Palenque 2012

14 november 2012 - Palenque, Mexico

Twee jaar geleden had ik in Mérida een buskaartje gekocht naar Palenque, welke ik op het laatste moment heb omgewisseld in een busrit naar Chetumal grenzend aan Belize. Ditmaal ben ik wel naar Palenque gegaan, een busritje van zo’n 9 uur. In Mexico kan busvervoer redelijk zijn, zeker als je met ADO reist. Ik zou willen dat ze in heel Centraal Amerika reden, dat reizen in veel landen een stuk makkelijker maken.

Palenque (~40.000 inw.) is een klein levendig dorpje in de provincie Chiapas, niets bijzonders. Het plaatsje trekt veel bezoekers omdat  er in de buurt prachtige watervallen zijn, een nationaal park, maar vooral vanwege de Maya ruïnes dicht bij het dorp. Vier jaar geleden was ik diep onder de indruk van deze ruïnes, maar nu vielen ze me ronduit tegen. Dat ligt niet aan laatste genoemde constructies, maar meer aan het feit dat ik de afgelopen jaren zóveel dingen heb gezien (bijv. Tikal, Copan, Machu Picchu, Angkor Wat, etc. etc.), dat ik enigszins verzadigd en verwend ben geraakt. Het was overigens best aardig om er nog een keer te zijn, een gids heeft me het één en ander uitgelegd, maar dat was het dan ook wel.

Op 15-11 ging met de ADO bus verder naar San Cristóbal de Las Casas, alwaar ik nu nog steeds verblijf, en waarover volgende keer meer.

Enkele foto’s in het mapje Palenque 2012.

Hartelijke groet, Paul

1. Pieter:
    19 november 2012
    Beste Paul, lijkt het nu of je een beetje blasé wordt, uitgekeken op al dat moois? Grapje. Er is in ieder geval een blauw manneke dat het allemaal nog mooi vindt. Geniet maar.
  2. Chris:
    19 november 2012
    Hoi Paul, mooi hoor en het weer is in ieder geval beter dan hier in Nederland ;)
  3. Corry:
    21 november 2012
    Ha die Paul hier even een mailtje van mij ,hoe gaat het grote wereld reiziger goed hoop ik ,je hebt al weer heel wat gezien heb ik gelezen en ellenlange busreizen jee Paul wat een afstanden hé nou ik hoop dat je lekker geniet van al het moois dat je nog gaat tegen komen ,en je spreekt ook al aardig de taal zo te zien goed hoor ,nou lieve Paul dit is dan even een krabbel van mij ik wens je nog heel veel reis plezier ,lieve groetjes en dikke knuffel van mij en ook van alle zwem vrienden ,doei lief,,,X