Copán Honduras 2012

1 januari 2013 - Copán, Honduras

Copán in Honduras is een klein schattig heuvelachtig dorpje in een bergachtige omgeving dichtbij de grens met Guatemala. Huizen en gebouwtjes, over het algemeen kleurrijk, tellen hooguit 2 verdiepingen, en bestrating is van klinkers en kinderhoofdjes, hetgeen gemotoriseerd verkeer tot voetgangersvreugde lastig maakt. Ik ben hier voor de vierde keer, met de bedoeling enigszins tot rust te komen, na vrij veel gereisd te hebben de afgelopen periode. Mijn verblijf hier was extra prettig omdat de afgelopen keren ik de vriendelijke eigenaren van het aan te bevelen restaurant (en reisbureau)  Picame   enigszins heb leren kennen; Jessica is van Nederlandse afkomst, en op bijna elke (reis) gerelateerde weet ze wel antwoord.

De hoofdattractie zijn de Copán Ruïnas    maar er is veel meer te doen in de omgeving.

Helaas is niet heel Honduras zo vredig als Copan, als je de krant  leest slaat je  stemming gauw om in somberheid; en de hoofdreden is het  (drugs gerelateerd) geweld in het  land. Ik heb begrepen dat in Latijns Amerika Honduras veruit het  meest gewelddadige land is, en dan moet je denken aan vele tienduizenden moorden per jaar. Ik sla “de rest” van Honduras dus over.

Het is de tweede keer dat ik hier de jaarwisseling meemaak, en vuurwerk maakt hier net zoveel herrie als elders in de wereld; en ben blij dat we dat aspect achter de rug hebben, en we nu met frisse moed het nieuwe jaar in kunnen gaan, waarbij ik van de gelegenheid gebruik wil maken iedereen (nogmaals) een heel goed, gezond en gelukkig  nieuw jaar toe te wensen.

Enkele foto’s van dit bezoek in het mapje Copán2012

Foto’s van vorige bezoeken respectievelijk in de mapjes Copán-ruines       en    Copán-2010.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht,

Paul

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pieter:
    1 januari 2013
    En nu is het echt 2013! Heel veel goeds Paul! Je moed vind ik groots. Je zal dan wel weer zeggen: "Ik doe mijn best." Maar dat maakt de moed niet kleiner.
    Hartelijke groet!
  2. JEB:
    2 januari 2013
    Paul, wij willen jou ook een goed 2013 toewensen. Ondanks dat ons buurdorp bij alle "vreugdeuitingen" behoorlijk gehavend is (politie moest zich zelfs in woonhuizen terugtrekken), ging het hier gelukkig zonder veel poespas voorbij. Gister bij m'n moeder geweest, hartelijke groeten.
  3. Ben:
    2 januari 2013
    Hi Paul,

Dank voor je mooie reisavonturen in 2012. Een gezond, gelukkig 2013
    met veel mooie reizen. En blijven schrijven!
  4. Marjo:
    3 januari 2013
    Beste wensen Paul, ga zo lekker door zou ik zeggen, wij genieten ondertussen in NL. van de bekende gebeurtenissen en het Hollandse weer. Geen echte winter nog....
  5. Lous:
    16 januari 2013
    Hoi Paul, we ontvingen vandaag (!) je kerstkaart van 1-12-12 uit Guatemala, waarvoor hartelijk dank! Heb net je reiservaringen eens bekeken: indrukwekkend! Ga zo door, in Holland mis je nu alleen een dik pak sneeuw.....
  6. Gerard van Dijk:
    16 januari 2013
    Allereerst de allerbeste wensen voor dit mooie nieuwe jaar !!
    Erg bedankt voor je kaart;was heel leuk van je !!
    Ik hoop dat alles verder goed met je gaat en wens je alle goeds!!
    Hartelijke groeten van Gerard van Dijk

Dag Paul !!
  7. Has Oushoorn:
    20 januari 2013
    Ha die Paul,
    Zoooo verstandig joh, die reislust van je!
    Dat pakken ze je gewoon nóóóit meer af!
    Groeten van Has
  8. Marianne:
    27 januari 2013
    Al een tijdje niets van je gelezen. Alles goed in het nieuwe jaar of weer druk aan het reizen?