Onderweg; aangekomen in San Salvador

3 februari 2011 - San Salvador, El Salvador

Na ruim 3 weken school vond ik het weer tijd om verder te trekken, want hoe langer ik daar mee wacht, des te moeilijker die stap voor mij wordt. (Je gaat wennen aan de omgeving en de mensen; en op laatst wil/durf je niet meer weg)

Op school ben ik niet veel verder gekomen met conversatie, dat blijft vrij stroef gaan, het luisteren (bijvoorbeeld documentaires  kijken op National Geographic) gaat beter, en ook lezen gaat me redelijk af. Dus de afgelopen weken heb ik heel veel kranten gelezen, en ik ben enorm geschrokken.

In januari 2011 vielen er in Guatemala al meer dan 500 doden gerelateerd aan drugsgeweld. Daarnaast is er veel sprake van afpersing. De vormen van geweld zijn nauwelijks inbeeldbaar, en de mensen hier  zijn het geweld zo zat dat er in toenemende mate sprake is van eigenrichting. Dus dan lees je dat er in een dorpje een aantal mensen verdacht van een misdrijf worden gelynchd (als ze "mazzel" hebben) of op een brandstapeltje worden gegooid. Af en toe is er ook nog een bomaanslag op een bus, dit gebeurt indien er geen gehoor gegeven wordt aan afpersing. En dan heeft dit land ook nog te maken met corruptie en heel erg foute politici. In september zijn hier verkiezingen, en dat komt de stabiliteit van het land ook niet ten goede. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de armoede alhier, falend onderwijs, stijgende prijzen van alledaagse goederen, en dan ben ik waarschijnlijk nog heel erg veel vergeten.

Het valt in Nederland nog wel mee.

Ondertussen heb ik mij verplaatst naar San Salvador, via een route langs de kust, alwaar ik een blik mocht werpen op de prachtige stranden van El Salvador, die me verder niet kunnen bekoren. San Salvador is een grote stinkende overvolle stad, ondanks dat stukken aangenamer dan Guatemala city (in mijn opinie), al zal ik hier (hopelijk) niet lang blijven.

Dit is heel in het kort wat ik op dit moment te zeggen heb.

Ik wens Jullie een heel erg fijn weekeinde!

Hartelijke groet,

Paul

1. Mark White:
    3 februari 2011
    Hello Paul,

I was very excited to read your last posting on your site, Please be safe and remember your friends in Houston are always with you. Look forward to seeing you very soon

Mark
  2. Liesbeth Bannenberg:
    Ha, die Paul,

Wat heb je weer een boeiend stuk geschreven! Nooit meer twijfelen aan je schrijfvaardigheid, dus!!
    Fijn om te weten dat je veilig in San Salvador bent aangekomen. Ik wens je een hele goede tijd daar en natuurlijk sterkte met wennen.

Liefs van Liesbeth
  3. G. van Dijk:
    Hallo Paul,
    Zo jongen , je bent een eindje van huis!
    Doe voorzichtig in die gevaarlijke landen , maar geniet van je reis !!

Hartelijke groeten Gerard van Dijk (bieb)
  4. J.E.B.:
    4 februari 2011
    't Was even stil, maar je bent weer "los". Hou je taai!!