Kuwait ( دولة الكويت )

6 maart 2015 - al-Kuwayt, Koeweit

"???  WHY  ???"          Was de verbaasde reactie van een echtpaar werkzaam in Koeweit, en een paar dagen later een vrouw ook aldaar gestationeerd, (welke ik beide ontmoette in Jordanië)  toen ik vertelde dat ik voor recreatieve  doeleinden naar dit kleine zandoliestaatje zou gaan.

Bij aankomst kreeg ik mijn visum van  een vrouw met de langste oogwimpers, scherpst getinte lippenstift, subtielste parfum, en een zeer stijlvol uniform met prachtige hoofddoek, het zou wat mij betreft  model kunnen zijn voor moslima in Nederlandse overheidsdienst. Initieel was de dame erg stug, maar ontdooide na dat éne zinnetje: "  أتمنى لك نهارا سعيدا!   ettamena leka joman saidan (have a nice day)" en transformeerde in een soort Arabische Mona Lisa.

Ieder normaal mens neemt een taxi, maar Paul nam de bus de stad in, zoals hij gewoon is te doen, vergezeld door Indiërs, Bengalen, en andere nationaliteiten uit die regio.   In het busstation in het centrum van de stad aangekomen wist ik dat  het nog zo'n 600 meter lopen was naar  mijn hotel, maar wist niet welke  richting. Straatnamen weer onvindbaar, zoals gebruikelijk in deze contreien. Ik vraag het aan iemand, zegt de beste man "ik kom uit Saudi Arabië, ik weet het ook niet", ondertussen komt zijn chauffeur met een enorme limosine voorgereden, wist het ook niet, duwt die vriendelijke Saudi me 2 Koeweit Dinar in de hand (€ 6,==) en zegt neem maar een taxi". --- Heb ik weer ---         De eerste beste taxichauffeur wist het ook niet. Kom ik een Armeense vrouw tegen en brengt  me met TomTom in haar superluxe BMW naar bestemming (2 minuten rijden).

Volgende dag actief sightseeën; musea etc, zag ik de beurs van Koeweit; ik mocht zó naar binnen, ik mocht zelfs de handelsvloer op. Weer buiten zeg ik iemand gedag, en dat ene zinnetje "   أتمنى لك نهارا سعيدا!  ettamena leka joman saidan (have a nice day)", vraagt die man waar ik naar toe ga. Koeweit Towers was mijn plan; "stap maar in"  ( --- Heb ik weer ---)  Geeft die man (effectenhandelaar) in zijn enorme luxe auto van een merk dat ik niet ken me een rondleiding door Koeweit, vertelt me wat in welk gebouw zit, en zet me af bij dat  prachtige icoon  van Koeweit: Kuwait Towers.

Dat brengt mij gelijk bij de skyline van dit stadsstaatje: die is prachtig! Oorspronkelijk was Koeweit een land afhankelijk van parel & vis vangst, en een belangrijke haven en handelsplek. Dat veranderde toen er in de jaren 30 van de vorige eeuw olie werd gevonden.

Er wordt enorm veel gebouwd, en de laatste tijd ben ik nogal "ruïnemoe" geworden, steeds kijken naar plekken die er niet meer zijn op wat losse pilaren en stenen na, hier zie je prachtige, zeer fraai vorm gegeven gebouwen, en naarmate je wandelt verandert steeds het perspectief. Een minpuntje is dat voor wandelaars zoals ik het af en toe nogal lastig is je (voet)pad te vinden, erg stoffig en zanderig, vooral heel veel ruimte voor auto's. 'S avonds zijn veel gebouwen verlicht in de kleuren van de nationale vlag: rood, wit groen en zwart. Dat had gedeeltelijk te maken met twee recente feestdagen:  respectievelijk National- en Liberation day (25 en 26 februari), toen Koeweit werd bevrijd van de Iraakse bezettingsmacht. In het memoriaal museum "Kuwait House" ben ik wel geschrokken van de chaos die de Irakezen hebben aangericht in Koeweit, en de zinloze vernielingen en verspilling (olievelden in brand zetten).

Één van de leukste en leerzaamste bezoeken aan een moskee die ik mij kan herinneren is die aan de Grote Moskee van Koeweit (1 van de ongeveer 800 in dit land),  bewust gebouwd op een plek waar deze omringd wordt door het Koninklijk paleis, regeringsgebouwen, banken, (waaronder de nieuwe centrale bank in aanbouw) en de aandelenmarkt. De moskee is groot, al zie je dat  niet zo van buiten, multifunctioneel,  stijlvol, sober en opulent tegelijk.

Ik heb vele malen meer gastarbeiders (vooral mannen uit India  en Bangladesh, en vrouwen voornamelijk uit de Filipijnen) gezien dan Koeweiti. Politie heb ik niet waargenomen, dat duidt op 2 dingen: dat het land erg veilig is, en dat het ook beter is niet met justitie in aanraking te komen. Ik liep langs een aantal geldhandelaars die voor kapitalen aan valuta in een etalage hadden liggen, zónder dat buiten de 'gebruikelijke man met geweer' staat zoals je dat in vele andere landen ziet. Voor Nederlandse zorgverzekeraars zou het een idee kunnen zijn mensen met een drankprobleem verplicht hier een periode te laten verblijven; Koeweit is 1 groot ontnuchteringskamp; via officiële weg zijn hier geen alcoholische dranken verkrijgbaar.

"???   WHY   ???"     Ik vond Koeweit echt hartstikke leuk om te bezoeken voor een aantal dagen, een aanrader om hier een stopover te plannen. De temperatuur was nu in deze periode zeer aangenaam, zelfs koel in de vroege ochtend en  avond.  Ik ben reuze benieuwd hoe het er hier over 10 jaar uitziet.

Enkele foto's in het mapje  Kuwait  ( دولة الكويت  ).

1. Ben:
    6 maart 2015
    Dank voor weer een mooi en leuk verhaal Paul. Het is iedere keer weer genieten wanneer ik je stukken lees! Zet 'm op.
  2. Gerard van Dijk:
    Hallo Paul ,
    Wat een mooi verslag !!!!
    Zoals je vertelt zijn de mensen daar zeer vriendelijk.
    Ze hebben natuurlijk ook een nare periode meegemaakt en genieten van de vrede in hun land!
    Hoe gaat het met jou Paul ?
    Ik hoop dat alles goed gaat en je verder kunt genieten van je mooie reis!!
    Met zeer vriendelijke groet , Gerard !
    Daaag !!!!
  3. Pieter:
    6 maart 2015
    Het was weer een prachtig verhaal, met veel humor. Dat boek van jou wordt steeds dikker! Moet ik nog een voorwoord schrijven?
  4. Ellen:
    7 maart 2015
    Hallo Paul, wat een grappig en leuk verhaal heb je geschreven! Ik zie het helemaal voor je hoe je in die protserige bmw zit, verbouwereerd om wat er allemaal gebeurt; echt grappig. En de smurfen hebben ook de tijd van hun leven:)
    Ik wens je nog vele mooie ervaringen toe tijdens deze reis.
    Tot een volgende keer!
  5. Hely Roes:
    7 maart 2015
    Ha Paul, ik mocht weer achter je rug meekijken en ben daar nu ook geweest dankzij jouw mooie beeldende beschrijvingen! Geweldige ervaringen voor je in dat kleine landje, ik heb weer mee genoten, je schrijft ook zo grappig. Veel reisplezier! Groet, Hely
  6. Maria:
    11 maart 2015
    Hallo Paul, Die verslagen van jou zijn beeldend. Bij wijze van spreken zijn de foto's overbodig. En als je dan hier niet anders bent gewend dan aan politie, verkeerslichten, regels, beveiligers etc. kan ik me voorstellen wat er door je heen gaat als je in dit land verblijft. Je hebt me een andere kijk gegeven op dit land.
    Hartelijke groeten en veel reisplezier. Maria