Mijnen en oase; omgeving Iquique

27 juni 2011 - Iquique, Chili

In de omgeving van Iquique wilde ik nog een aantal dingen zien, dus in tour verband er op uit. Allereerst de overblijfselen van twee salitre (salpeter) mijnen bezocht. Van de mijn Santa Laura waren de ruïnes van het productieproces te bezichtigen. In deze mijnen werden uit de grondstof caliche (=salpeter): mest, explosieven en jodium vervaardigd (helaas is mijn scheikunde kennis bijna geheel verbleekt). Vervolgens de mijn Humberstone bezocht, hier is een groot deel van een dorp om een mijn heen in stand gehouden. Deze mijnen waren gemeenschappen op zich, zelfvoorzienend, met eigen scholen, winkels, bioscopen, zwembaden, etc. etc. (af en toe had ik meer het idee dat ik me in een westernsetting v/e hollywoodstudio bevond)  De leefomstandigheden waren rauw. In de omgeving waren velen van deze mijnen, die rond 1870 begonnen met hun produktie. Ze hebben de streek heel veel rijkdom gebracht. In 1960 zijn de meeste gesloten; daar ze niet meer rendabel waren.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Geoglifos de Pintados. In rotsen zijn hier allerlei figuren gecreëerd; abstract en van dieren. Men denkt dat de afbeeldingen zo'n 2000 jaar oud zijn. Het is indrukwekkend om te zien. Op weg hierheen zijn we ook nog een salar (zoutvlakte) gepasseerd.

Ik was nog nooit in een oase geweest, daar zijn we nadien naar toe gereden; het plaatsje Pica. Het noordelijk deel van Chili is bijna geheel woestijn, dus ineens zie je in de verte een groene stip. Echter daar aangekomen, is het een dorp, en zie je niet dat je in een oase bent. Pica is een schattig dorpje, verder kan ik er niet veel over vertellen.

Enkele fotoos heb ik geplaatst in het mapje: Mijnen en oase; omgeving Iquique.

Ondertussen ben ik na een busreis van zo'n 7 uur  dinsdag 28 juni aangekomen in de stad Antofagasta, ongeveer 450 kilometer ten zuiden van Iquique.

Hartelijke groet, en tot mijn volgende bericht

1. Mark White:
    30 juni 2011
    Hello Paul,

Thank you for the update and the great pictures, stay safe and happy.

Mark
  2. Ada.:
    30 juni 2011
    Hallo Paul.
    Vandaag de tijd genomen om jou video's te bekijken.
    Wat prachtig allemaal,de processies de watervallen enz.
    Het is voor jou niet na te vertellen,zoveel indrukken.Maar de nieuwsbrieven zijn toch een mooie herinnering ook voor ons,leuk om te lezen.
    Wij zijn met de zwemclub naar de Jopenkerk geweest om een heerlijk Jopen pilsje te drinken.De Raaks is geopend en ook de vernieuwde Jopenkerk.
    Dag Paul het allerbeste!Groetjes ADA
  3. Aart:
    2 juli 2011
    Hoi Paul, al een tijdje niet gereageerd,maar niet vergeten. Wat een gedoe met de as. Hoop dat het ergste reisleed daardoor is geleden. Los van de beleving heb ik door jou al heel wat van zuid-amerika gezien. Hoop dat je het staartje van de reis goed doormaakt. Groetjes en hopelijk nog nog veel plezier!!!!!!!! Aart