Paraguay: Asunción + Ciudad del Este

25 mei 2011 - Ciudad Del Este (city), Paraguay

Evenals vorig jaar vloog ik met Aerosur van Santa Cruz naar Asunción (maandag 23-5) in Paraguay, aldaar aangekomen dacht ik even in Nederland te zijn; de vlaggen zijn identiek (vlag van Paraguay heeft embleem in het wit, gelukkig zonder dat oranje van die verschrikkelijke familie). Paraguay beleeft zijn 200 jarige (bicentennial) onafhankelijkheid van het spaanse koninkrijk, en dat is in het straatbeeld erg zichtbaar. Wat verder gelijk opviel is dat bijna iedereen in dit land de hele dag aan "de mate" (theeachtige prut) zit. In de kranten wordt wederom geklaagd over de enorme reislust van de president van Paraguay (Fernando Lugo, ex-bisschop, met onechtelijke kind(eren), etc.. Maar bij de volgende verkiezingen kan "het volk" deze man 'naar huis' sturen, maar als je in een koninkrijk woont.....) Een andere bijzonderheid van dit land is dat het 2 talig is: er wordt naast spaans guaraní gesproken, terwijl in alle andere landen in latijns amerika inheemse talen langzaam dreigen te verdwijnen. De guaraní is tevens de nationale munteenheid (1 € ~ G 5300; dat is lastig rekenen!) Ik ben één nacht in Asunción gebleven (niet mijn favoriete stad), in de buurt van het busstation, een nogal twijfelachtige buurt in een licht ranzig hotel, zoéén waar je eens, en daarna nóóit meer verblijft!

Vervolgens met bus, eerst ongeveer 45 minuten door dat chaotische Asunción, daarna door overwegend hollands aandoend landschap, vlak, gras en koeien naar Ciudad del Este. Deze stad in het oosten van Paraguay, grenzend aan Brazilië en Argentinië is één GROTE (met nadruk) marktplaats, naast chaotisch, vuil, en schrijnende vormen van armoede. In vergelijking met vorig jaar zijn veel dingen anderhalf keer zo duur geworden, zoals hotels, en taxi's vragen tarieven die grenzen aan afpersing, dus veel met de bus en de benenwagen.

Mijn bedoeling was de Itaipu dam aan Paraguayse kant te bezoeken, helaas verhinderd door een staking. In plaats daarvan een indrukwekkende waterval (Saltos de Monday) bezocht, en veel rondgeneusd in de stad. Van het enorme vlaggenvertoon i.v.m. de bicentennial viel één vlag erg op; eentje van een lengte van tientallen meters, gemaakt door schoolkinderen van kleine lapjes (25 bij 15 cm; duizenden lapjes aan elkaar genaaid) met hun uitting wat onafhankelijkheid voor hen inhoudt.

Enkele fotoos met veel vlaggenvertoon in het mapje:
Paraguay: Asunción + Ciudad del Este.

Ondertussen, vanuit Foz do Iguasú in Brazilië, hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht!

1. Liesbeth Bannenberg:
    27 mei 2011
    ha, die Paul,

Wat een mooi verhaal! En helemaal van de schoolkinderen, die door middel van duizenden lapjes laten zien wat onafhankelijkheid voor hen betekent! Ik vind het allemaal heel erg indrukwekkend.
    Houd je haaks!

Liefs van liesbeth
  2. Irmine:
    28 mei 2011
    Hai Paul,
    Veel succes met het vervolg van je avontuur.
    Knuffel
  3. Reina Hoogland:
    13 juni 2011
    Hallo Paul, je krijgt er maar niet genoeg van: al dat reizen, bewonderenswaardig. Ik heb niet veel gereageerd de laatste tijd, want nogal druk met werk en 's avonds a.d. telefoon om gidsen te zoeken voor de spaanssprekende groepen.
    Nou, nou, wat een opmerking over die "verschrikkelijke Oranje-familie". Daar trap je op mijn koningsgezinde hart.....ja, je gaat nu waarschijnlijk walchend over je nek, hi,hi,hi,groet Reina.