Brasil: Foz do Iguaçu (2011)

28 mei 2011 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Vanaf Ciudad del Este is het de  Puente de la Amistad (vriendschaps brug) oversteken en je bent in Foz do Iguaçu (Brazilië). Aan beide kanten werd mijn paspoort zonder duidelijke reden onder de loep gelegd, hetgeen mij verbaasde, en voor veel oponthoud zorgde. Om een aantal redenen had ik me verheugd hier te zijn, allereerst om nogmaals Itaipú dam aan Braziliaanse zijde te bezoeken. In de tour "circuito especial" wordt je ook rondgeleid  binnen de dam of energiefabriek, hoe je het noemen wil. Om een heel lang verhaal kort te maken, aan het eind zie je waar het figuurlijk en letterlijk allemaal om draait: de turbine. Iets wat ongeveer een miljoen kilo weegt zie je rond draaien met een snelheid  92,3 (60 Hz) rondjes per minuut (90,9 rpm; 50 Hz in Paraguay) hetgeen middels een elektromagnetisch veld energie op wekt (700 megawatt per turbine; 20 in totaal, 10 voor Paraguay en Brazilië ieder. Het voorziet Paraguay, met 7 miljoen bewoners, bijna geheel in z'n energiebehoefte, en Brazilië voor zo'n 15%). Je wordt er helemaal stil van.
Het bouwen van het dit megaproject heeft heel veel milieueffecten gecreëerd (omleiden rivier, aanleggen kunstmatig meer van 1350 vierkante kilometer etc. etc.). Om dit te compenseren zijn er diverse (acht) milieuprojecten opgestart, één daarvan (Refúgio Biológico Bela Vista) heb ik bezocht. Een project waar 800.000 bomen per jaar worden geplant (die elders in Brazilië nog sneller worden omgekapt), en gezorgd wordt voor dieren die met uitsterven worden bedreigd.

En dan heb je hier ook nog die watervallen. Ontdekt door de spanjool  Alvar Nuñes Cabeza de Vaca in 1542. Langs een lengte van 2700 meter 275 watervallen van ongeveer 65 meter hoogte, die gemiddeld 1500 kubieke meter water per seconde laten kletteren. Evenals vorig jaar heb ik hier in verbazing en ontroering uren rondgehangen.

Enkele fotoos heb ik geplaatst in het mapje: Brasil: Foz do Iguaçu (2011).

Een filmpje van de energie centrale en de watervallen houden jullie van me tegoed; vanwege zwakke internetverbinding mislukte het uploaden.

(Bericht vorig jaar: Foz do Iguaçu: Itaipu dam + watervallen +vogelpark) INCLUSIEF FILLEMPIES WATERVALLEN + TURBINE!!)

Hartelijke groet, Paul

1. Marianne:
    29 mei 2011
    Prachtige foto's!!
  2. Ada.:
    29 mei 2011
    Hallo Paul.
    De turbine,ja dat is wat anders dan de vele wind molens hier.Ik kan mij voorstellen dat je daar stil van bent geworden.Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt!Smurf mag toch blij zijn met zo'n baasje,die zoveel laat zien.
    Hier is het weer wat somber,en veel wind vandaag.
    Verder alles goed.Ik wens je nog veel reis plezier!
    Hartelijke groetjes ADA