Macau, S.A.R.

14 maart 2012 - Macau, China

Vanaf diverse plekken in  Hong Kong vertrekken  24 uur per dag elk half uur ferry’s naar Macau , een boottocht van ongeveer een uur (of voor $400,-- per helikopter  15 minuten) .  Macau (oppervlakte ongeveer 20 KM2 voorheen een Portugese kolonie, is in 1999 overgedragen aan China, onder soortgelijke voorwaarden als Hong Kong.  Macau is een bijzondere plek, enerzijds een stad met unieke Portugese historische gebouwen (kerken forten, etc.), veelal gerestaureerd, en anderzijds een gokparadijs, kortweg, “het LAS VEGAS van AZIË". Als iemand me vraagt welke plek de afgelopen 20 jaar het meest is veranderd is het antwoord simpel:  Macau (van de plekken die ik tot nu toe eerder bezocht heb).

Zoals ik het zie neemt Macau een dusdanig merkwaardige positie in  de Chinese staatsstructuur dat je m.i.  kunt spreken van één land DRIE systemen.  De groei van het aantal megahotels en casino’s is enorm (er wordt nog volop gebouwd),  en qua skyline is op dit moment Las Vegas (nog) imponerender, qua gokomzet  is Macau Las Vegas voorbijgestreefd. (Gokken is in China, en in Hong Kong (muv paardenrennen) verboden, dus de markt in Macau voor gokgrage Chinesen is oneindig).

Dan ga ik nu proberen te een aantal dingen te beschrijven die ik in diverse casino’s heb gezien. De munteenheid in Macau is de Pataca, bijna evenveel waard als de Hong Kong dollar; 1 US$~7.8 HK$~8 Macau Pataca (het loont de moeite te wisselen). VOOR HET GEMAK ZIJN ALLE NU VOLGENDE BEDRAGEN OMGESCHAT NAAR US $.

In casino Grand Lisboa zag ik dat op veel tafels de reguliere limiet voor een spelletje Baccarat  ging van $ 1.250 tot $ 37.500, maar er waren ook tafels met een limiet van $ 62.500,--. En dan zie je dus een piepklein, ongeveer 18 jarig Chineesje in 1 spelletje $ 62.500, verliezen zonder een spier te vertrekken. Ik zag een Chinees in 20 minuten ruim een half miljoen dollar vergaren, maar je weet niet hoe zijn situatie aan het eind van de dag is. Er worden gokspellen gespeeld die ik niet ken. En dan heb je ook nog de VIP ruimtes, wie weet wat zich daar afspeelt. Als je in die casino’s rondloopt “voel je de adrealine”. In het recentelijk geopende  Sands casino schat ik dat de speelruimte in vierkante meter op de beneden vloer zo’n  250.000 bedraagt. In dat zelfde casino, zag ik een display van horloges met vraagprijzen, dat kon ik niet geloven. Ik deed navraag, daar zaten horloges bij van rond de miljoen dollar, daar voegde de verkoper nog aan toe dat het om TWEEDE HANDS horloges ging!

Er zijn  casino’s die zijn zo groot dat je er een dagtripje van kunt maken, een voorbeeld is hotel/casino Venetian: je hebt een plattegrond nodig om je daar rond te bewegen. Ik moet eerlijk zeggen dat het qua gebouw, sfeer  en faciliteit ingenieus is (overal blauwe lucht met wolkjes, rivieren, gondels). En winkels; onbetaalbaar. Andere casino’s die ik heb aangedaan: The Emperor en Wynn.  Ik heb zelf niet gegokt om 2 redenen, ik ben dwangmatig dus lijkt gokken me niet verstandig, daarnaast, als er structureel geld te verdienen zou zijn met gokken zouden die gebouwen in Vegas, Macau etc. geen bestaansrecht hebben.

In de winkelstraten van Macau zie je ook alle extravagantie terug, juwelierszaken waar voor tientallen miljoenen dollars juwelen alleen al in de etalages ligt, dure kledingzaken etc. etc.. Later zag ik hetzelfde bij mijn terugkeer  in Hong Kong.

Bovenstaande maakt dat accommodatie in Macau duur is. Ik verbleef in hospedaje San Va; kamers afgescheiden met dunne houten schotten,  niet eens tot het plafond, gedeelde badkamer, maar schoon (22 $). En achteraf heb ik ontdekt dat er meer  1-2 sterren hotels  zijn, het is alleen moeilijk ze te vinden op internet. Ik verbleef in Macau in de periode 11 t/m 15 maart.

Enkele foto’s in het mapje Macau, S.A.R.

Tot zover mijn bericht; mijn volgende berichtjes zullen wat korter worden, ik heb momenteel de grootste moeite mijn kop boven water te houden,  en het kost me verschrikkelijk veel inspanning alles te plannen voor de komende periode.

Hartelijke groet, inmiddels in Peking, Paul

Foto’s

8 Reacties

  1. Reina Hoogland:
    31 maart 2012
    Hallo Paul, allereerst dank voor je kaart uit Hong Kong. Wát een tegenstellingen maak je mee en zie je. Al die gokpaleizen in Macau en die dure winkels, je zult je ogen wel uitgekeken hebben. Wat een rijkdom. Nee casino's is ook niets voor mij. Als ik wel eens langs die gok"paleizen"rijd of loop hier in Amsterdam, denk ik altijd wat vreselijk dat die mensen daar hun hele salaris in vergokken....triest hoor. Je schreef dat je een beetje aan het eind van je Latijn bent, financieel of ook geestelijk/fysiek? Het is ook heel wat, al zó lang op reis, levend in hotels of hostals, daar móet je ook wel moe van worden. Ik vraag me af: heb je geen heimwee naar huis of vind je Nederland té oninteressant? Nou ik weet niet of je hier antwoord op kunt/wilt geven, maar ik wens je sterkte en toch nog maar genieten.
    Hartelijke groet, hasta la próxima, Reina
  2. Ada.:
    31 maart 2012
    Hallo Paul.

    Ik waande mij vanmiddag even in het casino.Zoals jij jou casino verhaal omschrijft,geweldig!En wat een geld gaat daar doorheen.Ja daar is casino Zandvoort niets bij.Dat het jou inspanning kost om alles voor te bereiden is niet zo gek.Je eind reisdoel is nog niet af,dus ga jij er weer voor Paul.Petje af hoor!
    De hartelijke groetjes van ons allemaal,maar speciaal van mij.Ada.
  3. Ben:
    31 maart 2012
    Dank Paul dat we weer met je mee mochten op reis. Ben ik ook eens in Macau geweest.
  4. G. van Dijk:
    1 april 2012
    Wel Paul ,

    Toch maar proberen je kop erbij te houden !!
    Denk vaak aan je! Wat een avonturier ben jij!!!!!1
    Ik hoop dat je een fijne periode tegemoet zult gaan en veel geniet van je grote avontuur !!

    Heel hartelijke groeten , GERARD.

    Daaag !!!!
  5. Judith:
    2 april 2012
    Hoi Paul,

    Dank voor het delen van al deze bijzondere indrukken.
    Ik kan me voorstellen dat het verwerken van dat alles soms wel wat tijd nodig heeft.. Ik weet dat je af en toe wat rust inplant, hoop dat je kunt blijven genieten van deze reisavonturen.

    Groetjes! Judith
  6. Katinka:
    3 april 2012
    3 april 2012,
    Lieve Paul,Wat geweldig wat jij allemaal bezoekt en ziet!Een paar jaar geleden zijn Ed en ik ook in Hong Kong en Macau geweest,we weten precies waar je over hebt.Nog bedankt voor je verjaarsdagkaart(28/3).Hou vol Paul,ik ben enorm trots op je,we volgen onze Hollandse Marco Polo op de voet,liefs Katinka
  7. Marianne:
    4 april 2012
    Hoi Paul, bedankt voor je kaart. Sterkte.Ik weet het: voor jou is naar huis gaan even moeilijk als blijven. Er zijn veel mensen in gedachten bij je.
  8. Trudy:
    4 april 2012
    hai paul,tjonge,,,wat 'n bedragen,gaan er daar doorheen,,ja gokkers zijn ze wel,dat zie je hier in 't casino ook...wel sterk dat je niet zelf gokte,,maar toch de belevenis ervan hebt meegemaakt...hier gaat alles goed,,bodhi heeft er nu 'n zusje bij..ze heet indy en is helemaal gezond,,en ja..ik ben nu dus 'n trotse oma van twee kleinkinderen..ik geniet ook heel erg veel van ze..en mike en josminka zijn ook heel erg trots..met de kaartmeiden gaat 't ook goed,rooie an word ook alweer de oude,,we hebben hier ook al 'n paar mooie dagen gehad,,dus kon ik effe 't witte winterkleurtje inruilen,voor ik weer naar m'n griekenland ga,,en dat is al over 12 dagen,,niet zolang als jij natuurlijk...9 dagen ga ik,en dat is 't voorproefje,voor september..nou paul je bent weer effe op de hoogte,,relax..en zet eerst 't belangrijkste bovenaan je lijstje..en gooi de rest maar weg,,dat is alleen maar ballast voor je hoofd...lieve groetjes van ons allemaal hier..en extra van mij