De wereld draait door:Tikal en Flores 2012

22 december 2012 - Flores, Guatemala

De opluchting was groot: het leven gaat (hier) z’n gewone gang, ondanks alle onheil voorspellingen.  Ik veronderstel dat maar weinig weldenkende mensen écht dachten dat de wereld zou vergaan, en wat betreft de Maya voorspellingen, deze zeiden niet meer dan dat er een nieuwe cyclus begint van 5.125  jaar op 21-12-2012.

En vanwege de speciale datum 21-12-2012 (13e Bak’Tun)  heb ik natuurlijk geïnformeerd naar speciale aktiviteiten en festiviteiten, maar bij de VVV van Guatemala (INGUAT) kreeg ik meermalen zeer onduidelijke antwoorden. Ze gaven me een keurig overzicht met festiviteiten, maar op de vraag WAAR PRECIES ze gehouden werden kon men mij geen uitsluitsel geven, bovendien was onduidelijk of sommige activiteiten voor buitenlanders toegankelijk waren. En op de vraag of sommige plekken en parken überhaupt open waren kreeg ik het antwoord; “we weten het niet zeker: het gaat open als het open gaat”, alsof ik een parlementaire enquête terecht was geraakt.    Uiteindelijk heb ik een aantal evenementen via de televisie gevolgd; Maya dansen in authentieke kleding, rituelen etc.: allemaal erg indrukwekkend. Festiviteiten waren er  in heel de regio Centraal Amerika. De overheid van Guatemala, en het toeristenbureau (INGUAT) heeft enorm veel kritiek gekregen voor slechte, ofwel niet organiseren en ruchtbaar maken van activiteiten, waardoor er nauwelijks meer toeristen waren dan normaal. Dit terwijl Mexico overstroomd schijnt te zijn door toeristen door duidelijke publiciteit. Het trieste is dat het land, Guatemala, dus eigenlijk op grote schaal inkomsten misloopt door slecht beleid.

Dan heb ik voor de derde keer Parque Nacional Tikal bezocht (60 km verwijderd van Flores, alwaar ik verbleef), wederom met gids, welke vele malen beter was dan die ons begeleidde in 2010. Een gids is m.i. noodzakelijk daar het park groot is, en de diverse ruïnes  van Mayastructuren erg verspreid zijn gesitueerd. Bovendien helpt een gids  enigszins een besef te krijgen wát je eigenlijk ziet, daarnaast vertelt hij van alles over de natuur, zo wist hij bijvoorbeeld een tarantula (vogelspin) te vinden.

Het meest indrukwekkende is uiteindelijk als je vanaf templo IV (72 meter hoog) boven de jungle uitkijkt, en daarbij enkele andere tempelstructuren in de verte kunt waarnemen. Tikal is een van de grootste makkelijk toegankelijke ex Maya nederzettingen, er zijn nog grotere, bijvoorbeeld El Mirador, maar om daar te komen moet je een voettocht van 5 dagen ondernemen door de jungle.

Mijn verblijfplaats, het eerder genoemde Flores, is een piepklein eilandje gelegen in het meer Petén Itzá, erg toeristisch, desalniettemin aangenaam genoeg om er een aantal dagen te verblijven. Er zijn ook spaanse scholen voor geïnteresseerden. Zonsondergangen zijn er erg fraai, tegelijkertijd maken vogels op dat moment een oorverdovend lawaai.

Enkele foto’s van dit bezoek in het mapje Tikal 2012

Foto’s van eerdere bezoeken respectievelijk  in de mapjes Tikal en Tikal2010.

Met hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht Paul, ondertussen vanuit Belize stad, Belize, alwaar ik op 23 december ben aangekomen.