Copán Honduras 2012

1 januari 2013 - Copán, Honduras

Copán in Honduras is een klein schattig heuvelachtig dorpje in een bergachtige omgeving dichtbij de grens met Guatemala. Huizen en gebouwtjes, over het algemeen kleurrijk, tellen hooguit 2 verdiepingen, en bestrating is van klinkers en kinderhoofdjes, hetgeen gemotoriseerd verkeer tot voetgangersvreugde lastig maakt. Ik ben hier voor de vierde keer, met de bedoeling enigszins tot rust te komen, na vrij veel gereisd te hebben de afgelopen periode. Mijn verblijf hier was extra prettig omdat de afgelopen keren ik de vriendelijke eigenaren van het aan te bevelen restaurant (en reisbureau)  Picame   enigszins heb leren kennen; Jessica is van Nederlandse afkomst, en op bijna elke (reis) gerelateerde weet ze wel antwoord.

De hoofdattractie zijn de Copán Ruïnas    maar er is veel meer te doen in de omgeving.

Helaas is niet heel Honduras zo vredig als Copan, als je de krant  leest slaat je  stemming gauw om in somberheid; en de hoofdreden is het  (drugs gerelateerd) geweld in het  land. Ik heb begrepen dat in Latijns Amerika Honduras veruit het  meest gewelddadige land is, en dan moet je denken aan vele tienduizenden moorden per jaar. Ik sla “de rest” van Honduras dus over.

Het is de tweede keer dat ik hier de jaarwisseling meemaak, en vuurwerk maakt hier net zoveel herrie als elders in de wereld; en ben blij dat we dat aspect achter de rug hebben, en we nu met frisse moed het nieuwe jaar in kunnen gaan, waarbij ik van de gelegenheid gebruik wil maken iedereen (nogmaals) een heel goed, gezond en gelukkig  nieuw jaar toe te wensen.

Enkele foto’s van dit bezoek in het mapje Copán2012

Foto’s van vorige bezoeken respectievelijk in de mapjes Copán-ruines       en    Copán-2010.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht,