Hong Kong, S.A.R.

10 maart 2012 - Hong Kong Island, China

Vanuit Hanoi kwam ik op 6 maart ‘s nachts aan in Hong Kong. Op luchthaven werd gelijk duidelijk wat het rookbeleid in de stad is; toegestane hoeveelheid tabakswaren belastingvrij 19 sigaretten en 1 sigaar, of 25 gram aan andere tabakswaar. Roken mag bijna nergens, overtredingen worden beloofd hoog beboet te worden (omgerekend zo’n US $650,--; Chinezen zijn een rookgraag volk, als ik dat zo mag generaliseren, en gek op gokken, daar kom ik nog op terug). Hong Kong is op 1 juli 1997 overgedragen aan China door het Verenigd Koninkrijk (en m.i. terecht), onder voorwaarde dat de 50 jaar daaropvolgend de bestaande vrije markteconomie, en het sociale- en rechtssysteem van Hong Kong zouden worden gecontinueerd. Dit staat beter bekent als het "EEN land TWEE systemen"; Hong Kong is een zogenaamde “Special Administrative Region” (S.A.R.) .

Ik was voor het laatst in Hong Kong in 1988, en sindsdien is er wel het een en ander bijgebouwd. Mij is verteld dat de stad 2 maal zoveel wolkenkrabbers telt als New York, en niemand zal ontkennen dat de skyline, vooral van Hong Kong Island een indrukwekkende is. Nu heb ik daar helaas niet van gezien wat ik had gehoopt;tijdens mijn aanwezigheid hing er een dichte mist over de regio. En mijn uitje met “The Peak Tram”; een ritje stijl de berg op met een trein-kabelsysteem bracht mij op 500 meter hoogte, zonder dat er vandaar ook maar iets te zien was behalve nevel. Naast wolkenkrabbers is Hong Kong rijk aan stranden en (bijna) onbewoonde eilanden. Zo'n 70% van Hong Kong is onontgonnen gebied (oerwoud).

Hong Kong is een maatschappij apart, een bijzonder uitgebreid (24 uurs!!!) openbaar vervoersysteem; bussen, metro, tram, treinen, ferry’s, efficiënte luchthaven.  De hoeveelheid winkels en shoppingscentra zijnoneindig en groot, zo groot dat je soms een plattegrond nodig hebt in een winkelcentrum. Er zijn dingen te koop die wij in Nederland nog nooit gezien hebben, en luxegoederen (o.a.dure kleding, parfum, juwelen; ik heb mensen in de rij zien staan voor winkels met “onbetaalbare goederen”) gaan als broodjes over de toonbank.

Om iets van deze stad te zien heb ik er voor gekozen 2 dagen met de Hop on hop of bus te toeren, en dat was helemaal niet zo’n gek idee in deze megastad met geschat 8 miljoen inwoners. Aanbevelen kan ik een bezoek aan het Hong Kong History of Museum(wáánzinnig) en, (vooral voor gezinnen met kinderen) Hong Kong Science Museum;het is een zeldzaam innovatief en educatief museum. Woensdags zijn musea vrij toegankelijk

Diverse wolkenkrabbers hebben een “observation deck”, één daarvan is het IFC (International Finance Center)gebouw, op steenworp afstand van “Ferry Central” op Hong Kong island. Op de 55ste verdieping heb je een prachtig uitzicht over Hong Kong, bovendien is daar gevestigd de HKMA; The Hong Kong Monetary Authority met een bijzonder interessante expositie over de geschiedenis van geld gerelateerde aangelegenheden (in Hong Kong wordt geld uitgegeven door drie private!!!banken!!!, zijnde HSBC, Standard Chartered en Bank of China Hong Kong). Ten overvloede Hong Kong is een van de belangrijkste financiële centra ter wereld, de Hong Kong dollar is al ruim tien jaar op vaste waarde gehouden t.o.v. de US dollar tegen een koers rond de HK$ 7,8 voor 1 US $. Bij de ontelbare 7-Eleven winkels (zoiets als AH to go) zijn de prijs van water, Coca Cola en bier omgerekend per een liter ongeveer gelijk (1 $ US).

Tot zover mijn verhaal op dit moment, tussendoor ben ik ook nog in Macau geweest; daar zal ik nog een stukje over schrijven.

Enkele foto’s in het mapje Hong Kong S.A.R.

Met vriendelijke groet, en tot mijn volgende bericht,

Paul, ondertussen aangekomen in Shanghai.

1. Marianne:
    21 maart 2012
    Indrukwekkend, Paul.
    Niet gaan gokken!!
    Tot lezens!!
  2. Chris:
    30 maart 2012
    Jammer van de mist, maar toch genoeg te zien lijkt me, nog bedankt voor je kaartje! Echt super. Hier net een weekje zomerse temperaturen gehad, heerlijk.

groetjes, Chris