Lisboa (República Portuguesa)

19 april 2014 - Lissabon, Portugal

Wist niet dat Lissabon gesitueerd was in een heuvelachtig gebied met vele prachtige uitkijkpunten, noch dat enkele van haar  hoofdstraten  tot de fraaiste van de wereld behoren, uniek betegeld, omringd door schitterende statige majestueuze, soms met wandtegels versierde gebouwen,  of dat de  stad wordt doorkruist door de  brede rivier de Tejo, overspannen door de ruim 3 kilometer lange Ponte 25 de Abril  (vernoemd naar de Anjerrevolutie; de dag dat er een einde kwam aan de dictatuur in 1974) en de  meer dan  17 kilometer lange Vasco da Gama-brug, verwijzend naar gelijknamige ontdekkingsreiziger.

Ik bevind mij in de hoofdstad van Portugal, en een van mijn eerste gedachtes was " het lijkt wel Brazilië", hetgeen wel aangeeft welk een overduidelijke voetprint Portugal  heeft nagelaten in deze voormalige kolonie in  Zuid Amerika.  Veel monumenten verwijzen naar dit 'glorieuze verleden', waaronder het imponerende Padrão dos Descobrimentos. Waar het toenmalige koninkrijk ooit een van de rijkste naties ter wereld was, is de status van de huidige republiek één van vergane glorie, waar nostalgie en moderniteit samenkomen, de prachtige oude stadskern gestalte gekregen na de grote aardbeving van 1755, en de steeds verder schrijdende nieuwbouw erom heen, waaronder bijvoorbeeld alle aanbouw van de EXPO1998 in het mooie  Parque das Nações.

Een prachtige wandeling zou kunnen beginnen bij het grote plein Praça do Comércio, waar men vroeger aan land kwam, vervolgens via de stadspoort (waar voor de`aardbeving de monarchen resideerden) via de voetgangersstraat Rua Augusta omgeven door honderden restaurantjes en kleine winkeltjes, naar het statige  Rossioplein, vervolgens via de brede  met bomen geflankeerde peperdure winkel boulevard Avenida da Liberdade uitmondend bij het beeld van Markies de Pombal (welk de wederopbouw na de natuurramp van 1755 ter hand nam), en het Parque Eduardo IV.   Daarnaast kun je eindeloos heuvel op en af slenteren met prachtige uitzichten over stad en rivier, of gebruikmaken van de heuveltrams, er is zelfs een antieke verticale lift (Elevador de Santa Justa)  uit 1902, die je zo'n 50 meter optilt, je staat wel (meer dan) een  uur in de rij, en dan moet je er nog voor betalen ook. Ik ontdekte een warenhuis (Armazens do Chiado) waar je aan de voorkant op straat niveau kan binnenlopen, de lift nemen, en aan de achterkant via de 4de verdieping weer naar buiten kunt lopen.

De muziek die men hier adoreert is de Fado, volksliederen begeleid door gitaar, wat mij vooral deed denken aan de nachtelijke huilpartijen van de zwerfhonden in Boekarest, of de Zangeres zonder naam in haar ergste dagen. Hierbij doe ik geen recht aan de melancholie en de draagkracht van deze muziekvorm, het is meer dat ik er niet van houd. Haar belangrijkste vertolker is de in 1999 overleden Amália Rodrigues, haar woonhuis fungeert nu als museumIn het stadsdeel Belém  zijn heel veel bezienswaardigheden, waaronder het Hiëronymietenklooster, waarvoor men uren in de rij staat, evenals voor bakkerswerkplaats  Pastéis de Belém, waar de omzet tienduizenden eenheden per dag zouden bedragen.

Lissabon is dit jaar gastheer van de finales van de Champions League, de heren spelen deze op 24 mei, verder niet interessant, de vrouwen gaan hen voor op 22 mei. Ik heb beide zilveren bekers gezien en kunnen aanraken, waarbij ik kan opmerken dat de vrouwenbeker veel eleganter is vormgegeven. In dit verband moet ook nog vermelden dat het vrouwenstemrecht in Portugal al in 1976  werd ingevoerd.

Portugal en Lissabon is een fantastische vakantie bestemming en voor westerse maatstaven spotgoedkoop, dit geldt voor accommodatie, restaurants, supermarkten en  openbaar vervoer, hetgeen  goed is geregeld, een dagkaartje kost € 6,-- voor ALLE vervoersvormen; metro, tram, stadstrein, bussen en bootvervoer. Er doen ook 100 jaar oude trams dienst, naast heuveltrams en eerdergenoemde verticale lift.

Ik heb mijn tijd vooral wandelend  doorgebracht en het  bovengenoemde openbaar vervoer, objecten die in rondjes draaien (hop on hop of), heen en weer gaan of op en neer, hetgeen ongeveer mijn huidige mentale onrust weergeeft ; ik kan nauwelijks lezen, wordt verteerd door eenzaamheid en omgeven van ANGST, angst om op te staan, angst naar buiten te gaan. Angst om naar bed te gaan, in de wetenschap dat er morgen weer een nieuwe dag zal beginnen.

Als aanvulling op het bovenstaande enkele foto's in het mapje Lissabon (Portugal).

1. Pieter:
    19 april 2014
    Beste Paul,
    Het is weer een lezenswaardig verhaal geworden. Dank daarvoor. Wens je nog mooie Paasdagen toe,
    Pieter
  2. Ben:
    19 april 2014
    Mooi verhaal Paul. Het is mijn muziek ook niet maar in Portugal zou ik wel willen wonen.
  3. Teerza:
    20 april 2014
    lieve Paul, inderdaad weer een mooi verhaal, maar vooral wat verschrikkelijk dat je je zo alleen voelt.
    liefs Teerza
  4. Katinka:
    20 april 2014
    Lieve Paul, het was net of ik er weer was. Je vertelt het ook zo beeldend. Pas goed op jezelf en rust eens uit! Liefs Katinka
  5. Gerard van Dijk:
    Hallo Paul,
    Mooi artikeltje geschreven en weer mooie fotoos toegevoegd !!
    Alleen van het laatste stukje schrok ik wel even!
    Waarom kom je niet even naar Nederland ?
    Dan ben je weer even op de basis en kun je even bijtanken , een arts raadplegen etc. etc.
    Ik zou dat zeker in overweging nemen !!
    Ik wens je evenzogoed een prettig Pasen toe en probeer je leven weer op de rails te krijgen!!!!!!!
    H.Gr. Gerard van Dijk
  6. Marianne:
    Denk aan je!
  7. Mimi Vroom-Mannaert:
    22 april 2014
    Hallo Paul
    Bedankt voor je mooie foto's, en je prachtige verhaal over Lissabon. Ik krijg gewoon zin om er eens op vacantie te gaan.
    Ik hoop dat je over je eenzaamheid en angst heenkomt , ik wens je veel
    sterkte toe.Liefs van Mimi.xx