La Antigua, 2013

3 februari 2013 - Antigua Guatemala, Guatemala

De afgelopen periode ben ik beduusd geraakt van de omstandigheden waarin dit land, Guatemala zich bevindt. Ongeveer de helft van de bevolking bevindt  zich rond de armoedegrens, 1/3 van die groep  verkeert in extreme armoede. En dan wordt dit land (en de regio) ook nog eens geplaagd door natuurrampen (droogte, aardbevingen, overstromingen, vulkaanuitbarstingen).

En alsof deze opeenstapeling nog niet  genoeg is wordt het land ook nog geteisterd door extreem geweld; dagelijks tientallen gruwelijke moorden (meer dan 500 in januari) , afpersingen, veel geweld tegen vrouwen; ik onthoud me van gedetailleerde beschrijvingen. Vorige week kwam het wel heel dichtbij toen het zoontje van mijn Spaanse leraar werd neergeschoten tijdens een  overval en in het ziekenhuis terecht kwam.

En tegen deze achtergrond heb ik proberen uit te leggen dat wij in Nederland een geheel nieuwe weg zijn ingeslagen, waarin kortgeleden  een groep studenten werd verzameld, welk onder leiding van een gerenommeerd journalist vragen mocht stellen aan een zware crimineel  veroordeeld van ontvoering, en verdacht van afpersing, drugshandel en andere vormen van zware criminaliteit op grote schaal, waarbij deze weerzinwekkende vertoning in zijn geheel werd uitgezonden door de publieke omroep. Alhier, mensen in Guatemala vinden zoiets onbegrijpelijk.

En de afgelopen 4  weken heb ik hier wederom op school (Cima Del Mundo, zelfde prettige school als 2 jaar geleden)  gezeten, en langzaam maak ik vorderingen, al blijft praten voor een wat terugtrokken persoon zoals ik lastig (lezen gaat perfect, begrijpen van nieuws en documantaires redelijk, schrijven gaat voorruit).

Wilde nog wat andere dingen schrijven en vertellen, sorry, maar het lukt me (al dagen) niet, totaal geblokkeerd. Op dit moment ben ik moed aan het verzamelen om verder te trekken.

Enkele foto’s van dit bezoek in het mapje La Antigua 2013.

Heb nog enkele foto’s toegevoegd in het mapje Antigua-straatbeeld.

Door de bestrating (kinderhoofdjes)  gaat gemotoriseerd verkeer niet harder dan zo’n 15 km per uur; veilig en rustig.

Tot mijn volgende bericht, hartelijke groet, Paul

1. Maria:
    3 februari 2013
    Waar een toevallige ontmoeting bij v en d toe kan leiden. Ik geniet sinds kort van je reisverhalen en kan me jouw reactie over dit land heel goed voorstellen. Liefs Maria
  2. Ben:
    3 februari 2013
    Ha Paul,

Tja de mensheid. Je wordt er meestal niet vrolijk van. Genieten van de lichtpuntjes die er zo af en toe ook zijn, houdt mij op de been. Zoals je mooie kaart. Vorige week aangekomen. Dank! Overigens luister heel veel klassiek tegenwoordig. Nogmaals Dank :-).
  3. Marianne:
    4 februari 2013