Belize 2012

26 december 2012 - Belize, Belize

Op 23 december kwam ik aan In Belize stad (in Belize) vanuit Flores. Belize (met een inwonersaantal net iets groter dan 300.000) heeft een oppervlakte die  ik half zo groot schat  als die van Nederland. Voorheen was Belize een Britse kolonie, ook wel Brits Honduras genoemd. Als ik het goed begrijp is Queen Elizabeth staatshoofd van dit merkwaardige land, en haar portret pronkt op alle Belizaanse bankbiljetten. De hoofdstad is Belmopan, dat niet veel meer is dan een busstation met wat regeringsgebouwen en enkele ambassades.

Belize is een buitenbeentje in de regio. Allereerst is de voertaal Engels, of iets wat er op lijkt. De bevolking is een mengelmoes, o.a. door verplicht immigratiebeleid in  eerdere tijdsperiodes, beter bekend als slavenhandel door  diverse koloniale koninkrijken. Er woont ook een grote groep Mennonieten.

Het straatbeeld in Belize stad is heel anders dan Centraal Amerikaanse buursteden (en juist daarom interessant te bezoeken). Uiteraard chaos, en ontzettend veel herrie; er was zelfs een DJ actief in de winkelstraat. Je wordt veel lastig gevallen door (dronken) bedelaars, waarbij het raadzaam is zeer tactvol op te treden, om te voorkomen dat je een scheldkanonnade   aan je broek hebt. De bouwstijl is anders dan in buurlanden, veel houten huizen, daarnaast zijn kerken in de regel strakker qua bouwstijl en soberder wat betreft inrichting. Het prijspeil is hoog voor levensmiddelen en maaltijden.

En het is de tweede keer dat ik met kerst in het land was, en ik had beter moeten weten; ---ALLES IS DICHT---, ik bevond me in spookstad. Mijn kerstmaaltijd bestond uit brood met smeerkaas met wat fruit. Tweede kerstdag vertrok ik met “chickenbus”  naar het zuiden Ik vind reizen in dit soort bussen een drama, omdat ik met mijn lengte nooit in de smalle bankjes pas.  Het plattelandsbeeld is heel anders dan de “grote stad”, heel vredig en  rustiek, verder prachtige landschappen. In de bus zat een o.a. groepje Guatemalteken (ongeveer 10 mensen), en er voltrok zich een  bijna  bijbels tafereel;  uit een ogenschijnlijk klein zakje kwam een oneindige hoeveelheid tortilla’s, worstjes, eieren en sausjes, en hoe klein die mensen ook zijn, er kwam geen einde aan hun eetlust. En twee uur later, herhaalde zich hetzelfde schouwspel. Het is net zo vreemd als de anomalie dat in dit soort landen een volle bus niet bestaat; er is altÿd plaats voor nog een persoon. Mijn  eindbestemming van die dag (na 7 uur bus) was Punta Gorda. Na 5 minuten wandelen heb je het dorp wel gezien, ik was blij dat ik een supermarktje en een restaurantje trof  die open waren.

De volgende dag besloot ik verder te trekken, ik vond het wel weer mooi geweest in Belize. Met de boot vertrok ik van Punta Gorda naar Puerto Barrios; een havenstad in Guatemala zonder enige toeristische toegevoegde waarde, dus ging ik gelijk met de bus door naar Chiquimula (192 km) in een extreem langdurig en vermoeiende bustocht. Vandaar met 2 andere busjes door naar de grens met Honduras. Om een uur of 19.00 kwam ik aan in Copán in Honduras, een plek waar ik nogal dol op ben, en waarover de volgende keer meer.

Enkele foto’s in het mapje Belize 2012

1. Ellen:
    30 december 2012
    Hey Paul, wat een mooi verhaal weer. Wat maak je toch veel mee. Leuk om te lezen:)
    Ik wens je een mooie jaarwisseling toe en een goed begin van een rustig en goed en gezond 2013! Groetjes, Ellen
  2. Reina Hoogland:
    30 december 2012
    Hallo Paul, dat heeft lang geduurd voor ik je kon antwoorden. Ben begin okt. gevallen en heb mijn enkel gebroken. Ben nu 3 mnd verder en zit al 2 mnd in een revalidatiecentrum....mag voorlopig nog niet naar huis, moet daar 3 smalle ronde trappen op. Had toch nu toe moeilijkheden om te mailen en speciaal jouw reisverslagen kon ik niet beantwoorden. Nu heeft iemand mijn wachtwoord etc. veranderd en nu gaat het hopelijk wel. Ik ben weer gefascineerd door al jouw wederwaardigheden.....wat weer boeiend!. Ik wens je een goede jaarwisseling en alle goeds voor 2013. Dank voor je kaart met goede wensen. Tot de volgende keer, hartelijke groet, Reina
  3. Corry:
    30 december 2012
    Hallo Paul nog net even naar je schrijven in 't oude jaar ,wij gaan bijna aan de oliebollen ,na al die eetdagen met kerstmis moeten we de aan gekomen pondjes er weer afzwemmen haha ,ja daar zal jij geen last van hebben ,karig kerst menu, ja toch maar goed je ziet en beleeft heel veel en dat is ook veel waard ,ik wil zeggen geniet en een gezellige oudejaars avond en een fantasties 2013 Dag lieve Paul groetjes van mij, en ook van alle zwemvrienden . wij proosten in het nieuwe jaar op je.en wensen je een veilige reis,Dag
    Op onze nieuwjaars receptie. X SALUD.
  4. Jenny:
    Hallo Paul
    Wat n belevenissen weer erg boeiend allemaal.
    Bedankt weer want wij genieten mee.
    N heel goed 2013 toegewenst
    gr.Jenny
  5. Judith:
    31 december 2012
    Hola Paul,
    Grcias por tus diarios. Siempre bonito para leer, aunque yo se que para ti no todas las experiencias son faciles.
    Te deseo todo lo mejor para el año nuevo!!
    Hasta pronto,
    Saludos Judith