april 2014
    Jammer dat je je zo moe voelt, Paul. Waar ga je nu naar toe?
    Groet,
    Pieter
  2. Ellen:
    14 april 2014
    Wat jammer dat het je toch wat is tegengevallen. Ik was ooit in het Parc Guell en vond het erg fraai. Nu op naar wat rustigers?
    Ik wens je alle goeds en veel sterkte toe!!
  3. Ben:
    14 april 2014
    Ha Paul, weer een mooi verhaal. Het is iedere keer weer verassend waar je opduikt en als ik dan een e-mail zie dat je weer hier of daar bent, ben ik altijd weer benieuwd wat jij er van vindt. Kan me wel voorstellen dat de stress van al dat reizen zo nu en dan zijn geestelijke tol vraagt.
  4. Reina Hoogland:
    15 april 2014
    Hola Pablo, nou je bent niet erg positief over de stad die mij na aan het hart ligt, omdat ik in en vlakbij Barcelona heb gewoond en daar een heerlijke tijd heb gehad. Ik kan me zó voorstellen dat je moe wordt van zó lang op reis te zijn, al die verschillende landen en indrukken die je moet verwerken! Alsmaar in hotels verblijven, in Hop on Hop off bussen toeren. Waarom niet lekker even tot rust komen in Haarlem? Of zie je dat ook niet "zitten"?
    Waar gaat de reis nu naar toe? Spanje heeft ook rustige oorden hoor en niet toeristisch. Sterkte en ik hoop dat je ook kunt genieten. Hartelijke groet, adeu, molta sort (dat is Catalaans)
  5. Gerard van Dijk:
    Hallo Paul ,

Zo je bent dus in die mooie stad Barcelona waar het altijd zo gezellig is ! Ik zou er ook wel even willen zijn om er te winkelen en een lekker biertje te drinken op een van de vele terrassen !
    Ik hoop dat het daar goed weer is zodat je ook daarvan kunt genieten! Het is hier koud en saai !!!

Wel Paul , geniet van je verblijf en neem er een wijntje op !
    Hartelijke groeten van Gerard van Dijk
  6. Mimi Vroom-Mannaert:
    Hallo Paul
    wat naar dat je er doorheen zit, en zo moe bent, als ik ook lees wat je allemaal meemaakt en alle indrukken die je meekrijgt in je hoofd word het tijd dat je even een rustig plekje zoekt om bij te komen, dat is ook weleens lekker rustig.Maar toch weer bedankt voor je mooie foto's en fijne verhalen.Vriendelijke groetjes, Mimi.x