Mérida 2012

12 november 2012 - Mérida, Mexico

Op 8 november kwam ik aan op het hypermoderne vliegveld van Mérida, hoofdstad van de provincie Yucatán (vanuit Mexico stad). Ik was hier voor de 2e keer, gedeeltelijk, stom als ik kan zijn, omdat ik me vergist had in de route. Eenmaal aangekomen heb ik me niet verveeld. De omgeving is bezaaid met ruïnes van Maya origine, waarvan de meeste bekende Chichén Itzá (NB: voor de derde keer bezocht) met de in het oog springende piramide van Kukulkan. In Mérida zelf heb ik dagen rondgedoold, gewapend met audiogids in het spaans, zodoende gelijktijdig mijn kennis verrijkt van omgeving, cultuur, en  taal.

Het centrale plein van Mérida wordt, zoals in bijna elk latijnsamerikaanse  dorp of stad, omringd door imposante historische gebouwen, in het geval van Mérida allemaal vrij te bezoeken. Naast de indrukwekkende kathedraal noem ik er twee: het moderne kunstmuseum MACAY met een eindeloze verzameling tijdelijke en vaste tentoonstellingen, en het provinciale Palacio del Gobierno. Evenals in Mexico stad werd ik hier geconfronteerd met de kunstvorm muurschilderingen, ditmaal  van de artiest Fernando Castro  Pacheco; erg indrukwekkend. Thema van zijn werk de geschiedenis (onderdrukking) van de oorspronkelijke  bevolking door het spaanse koninkrijk (erg kort door de bocht).

Het verdiend aanbeveling Mérida te bezoeken in het weekend, met name de zondag;  er zijn dan door de hele stad verspreid allerlei activiteiten. Zo zijn  vele straten afgezet, mensen kun fietsen huren, er zijn allerhande markten, overal zijn voedselkraampjes, vele pleinen met bandjes en dansende mensen, optredens van vocalisten (ik zag o.a. een Mexicaanse nog levende variant van André Hazes), traditionele dansvoorstellingen en ga zo maar door. Tevens passeerde mij nog een processie van “La Virgen de Guadeloupe”. Dat is ongeveer wat ik nu te melden heb, behalve alles wat ik vergeten ben.

Enkele foto’s in het mapje Mérida 2012.

Ondertussen ben ik op 16 november aangekomen met de bus vanuit Palenque in San Cristóbal de las Casas, alwaar het goed toeven is (’s nachts erg koud), en waar ik op mijn oude dag verblijf in een jeugdherberg. Met hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht,

Paul

1. Ben:
    17 november 2012
    Hi Paul,

Goed om weer van je te horen. Allemaal weer zeer lezenswaardig. En goed om te zien dat de smurf ook weer mee is. Andre Rieu foto had van mij persoonlijk niet gehoeven :-). Daar wordt je hier helaas ook mee dood gegooid.