Mexico stad

7 november 2012 - Mexico City, Mexico

Na korte periode in Nederland, niet goed wetend wat ik wil of waar mijn thuis  is, vloog ik op 4 november  met een lange vlucht mee met het licht naar Mexico (hoofddoel mijn spaanse vaardigheden wat ophalen; die zijn in Azië wat weggezakt). Hoofdstad  Mexico DF is gesitueerd op een hoogte van ongeveer 2500 meter (dus aangenaam klimaat) in een vallei ooit gevuld met water (zachte ondergrond). Probeer je voor te stellen dat deze metropool een bevolking heeft van meer dan 20  miljoen mensen, daarmee één van de grootste steden van het continent en de wereld.

Op het vliegveld werd ik al gelijk geconfronteerd met een groot probleem in dit land, corruptie, één vraag aan een politieagent en ik kwam niet meer van hem af, uiteindelijk moest ik botweg tegen oom politieman zeggen dat een fooi er niet in zat.

Mijn verblijf hier was kort (4 nachten en 3 dagen), dus ben ik maar weer eens met hop on hop of bus (Turibus)  op uitgetrokken. De twee rondjes die de bus rijdt nemen ieder  ruim 3 uur  in beslag, mede door al het verkeer. Je ziet onvoorstelbaar veel, het oude  historisch stadsdeel,  art deco architectuur, nieuwbouw, parken, heel veel beelden en kunstuitingen, algemene- en verkeerschaos, straat hectiek. Wat mij tot waanzin dreef waren lieden op elke hoek van de straat met een draaiharmonika met een indringend verdovend deuntje. Vuilnis wordt hier vele malen geherrecycled.

Ik trof hier ook de nasleep aan van Dia de los Muertos; heel veel lugubere tentoonstellingen. In Nederland heet dit geloof ik Allerzielen, al had ik daar voor kort nog nooit van gehoord.

Ik was voor het eerst in Mexico stad in 2008, en dat was tevens mijn  vuurdoop met een latijnsamerikaanse stad. Het  is goed dat ik hier nu nogmaals ben geweest, daar ik denk van al die grote steden in de regio Latijns Amerika Mexico stad de grootste historische kern heeft. Als je op het grote plein (Zócalo) staat, met in het midden een kolossale Mexicaanse vlag,  wordt je omringd door imposante gebouwen, o.a.  de  kathedraal (alwaar je diverse keren per dag een rondleiding kunt bijwonen naar de top van de beltorens, alwaar ik mij  bevond ten tijde van de aardbeving in Guatemala) en het nationaal paleis (Palacio Nacional). Laatstgenoemd kun je vrij bezoeken, en dat is zeer de moeite waard, een immens groot en fraai gebouw, met een mega kunstmuseum en dan nog de imponerende muurschilderingen van Diego Rivera, een kunstenaar waar ik tot mijn schaamte tot voor kort nog nooit van gehoord had. De historische kern is in zijn geheel wat verzakt, vanwege de eerder genoemde zachte ondrgrond.

Het openbaar vervoersysteem in Mexico stad is uitgebreid, en ik heb me laten vertellen dat het heel redelijk is. Probeer je voor te stellen hoeveel mensen zich in zo’n grote stad dagelijks moeten verplaatsen. Bij het verlaten van de stad kostte het mij een kwartje om met de metro naar het vliegveld te gaan.

Ik was voor de tweede keer in mijn leven jarig in Mexico stad, andere exotische plaatsen  waar ik jarig ben geweest zijn o.a. Dubai, in India Delhi en Srinagar, Miami, Haarlem en niet te vergeten Zandvoort.

Ik verbleef in het uiterst fraaie Hotel Isabel een aanrader, prachtig gebouw, grote kamers, schoon, vriendelijk personeel,  kluis op kamer, goed restaurant.

Enkele foto’s in het mapje Mexico stad.

Ondertussen bevind ik mij in Palenque, waar ik vandaag ben aangekomen na  een 9 uur durende busreis vanuit Mérida, waar ik 5 dagen heb doorgebracht.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht,

Paul

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marianne:
    14 november 2012
    Daar zit je dan weer aan de overkant van een hoop water. Alsnog gefelciteerd! Heb het goed en maak ervan wat je ervan kunt maken.
    Ik denk aan je.
    Marianne
  2. Ellen:
    14 november 2012
    Hey Paul! Wat leuk om weer van/over je te lezen! Ik ben je vergeten te feliciteren, alsnog bij deze; van harte! Wat een boel leuke en interessante schrijfsels heb je weer! Ik wens je alle goeds!
  3. Pieter:
    Beste Paul,
    Nog van harte gefeliciteerd. Weer een verjaardag in den vreemde.
    De verslagen zijn als van ouds: zeer de moeite waard!
    Ik wens je een mooi jaar toe.
    Pieter
  4. Rietje:
    14 november 2012
    ha paul! Leuk wat te horen, en wat reis jij een hoop af zeg! Hopelijk vind je in het reizen dat wat je zoekt.
    Ikzelf was met gezin in Brazilie afgelopen zomer (6 weken). Ben jij daar al eens geweest tijdens één van je omzwervingen?
    Liefs,Riet
  5. Jenny:
    Hallo Pul
    Ja nog van harte heb je nog n mail gestuurd ontvangen!!
    Maar reis verhaal is weer te gek.
    Heel veel plezier en tot de volgende belevenissen.
    Jenny
  6. Jenny:
    Hallo Paul
    Ja nog van harte heb je nog n mail gestuurd ontvangen!!!
    Maar je reisverhaal is weer spannend om te lezen.
    Zie er naar uit wat n belevenissen.
    Veel plezier en geniet.
    Jenny
  7. Ada.:
    Hallo Paul.
    Nog van harte gefeliciteerd!Ik wens je een mooi gezond jaar toe!
    Probeer elke dag maar te genieten van alle mooie dingen die je zeker weer gaat zien.Wij reizen weer met je mee hoor!
    Groetjes van Ada.